Jaarlijks brengt Bureau RMC een overzicht met de belangrijkste winkeltrends van 2019 uit. Hierin is te zien hoe druk het was in de Nederlandse winkelstraten, op welke dagen de consumenten het liefst shoppen en wat was het populairste winkelmoment?
Sinds 2013 zijn er minder mensen in de winkelstraat. Dit komt door het wereldwijde web. Door het wereldwijde web zijn consumenten beter voorbereid en kunnen hun producten sneller vinden. Er zijn maar weinig artikelen die in de winkelstraten worden verkocht zonder dat ze eerst online zijn bekeken, het zogeheten webrooming. In 2019 waren er 1,7% minder mensen door de winkelstraten dan het jaar ervoor. Boodschappenwinkelgebieden lieten daarentegen een groei in het aantal passanten zien van 0,8%.
Niet alle retailers zijn even goed voorbereid op de veranderende en steeds beter voorbereide shopper, vermeld Bureau RMC. Zo zijn er ook in 2019 veel bekende landelijke ketens uit het straatbeeld verdwenen, denk hierbij aan Intertoys (ongeveer 286 winkels), Sissy-Boy (ongeveer 45 winkels), Op=Op Voordeelshop (ongeveer 130 winkels), Hudson’s Bay (15 vestigingen) en CoolCat (ongeveer 80 vestigingen). Allemaal nationaal opererende winkelformules met veel vestigingen. Deze faillissementen, maar ook die in 2017 en 2018, hebben grote invloed gehad op de Nederlandse binnensteden en winkelcentra.
De consument krijgt steeds meer mogelijkheden aangeboden om te winkelen: via de app, via het web of in de benzinepomp. Met de komst van Amazon.nl zullen er ook veel veranderingen zijn in de Nederlandse markt. Welke webshops zullen door de komst van Amazon.nl omvallen? Zal Coolblue meer winkels openen en is de fysieke boekenwinkel definitief bezig met een comeback? Al deze vragen kunnen beantwoord worden door het dagelijkse aankoopgedrag van de consument te monitoren.
Hoewel er wordt verwacht dat de groei van webshops nog zal aanhouden, horen we ook steeds meer tegengeluiden, meld Bureau RMC. Pakketjes bezorgen zal waarschijnlijk stevige worden belast om milieuschade te beperken, voor retourzendingen moet steeds vaker worden betaald en Black Friday werd voor het eerst bekritiseerd. Hoe interessant blijft online kopen als het bezorgen een stuk duurder wordt dan parkeren?
In een volgende editie van Interior Business zullen wij dieper ingaan op de verandering in de winkelstraat.