Teun van Zanten, een markante en atypische ontwerper, is op 9 oktober 2024 overleden. Vanuit zijn Antwerpse loft werkte hij jarenlang in stilte aan een imposant oeuvre van duizenden ontwerpen, voornamelijk banken. Voor hem was ontwerpen geen kwestie van inspiratie of grootse verhalen; het was werk, pure toewijding. “Werken is mijn lust en mijn leven en ik ben eigenlijk altijd met ontwerpen bezig. Het is een hobby, waarmee ik ook nog geld verdien,” zei hij vaak met een lach.
Van Zanten ontwierp honderden topmodellen voor gerenommeerde meubelfabrikanten zoals bijvoorbeeld Molinari en Machalke. Binnen de meubelbranche stond hij bekend als een topontwerper en vakman, iemand die altijd ging voor kwaliteit en perfectie. Zijn liefde voor banken was duidelijk en consistent. “Wat ik doe, kun je misschien nog het best omschrijven met de term ’trans-minimalisme’: het minimalisme voorbij,” legde hij uit. Voor Van Zanten moest een bank strak en modern zijn, maar ook warmte en sfeer uitstralen. Hij zag zichzelf als de “beste kubistenmaker van de wereld” en vond het belangrijk dat strakheid en gezelligheid hand in hand gaan.
Hij was wars van de glamour en aandacht die veel ontwerpers tegenwoordig zoeken. Hij was liever in zijn studio omringd door kunstwerken en boeken of met vrienden zoals Klaas Gubbels, van wie hij de eenvoud en herhaling bewonderde. “Eigenlijk had ik kunstenaar willen worden,” vertelde hij eens. Omdat hij zichzelf niet het talent toedichtte om als kunstenaar succesvol te worden, koos hij voor meubelontwerp. Maar ook daarin was hij bescheiden. “Een product koop je om wat het is, niet om de naam. Een bank heeft geen verhaal nodig; als mensen niet zien wat je als ontwerper bedoelt, dan deugt het ontwerp niet.”
Van Zanten werkte nauw samen met fabrikanten en ging geen enkel detail uit de weg. “Ik rijd voor één verkeerd stiknaadje naar Duitsland of Italië. Want het moet perfect zijn,” zei hij eens. Hij was veeleisend, niet alleen voor zichzelf maar ook voor degenen met wie hij werkte. Zijn toewijding aan perfectie maakte hem geliefd bij vakgenoten en productiepartners.
Met zijn overlijden verliest de wereld een unieke en gedreven ontwerper, een man die eenvoud en toewijding boven alles stelde. Zijn werk en filosofie zullen echter blijven voortleven in de ontwerpen die hij naliet—stukken die, net als hij, wars zijn van trends maar altijd tijdloos blijven.