Het belooft een drukke kerst te worden voor winkeliers. Detailhandel Nederland verwacht circa 900 miljoen extra kerstomzet, dat is een groei van 7% ten opzichte van 2016. Er zijn dit jaar veel koopdagen waardoor de consument massaal in de winkelstraat te vinden is om luxe cadeaus aan te schaffen voor onder de rijk versierde boom. Naar verwachting geeft de consument gemiddeld €130,- uit per huishouden.

Hoogtijdagen voor detailhandel
De signalen die Detailhandel Nederland van haar leden opvangt beloven een spectaculaire eindsprint. Kerst valt dit jaar op een maandag en dinsdag. De piek verwachten wij op vrijdag, zaterdag en zondag. Met de huidige feestmaand beleeft de detailhandel mooie tijden.

“We zitten weer op het niveau van voor de crisis, misschien zelfs wel hoger. Het consumentenvertrouwen blijft toenemen, net als de werkgelegenheid. Het geld rolt de winkelstraten in en niets lijkt te gek. Navraag bij de leden leert ons dat wij de voorspelling aandurven dat er dit jaar circa 900 miljoen euro extra uitgegeven wordt aan lekker eten en mooie cadeaus. Prachtige cadeauverpakkingen maken het geheel compleet” aldus Sander van Golberdinge, directeur Detailhandel Nederland.

Koopzondag
Eerder dit jaar deed Detailhandel Nederland een oproep aan alle gemeenten in Nederland om de openingstijden te verruimen, omdat de laatste koopdag voor Kerst een zondag betreft. Veel gemeenten hebben hier gehoor aan gegeven, zo heeft de gemeente Harderwijk voor het eerst in de geschiedenis een koopzondag. Er worden ook extra koopavonden georganiseerd.

De koopdagen voor Kerst vallen gunstig en zaterdag 23 december wordt waarschijnlijk de drukste winkeldag van het jaar. December bleek vorig jaar een inhaalrace na de matige maanden daarvoor. Dit jaar is het tot nu toe andersom. Het slechte weer van nu is een feit. Het RMC adviseert retailers de voorraden kritisch te bekijken en vroegere afprijzingen te overwegen om de conversies in de winkel te verhogen. “Als er dan minder mensen in de winkelstraten zijn, zorg dan dat de consumenten maximaal besteden. Plan een sterke bezetting in de middag, omdat consumenten wat later op de dag gaan winkelen.”