Stephan van der Horst (met zijn broer Edwin mede-eigenaar van Co van der Horst, op de foto zit Edwin en staat Stephan) kijkt naar de uitdaging van de vergrijzing in de interieurbranche en ziet behalve uitdagingen ook mogelijkheden, zo zegt hij tegen het businessplatform Into Business.
“Bij Co van der Horst benaderen we de vergrijzing als een kans voor innovatie in onze service. Recent onderzoek van ABN Amro en Q&A Insights & Consultancy toont aan dat ouderen meer waarde hechten aan kwaliteitservaringen dan aan reguliere retailaankopen. Als ondernemers in de interieurbranche is het belangrijk om ons aanbod af te stemmen op de behoeften van deze groeiende klantengroep.”
“Uit het onderzoek blijkt dat oudere consumenten waarde hechten aan meer dan alleen producten. Ze zoeken persoonlijk advies, uitstekende service en de mogelijkheid om producten uit te proberen. Opvallend is ook hun waardering voor duurzaamheid; bijna de helft ziet dit als een cruciale factor bij het kiezen van producten. Deze trend motiveert ons om zowel ons productaanbod als onze bedrijfsprocessen te blijven verduurzamen. Hoewel er een verschuiving naar online winkelen is, blijft de fysieke winkelervaring belangrijk voor veel ouderen. De meerderheid verwacht niet dat hun online koopgedrag zal veranderen. Dit biedt ons de kans om zowel in de fysieke winkels, als online, een naadloze ervaring aan te bieden.”
“Vergrijzing brengt de retailsector zeker uitdagingen; ABN Amro voorspelt bijvoorbeeld een omzetdaling van 2% door vergrijzing tegen 2032. Echter, bij Co van der Horst zien we dit als een mogelijkheid voor vernieuwing en groei. We hebben de expertise in huis voor de specifieke eisen van levensloopbestendig wonen voor de vergrijzende bevolking. Onze hoogwaardige aanpassingen, zoals drempelloze toegangen, brede deuren, en ruime, comfortabele badkamers, zijn zowel functioneel als esthetisch. Deze verbeteringen verhogen niet alleen de toegankelijkheid en het comfort van woningen, maar dragen ook bij aan luxe en stijl, in lijn met de uitkomsten van het onderzoek. Op deze manier transformeren we woningen in duurzame, stijlvolle leefomgevingen die meegroeien met de behoeften van onze vergrijzende klanten.”