Iedere minuut een nieuwe lead. Met deze aanprijzing laat Koelnmesse merken dat de afgelopen vrijdag afgesloten editie van interzum een succes was voor exposanten en bezoekers. Een digitale editie, maar dit lijkt de opmaat naar de toekomst wat de organisatie betreft.
Het oordeel van deelnemers en bezoekers was na vier dagen overwegend positief, aldus Koelnmesse. Nieuwe impulsen voor de handel, nieuwe inspiratie voor de meubelindustrie bij deze hybride editie: zowel fysiek als digitaal aanwezig. Globale thema’s als digitalisering, individualisering, mobiliteit en urbanisatie kwamen terug in de presentaties van deelnemende bedrijven. Maar het grote thema dit jaar was duurzaamheid. Op het digitale platform waren in totaal meer dan 10.000 deelnemers uit 132 landen actief, aldus Koelnmesse. “De laatste dagen hebben aangetoond hoe creatief de branche met de huidige uitdagingen omgaat, mooi om te zien! Voor mij het bewijs van de wereldwijde uitstraling en relevantie van het beursmerk interzum. Tegelijkertijd hebben we, net als andere beurzen, gemerkt hoe belangrijk fysiek samenkomen blijft. Daarom zie ik de editie van 2021 als een goede opmaat naar een blijvende, hybride vorm. In 2023 zullen we naar alle waarschijnlijkheid weer een fysieke beurs hebben, maar de digitale ondersteuning is een blijver. Waar het om gaat is op het juiste moment op de juiste plek een sterke beurs te organiseren en digitaal presenteren en ontmoeten hoort daar nu helemaal bij”, aldus Oliver Frese, COO van Koelnmesse.
In het middelpunt van deze editie stonden vanaf het begin netwerken, het uitwisselen van kennis, waardevolle content van het platform, een omvangrijk randprogramma en nieuwe oplossingen en producten van de 142 deelnemers uit 24 landen. Digitaal maar nog steeds internationaal, zo stelt de organisatie. Netwerken gebeurde via meer dan 80.000 chats, audio en video gesprekken. De beurs duurde exact 5.760 minuten en in deze tijd leidde dit tot meer dan 10.000 leads voor de exposanten. Dus meer dan een lead per minuut. Er was 3,5 terabyte aan videomateriaal te zien, er waren 230 digitale events met in totaal 4.240 minuten aan content wat dus ongeveer 100.000 bezoeken uit 132 landen opleverde. De organisatie denkt dat dit komt door de gerichte mediacampagne die gevoerd werd om met name beslissers en inkopers uit de inrichtingsindustrie naar het platform interzum@home te krijgen.
Met interzum @home heeft Koelnmesse naar eigen zeggen een vernieuwende vorm in handen waarmee de drang tot ondernemen van de branche is aangetoond. Maar een digitale beurs is geen volledige vervanging voor een fysieke bijeenkomst, weet ook Frese: “Voor ons als Koelnmesse en ook voor de exposanten waren de afgelopen dagen een leerproces. De toegang tot het platform moet zo eenvoudig en soepel mogelijk verlopen. Spannende content, een goede voorbereiding op digitaal presenteren en actief leads genereren zijn daarna van belang. We hebben van deze editie geleerd wat de bezoekers willen zien en waardoor ze geprikkeld raken. Dat is voor ons en de exposanten uiteraard zeer nuttig om te weten. Waar bleef men kijken en waarom? Nu we dit weten wordt het platform voor de editie van 2023 nog beter. Ervaren en ontmoeten in de hallen, meer diepgang en achtergrond online, zo zie ik het beursbezoek van de toekomst voor me. Waarbij beide vormen naadloos in elkaar overgaan en elkaar aanvullen, ook voor het netwerken.”