Winkelketens die online begonnen openen vaker ook een stenen winkel. Het gaat niet alleen om bekende webwinkels zoals Coolblue, maar ook om veel kleinere. Klanten vinden het vaak prettig en het wekt vertrouwen, zeggen winkeliers en experts.
Er zijn inmiddels al meer dan 700 stenen winkels van oorspronkelijke webshops, zegt Martijn Exterkate adviseur bij Stec Groep, een economisch adviesbureau over vastgoed.
Olaf Zwijnenberg van de Rabobank wordt ook opgevoerd in het artikel:
‘Het is moeilijk om een pure webwinkel winstgevend te maken. Je hebt weliswaar in principe heel veel bereik, maar het valt niet mee om online gevonden te worden tussen alle andere spelers. En online kijken consumenten vooral naar prijs, waardoor de winstmarges onder druk staan en klanten vaak soms in de ene en dan weer in de andere webshop kopen. Het is dus lastiger om klanten vast te houden. Maar met een fysieke winkel kun je je onderscheiden. Klanten kunnen ook advies krijgen van een medewerker, dat is toch wat anders dan een vraag stellen aan een chatbot. Verder vinden consumenten het vanuit vertrouwen en naamsbekendheid prettig dat ze de mogelijkheid hebben om in een winkel een product te ruilen, mocht dat nodig zijn. Dat ze dat uiteindelijk maar weinig doen, is niet van belang.’
Lees hier het complete stuk van de collega’s van RTL Nieuws.