INretail heeft in samenwerking met trendwatcher Aafje Nijman (op de foto) de woontrends voor 2025 in kaart gebracht en maakte deze op 8 april bekend. Ruim 130 woonondernemers werden bij PPC in Wijk bij Duurstede met een trendpresentatie meegenomen in de vier trendrichtingen die voor even zoveel klantgroepen worden gesignaleerd.

Met de presentatie van de woontrends helpt de brancheorganisatie woonretailers om vroegtijdig hun focus te bepalen. Dat is allereerst bij de oriëntatie tijdens beurzen en tijdens de inkoop die daarna volgt. Alle verzamelde kennis en inkoopgegevens zijn ook waardevolle informatie om mee te wegen bij de plannen voor de inrichting van de winkels en de website volgend jaar.

Dankzij deze aanpak kan de trendsfeer die ondernemers voor 2025 kiezen ook goed verwerkt worden in de marketingcommunicatie naar de consument. Daarmee kunnen consumenten volgend jaar op allerlei manier en via verschillende kanalen de vier leidende woonsferen proeven die de trendwatchers signaleren. Een schets van de sfeer en visualisatie in willekeurige volgorde:

 

Slow Life

Onzekere tijden zorgen ervoor dat mensen zich onstabiel voelen. Hierdoor ontstaat de behoefte de wereld kleiner en overzichtelijker te maken. Rust natuur en duurzaamheid spelen hierbij een belangrijke rol. Warme natuurlijke kleuren van de ruimtes worden aangevuld met pasteltinten.

 

Cosmic Future

In een maatschappij waar kansenongelijkheid een groeiend probleem is en waar polarisatie nog altijd groots is zoeken we naar een nieuwe manier om brede welvaart bereikbaar te maken voor iedereen. Contact maken met anderen en ook met jezelf staat centraal. Onder invloed hiervan groeit de aandacht voor holistische denkwijzen. In deze trend geeft een koel kleurpallet met blauw- en paarstinten hier uitdrukking aan.

 

Neo Narrative

De verschillende crises vliegen ons naar de keel. Deze beklemmende toestand willen we ontvluchten en vermijden. Onder invloed van deze tendens ontstaat een stijltrend waar bij decadentie en luxe belangrijke sleutelwoorden zijn. Rijke materialen met warme kleuren die aan eten of aan kostbaarheden doen denken zoals room, karamel, chocola, amber, amethist en bloedkoraal zetten de toon.

 

Colour Grid

De wereld lijkt steeds complexer te worden, AI kan hier oplossingen brengen. Hier dus minder angst voor het gebruik van nieuwe ontwikkelingen maar juist een focus op het makkelijker maken van het dagelijkse leven. Logisch, rationeel en praktisch nadenken zijn de sleutel tot verandering. In vormgeving leidt dit tot overzichtelijke geometrische vormgeving en contrastrijk kleurgebruik.

 

Trendwaaier

De deelnemers hoorden de achtergronden van deze nieuwe woontrends en ontvingen de trendwaaier. Die helpt hen om gerichte keuzes te kunnen maken voor de inkoop en styling. Het is ook een hulpmiddel bij adviesgesprekken met klanten.