Van Stage naar Overname: Het Succesverhaal van Seven Days in Delft

Tess Zuiderwijk
De winkel Seven Days in Delft bestaat al meer dan twintig jaar. Vijf jaar geleden namen Tess Zuiderwijk en Viola Zegwaard samen de winkel over. Eerst waren ze collega’s, nu zakenpartners. We spreken Tess over de prachtige interieurwinkel, waar de ondernemers elkaar perfect aanvullen.
Tess: ‘Toen ik achttien was, ging ik op zoek naar een stageplek voor mijn interieuropleiding. Ik stapte spontaan bij Seven Days binnen, maar de eigenaren Rob en Tineke waren niet direct opzoek naar een stagiair. Ze wilden eerst verhuizen naar een ander winkelpand. Met de smoes dat ze écht een portofolio nodig had voor een stage, scheepte Tineke me af. Toen ik buiten stapte, waaide mijn fiets de Delftse gracht in. Met zijn drieën lagen wij op onze buik om mijn fiets uit de gracht te vissen. Dat schepte een band en het was het begin van onze samenwerking. Want de stageplek was van mij”.
OVERNAME
“Ik ging de opleiding tot binnenhuisarchitect doen en bleef al die jaren bij Seven Days werken. Eerst alleen in het weekend, vervolgens fulltime. Samen met Tineke ontwikkelde wij het Seven Days DNA. Toen ik proefde dat Rob en Tineke een andere weg in wilde slaan, hebben wij de toekomst eens goed besproken in een restaurant. Ik wilde Seven Days dolgraag voortzetten. Voor ons allemaal voelde dit als een logische stap.”
SAMEN
“Toen kwam Viola in the picture. Zij deed al jaren de boekhouding bij Seven Days en hielp me met het financiële deel van de overname. Mijn kracht ligt overduidelijk in ontwerpen en creëren, niet bij de administratie. Daarom besloten we samen in te stappen. Ik style de winkel en doe de inkoop, Viola is verantwoordelijk voor het financiële deel. Maar het gebeurt steeds vaker dat wij samen op inkoop gaan. Zo staan we allebei in onze kracht en vullen we elkaar perfect aan. En omdat we elkaar al zo lang kennen vertrouwen we elkaar volledig.”
DOELGROEP
“Onze winkel is geschikt voor starters tot consumenten van eind negentig. Laatst kwam er nog een dame van 96 een bank kopen. Toch verschuift de doelgroep steeds meer naar de jongere generatie. Tegenwoordig zien we veel jonge stellen die flink gespaard hebben. Ze gaan samenwonen en stellen dan met ons hun interieur samen. Wat ook opvalt, is dat consumenten tegenwoordig, als zij iets bijzonders zoeken, echt bereid zijn om te reizen. In de zomer doen ze een dagje Delft en komen later terug om bij ons die leuke bank te kopen. Ze maken er echt een dagje van.”
DELFT
“Delft is een bruisende stad met veel monumentale panden. Wij zitten in een historische bakkerij. De sporen daarvan zijn nog zichtbaar. Denk aan de stalen vloertegels en de roetaanslag op de muren van de broodovens. Vooral de dakramen maken ons pand echt uniek voor een woonwinkel. Vanwege het daglicht hebben we ook heel veel planten in de winkel staan. Daarnaast vinden Viola en ik het heel bijzonder, dat we allebei op de fiets naar het werk kunnen.”
INSPIRATIE
“Inspiratie doe ik op de beurzen op. Design District en showUP bezoek ik altijd en we gaan ook naar De Woonindustrie in Nieuwegein. Daarnaast rijden we naar de huisshows van onze merken door heel Nederland en we bezoeken buitenlandse beurzen zoals Maison&Objet in Parijs. In de hal met jonge ontwerpers vind ik vaak de nieuwe merken. Ook gaan we naar de interieur- en designbeurs IMM Cologne in Keulen, jammer dat deze in januari niet doorgaat. Ik vind het interessant om te zien hoe de merken zich op beurzen presenteren, dan komt er altijd een idee opborrelen. Stedentrips bieden ook inspiratie. Londen, Kopenhagen en Parijs, overal doe ik wel inspiratie op. Dat kan de herinnering aan een mooie gevel zijn of een gerecht dat ik gegeten heb. Of als ik iets interessants in een tijdschrift lees, ga ik naar hun Instagram-pagina of benader ik ze. Het is een leuke uitdaging om merken te vinden die nog niet in Nederland te vinden zijn. Onze collectie kiezen we heel bewust en we veranderen de winkel zeer regelmatig.”
‘Online verkopen we niet, dit is een bewuste keuze’
Merken
“We verkopen meubelen en woonaccessoires in het midden- en (begin) hoge segment. Onze meubelmerken komen vooral uit Nederland en soms België. Zo zijn de lijnen kort en is de communicatie snel. De woonaccessoires komen uit heel Europa. Qua merken zijn we heel blij met Zuiver, oer-Hollands en altijd on trend. Onze meest recente vondst Le Feu is een merk, dat gespecialiseerd is in ‘fireplaces’. Een aantal haarden hebben wij ook in de winkel staan. Deze verhogen de sfeer in de winkel. Het merk Bas Vellekoop is sinds vorig jaar de eyecatcher van de winkel. Bas en ik waren studiegenoten op de Kunstacademie in Den Haag en ik kwam hem op de beurs Design District in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam tegen. Bas ontwerpt salontafels in elke gewenste RAL-kleur, een echte toevoeging aan onze collectie.”
ACHTERGROND
“Ik startte in Rotterdam aan het Hout- en Meubileringscollege, daarna deed ik de Kunstacademie in Den Haag. Als kind van vier wilde ik al binnenhuisarchitect worden en veranderde regelmatig de inrichting van mijn ouders. Na de academie heb ik nog even mijn eigen bedrijf gehad, waarmee ik interieurs ontwierp. Maar ik vond het zoveel leuker om in de winkel te werken. Het creatieve aspect van het werk komt terug bij het geven van interieuradvies aan de klanten. Het geeft me zo veel voldoening als de klanten blij zijn als hun meubels en woonaccessoires geleverd worden. Ze kopen bij ons echt iets dat bij hen past.”
ONLINE
“Online verkopen we niet, dit is een bewuste keuze. Onze producten moet je beleven en op een bank moet je zitten om te weten of hij bij je past. Dat kan online niet. Persoonlijke aandacht vind ik heel belangrijk. Daarmee kun je het ontwerp nog beter maken, door passende kleuren toe te voegen. In de corona-periode was het een lastige keuze om geen webshop te hebben. Maar ik heb het niet gedaan, ik had er geen goed gevoel bij.”
ONDERNEMERSCHAP
“Het leuke aan het ondernemerschap vind ik dat wij iedere dag kunnen doen wat wij leuk vinden. Daarnaast kan ik mijn creativiteit helemaal kwijt in mijn werk. De winkel is onze eigen stijl. Het grootste compliment dat wij kunnen krijgen, is als klanten dit ook uitspreken. Voor ons is dat de kroon op ons werk.”
Copyright
© 2024/2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Home Deco Business Magazine.