Nothing New, Everything New. Met dit thema gaat op 12 januari 2021 van start in Frankfurt. Tot en met 15 januari zal de vakbeurs voor interieurtextiel internationale bezoekers ontvangen, met het voorkomen van besmetting door het virus als meelopend motief.

Vandaag presenteerde de Heimtextil Trend Council de trends voor het komende seizoen via een livestream vanuit Frankfurt. Trend Council leden Anja Bisgaard Gaede van SPOTT trends & business, Anne Marie Commandeur van stiljinstituut amsterdam en Kate Franklin en Caroline Till van de Londense studio FranklinTill lichtten hun visies op de toekomst van de interieurtextielbranche toe en presenteerden het centrale trendthema Nothing New, Everything New. De uitgebreide presentatie staat in het trendboek dat nu verkrijgbaar is. De presntatie tijdens de beurs van 12-15 januari vindt plaats in hal 3.0 en de algemen leiding van deze presentatie is voor het eerst in handen van het Deense bureau SPOTT trends & business.

“Nothing New, Everything New”

Vele jaren lang vraagt de lifestyle industrie zich af wat er nieuw is dit seizoen. Nieuw zijn en culturele verbrokkeling zijn de aanjagers van lifestyle producten die in de vorige eeuw op gang kwam toen winkelen veranderde van een noodzakelijke activiteit naar een pleziergedreven handeling, zoals uitgaan of op vakantie gaan. Consumentenproducten kregen een enorm snelle gebruikscyclus en  daaraan gekoppeld een zeer korte levensduur. Nu is het tijdstip echt aangebroken om daarmee te breken. We moeten anders kijken naar de spullen die we kopen en waarom we deze producten kopen. Vandaar dat niets nieuws willen eigenlijk een nieuwe manier van leven en consumeren inhoudt.

Crisis als aanjager van vernieuwing

Er zijn in dit millenium al meerdere crises geweest en de huidige is waarschijnlijk de grootste tot nu toe. Maar een crisis leidt ook tot vernieuwing. In de textielindustrie zijn digitaal drukken en duurzaamheid de grote thema’s bij vernieuwing. De trends van Heimtextil voor 21/22 weerspiegelen dit. Bezoekers van hal 3.0 zullen de nieuwste kleuren en materialen zien, maar ook de vier trends die de namen dragen van Repurpose, Rewild, Reinforce en Revive. Dus hergebruik, verwilderen, versterken en herleven.

Nieuwe materialen op een duurzame basis

Na het debuut bij de afgelopen editie van de beurs zal de Future Material Library terugkeren tijdens Heimtextil 2021. FranklinTill zal wederom een collectie van opwindende innovaties in materialen tonen van over de hele wereld. Deze verzameling viert het bestaan van experimenteren, nieuwe wegen bewandelen en het bestaan van vrije denkers die ons de weg wijzen in materialen en een nieuwe manier van produceren.

Duurzaam ontworpen Trend Space

Ontworpen door het Deense ontwerpbureau MODUS A/S, samen met SPOTT trends & business, zal de Trend Space 2021 geheel in overeenstemming zijn met het manifest van de beurs waarin de gebruikte materialen voor de stands zullen worden hergebruikt. De opdracht is om zo weinig mogelijk afval te produceren tijdens het opbouwen en in gebruik nemen. Herbruikbare materialen toepassen en zo de ecologische voetafdruk tot een minimum beperken.

Maatregelen voor gezondheid en veiligheid

Het ontwerp van de Trend Space voldoet aan de strengste regels voor veiligheid en gezondheid. Bezoekers moeten afstand tot elkaar bewaren en kunnen deelnemen aan rondleidingen en lezingen bijwonen die ook aan de regels van de lokale overheid van Hessen voldoen.

Heimtextil Trends 2021/2022 in het kort:

Repurpose 

Repurpose is geen tijdelijke trend. Het is een verandering van de manier waarop producten worden ontwikkeld in de textielindustrie. Hierbij verschuift de nadruk van nieuwe stoffen naar bestaande stoffen aanpassen voor een nieuwe visuele expressie. Traditionele productie start met een idee, Repurpose start met: wat kan er gemaakt worden van bestaande stoffen? Zo wordt er op grondstoffen bespaard en herwaarderen we dat wat er al is.

Rewild 

Rewilding wil zeggen: de natuur terugleiden naar de oorspronkelijke, wilde staat. Maar het is meer dan back to nature. Het gaat om het begrijpen van natuurlijke processen. In onze stedelijke en postmoderne wereld hebben generaties het contact met de omringende natuur verloren. Hierdoor kijken ze op een eigen wijze naar het ecosysteem waar zij deel van uitmaken. Het herontdekken van authentiek en oprecht wanneer het gaat om natuurlijke grondstoffen en deze toepassen in een moderne context met duurzame, herbruikbare oplossingen. Rewild richt zich op basic, spaarzaam leven in contact met de natuur.

Reinforce

Veerkrachtige expressie en Brutalistische architectuur, daar draait het om bij de trend Reinforce. Het woord betekent letterlijk iets versterken Lang meegaan is wat telt bij de ontwerpen, kleuren en materialen van deze trend. Reinforce heeft een eenvoudige en uitgesproken Scandinavische sfeer met een eerlijke, minimalistische look. Bedoeld om de tijden te trotseren en als tijdloos voort te leven. Functioneel en visueel aantrekkelijk volgens de Scandinavische designtraditie.

Revive

Jeugdig activisme binnen ons huidige tijdsbeeld, een uitgesproken mening ten aanzien van spullen, van stuff. Meer emotionele beleving met minder spullen, het door veel fabrikanten gevreesde ontspullen. Want wat moet je met al die spullen wanneer niemand het meer wil kopen om te laten zien dat hij het in bezit heeft? Het maken van spullen als grotere bevrediging van de emotie dan het uiteindelijke resultaat. Repareren is cooler dan nieuw kopen. Creativiteit boven bezit. Revive draait om het herstellen van dat wat anderen zien als kapot, opgebruikt of niet langer nodig.

www.heimtextil.messefrankfurt.com