EN NU OP NAAR MEUBELBEURS BRUSSEL

‘Experience Center’ is geopend: een nieuw hoofdstuk voor Richmond Interiors

Na 1,5 jaar bouwen en het verhuizen van spullen met een volume van ‘meer dan 200 zeecontainers’ is de officiële opening van het nieuwe Experience Center van Richmond Interiors een feit. “Ondanks deze enorme logistieke operatie is er geen enkele week verloren gegaan’’, zo benadrukt de trotse familie Tiggeler. De Grand Opening Party eerder deze maand werd druk bezocht. Meer dan 300 gasten, waaronder familie, vrienden en klanten, genoten van een groot feest.

 

20.000 M2 VOL INSPIRATIE

Het was een gedenkwaardige avond. Mededirecteur Lex Tiggeler verwelkomde de genodigden en blikte terug op de bouw. Hij prees de inzet van het team en de kwaliteit van de bouwwerkzaamheden. Naast Lex stond zijn zus, en mededirecteur, Anne-Roos Tiggeler met voor hen de dochters. ‘De meiden’ hebben het nieuwe pand officieel geopend door het lint door te knippen.

 

EEN BIJZONDER CADEAU

Salesmanager Rick Nijenhuis nam ook het woord en benadrukte dat Richmond Interiors een echt familiebedrijf is, ondanks de slogan ‘Escape the ordinary’. Hij overhandigt de familie een symbolisch cadeau: een gieter voor de zeven olijfbomen die het team heeft aangeschaft, symbool voor positiviteit en vertrouwen.

Lex nodigde iedereen uit om te genieten van de catering en de optredens van artiesten, waarmee de feestelijke avond officieel van start ging. Het werd een schitterende avond. Sinds deze gedenkwaardige aftrap is het nieuwe Experience Center geopend voor dealers, projectarchitecten, interieurstylisten en consumenten.

REUZENRAD

Bij aankomst op het industrieterrein valt het grote pand meteen op. En dan de imposante entree: na binnenkomst tref je in de hal een 7 meter hoog goudgekleurd metalen reuzenrad dat continu in de rondte draait. Op het rad staan diverse producten geëtaleerd uit de collectie van Richmond. Vervolgens begeef je je via een al even indrukwekkende marmeren trap naar de ingang van de showroom. Daar treffen we, daags na de opening op een rainy and stormy vrijdag, een ontspannen Lex Tiggeler. Tijd om na de opening, het feest en de openingsweek even rustig bij te praten.

 

 Ben je blij? Lex: “Aan het feest houden we een heel erg goed gevoel over. De eerste openingsweek was een succes en de reacties op de showroom en de collecties waren meteen erg goed. Dat is toch altijd een fijne bevestiging na maanden voorbereiding. Het is momenteel niet wild in de branche, dat is geen geheim. Maar we hebben verbazingwekkend veel plaatsingsorders mogen ontvangen en hebben echt heel veel positiviteit ervaren. Ik denk dat het grote voordeel van het ontvangen van klanten in je showroom toch is dat je de klant voor jezelf hebt. De mensen komen speciaal voor jou, dat is anders dan op vakbeurzen.’’

 

 Lex, de marmeren trap die had ik wel enigszins zien aankomen, maar dat reuzenrad, hoe kom je erop? Dat reuzenrad is een idee van de architect, maar dan moet je nog iemand vinden die zoiets kan bouwen. Toen ik op de kraan van onze staalbouwer zag staan dat ze ook attractie bouw doen, had ik de juiste partij gevonden. We willen echt dat de mensen hier aankomen en dan meteen ervaren dat ze hier iets speciaals kunnen ervaren, dat het niet zomaar de zoveelste showroom betreft. En je ziet meteen dat het ook functioneel is: we kunnen er zelfs kroonluchters in laten hangen, en die kunnen nog branden ook! We brengen onze producten er meteen mee op de voorgrond.’’

Wat vind je, los van alle luxe en allure, nou echt belangrijk aan een showroom? Lex: “Belangrijk vind ik dat de kleuren in alle 30 stijlkamers optimaal tot hun recht komen. Daarom hebben we overal speciale spotjes geïnstalleerd waarbij we het licht kunnen instellen van warm naar koud. Het zijn dergelijke details die eraan bijdragen dat je collectie optimaal tot haar recht komt. En dat is het allerbelangrijkst: die collectie. Je kunt nog zo’n mooie showroom hebben, maar die collectie moet gewoon kloppen.’’

