De spoga+gafa heeft opnieuw de positie als belangrijkste platform voor de tuinbranche op wereldniveau bevestigd, zo klinkt het vanuit Keulen. Ongeveer 28.000 bezoekers uit 113 landen kwamen langs van 16 tot en met 18 juni.

Het is de beurs opnieuw gelukt om de gehele tuin- en barbecue branche bij elkaar te brengen, aldus de organisatie. De aanwezigheid en in sommige gevallen de terugkeer van grote namen uit Europa en de Verenigde Staten onderstrepen het belang van deze beurs, zo laat men niet na om te benadrukken. Een meetbaar succes: 8 procent meer Duitse bezoekers en dat geeft hoop in Keulen. “Het succes van deze editie  is een bewijs van het vertrouwen in de markt bij exposanten en bezoekers. Juist in deze uitdagende tijden heeft de beurs zich bewezen als betrouwbaar platform voor de groene branche”, zo zegt Oliver Frese, bedrijfsleider van Koelnmesse.

Er deden deze keer meer dan 1.800 exposanten mee uit 66 landen en er kwamen dus een goede 28.000 bezoekers uit 113 landen naar Keulen. Behalve meer Duitsers waren er ook veel mensen uit Nederland, Italië, België en de Verenigde Staten en Australië aanwezig op de beurs. Het thema Responsible Gardens leidde tot inspirerende presentaties hoe men duurzamer met producten voor tuin, terras en balkon kan omgaan.

Barbecues vormen een groot onderdeel van deze beurs en er waren modellen voor ieder budget te zien. Bij een homp vlees hoort een koude fles bier dus onder de noemer cooling world waren er ook allerlei koeloplossingen te zien. Buiten de tuin om de onbedwingbare lust om vlees te grillen in de vrije natuur? Outdoor Adventure gaf hier een voorzet voor mensen die niet zonder spekranden, zwartgeblakerde worsten en vette sauzen kunnen. Over tuinmeubilair wordt overigens met geen woord gerept in het slotbericht van deze editie terwijl er volop aanbieders in outdoor meubelen aanwezig waren.

De volgende spoga + gafa in juni 2025 heeft al een thema: Design Gardens. Want duurzaam en verantwoordelijk tuinieren is leuk en aardig maar het moet er in 2025 weer vooral mooi uitzien. Dus de tuin, het terras en het balkon gezien vanuit een meer esthetische benadering. Zou dit ook gelden voor het barbecue aanbod?

spogagafa.de