INDEX FLINK LAGER
De tarieven voor spotvervoer in de containervaart lijken onder dreiging van een zich aftekenende recessie in een vrije val te zijn beland. De toonaangevende Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) is twee achtereenvolgende weken met bijna 10% gedaald.
Die index kwam eind vorige week uit op afgerond 2562 punten, ruim 285 minder dan een week eerder. Dat meldt Nieuwsblad Transport. Begin dit jaar lag de graadmeter nog boven de 5000 punten. In januari zette een geleidelijke daling in tot net boven de 4000 punten, maar sinds juni daalt de index in een steeds sneller tempo.
De SCFI is een samengestelde index van de belangrijkste vaargebieden, waarin de route van China naar Europa voor 20% meeweegt. Op dit vaargebied zijn de tarieven sinds begin dit jaar gehalveerd, met een daling van de index van boven de 10.000 punten tot 5029 vorige week. De index voor vervoer naar Noord-Amerika laat een vergelijkbare trend zien met een val van ruim 5000 punten in januari naar 2343 nu.
Normalisering
De huidige tarievendaling gaat veel sneller dan kopstukken uit de sector eerder verwachtten. Zo voorspelden de topmannen Søren Skou van Maersk en Rolf Habben Jansen van Hapag-Lloyd vorige maand bij de publicatie van de jaarcijfers nog dat de ‘normalisering’ in de containervaart in de tweede helft van het jaar zijn beslag zou krijgen. Ze gingen ervan uit dat de tarieven op een hoger niveau dan voor de coronapandemie zouden stabiliseren. De afgelopen vier weken zijn de spottarieven gemiddeld echter al met een derde afgenomen.