 

Je bent net teruggekomen uit Azië, zo vlak voor de opening. Wordt het niet wat veel, Lex? “Ik vind dat, al is de familie jarig of komt er een opening aan, je gewoon geen beurs moet missen. Je -moet- er gewoon zijn. Ik wil niets missen. Ik wil niets overslaan. Parijs, Milaan, China, daar gebeurt het. Als je de slag mist en je collectie klopt niet, vergeet het dan maar. Daarom zijn we er en dat is ook onze kracht. Gelukkig heb ik een geweldig team, waardoor ik ook daadwerkelijk op reis kan. Onze operatie loopt door. Die hele verhuizing hebben we zelf gedaan, we zijn maar 4 dagen dicht geweest, een jeugdvriend van me, die heeft de hele operatie geregeld. Ik ben gewoon ongelooflijk trots op dit team. Zij maken mogelijk dat, wanneer het moet, ik me kan focussen op de collecties. Cruciaal. En ik vind dat inkopen het mooiste onderdeel van het vak. Je ziet al helemaal voor je hoe het eruit gaat zien in de showroom en verheugt je terplekke al op het fotograferen ervan!’’

 

En nu staat ook nog eens Meubelbeurs Brussel voor de deur. “Ja, en daar hebben we heel veel zin in. Juist omdat we een heel gave nieuwe collectie hebben. Voor ons is Brussel altijd een erg goede beurs. We exposeren er graag en onze klanten komen er graag naartoe. Vorig jaar was Brussel gewoon echt top, ik kan er niets anders van maken. Tot en met januari is er heel veel verkocht overigens. Die periode november t/m januari zou wel eens structureel de populaire periode kunnen worden. Mar uiteraard blijft dat gewoon moeilijk te voorspellen.’’

 

Wat ga je laten zien in Brussel? Op Meubelbeurs Brussel 2024 ga je echt het nieuwe Richmond zien, zoals we het al lang voor ogen hebben. We blijven door ontwikkelen en brengen 400 nieuwe artikelen. Zoals je weet is de bling-bling component alweer geruime tijd helemaal verdwenen uit onze collectie, die nu echt wordt gekenmerkt door rust: veel zachte kleuren, aardse tinten en natuurlijk eiken. Noem het gerust nog steeds hotel chique. Je zult veel beige aantreffen. Beige is het nieuwe toverwoord. De cover van onze nieuwe catalogus is beige en straalt zeer veel rust uit. Ook het door ons eerder geïntroduceerde travertin is een blijvertje en nog lang niet klaar.”

‘DE VERHUIZING VERLIEP VLEKKELOOS. WE HEBBEN GEEN ENKELE WEEK VERLOREN, DANKZIJ HET HARDE WERK VAN IEDEREEN.’

Als ik zo door jullie 30 stijlkamers wandel, beklijft me toch het gevoel dat jullie werkelijk de gehele markt kunnen bedienen? “We gaan gewoon erg lekker met familiebedrijven. Bedrijven die ons begrijpen. En wij begrijpen hen. De bedrijven met drive en spirit in hun verkoopteam. Dat is gewoon erg belangrijk. Als je weet en begrijpt hoe je onze handel kan presenteren, dan zijn wij een heel sterke partner. Ik denk inderdaad dat we iedere winkelier in Nederland wat te bieden hebben. Met onze huidige collectie kunnen we de hele markt bedienen. Bij ons heeft de focus de afgelopen jaren gelegen op het verdiepen van de relatie met onze klanten.

Drie jaar geleden zijn we gas gaan geven op kwaliteit en verpakking, in continu overleg met onze klanten. Hier plukken we nu de vruchten van en ook onze toekomstige nieuwe klanten zullen hier de vruchten van plukken. Op kantoor voeren onze mensen tegenwoordig alleen nog maar leuke gesprekken!’’

En dan hebben we de projectmarkt nog… Lex: “De projectmarkt is een hele fijne markt voor ons omdat we alles kunnen aanbieden: van meubelen tot en met de decoratie, we hebben het in huis. We staan daarom, overigens tegelijk met Brussel, op Hotel Equip in Parijs. De focus zal liggen op Brussel, maar ik denk dat ik ook een dag op en neer ga naar Parijs. We hebben prima Franse agenten in Frankrijk. Ook van dit evenement hebben we goede verwachtingen. Anders hadden we er natuurlijk niet gaan staan.’’

‘WE GAAN IEDERE MAANDAG EEN HANDELSDAG ORGANISEREN’

En nu iedereen snel naar Heerhugowaard….. Lex: “We willen de showroom optimaal gaan benutten. We hopen klanten uit heel Europa te mogen begroeten. We halen ze graag hierheen. Tevens gaan we iedere maandag een ‘handelsdag’ organiseren, hier in het Experience Center. We regelen dan catering en maken er echt speciale dagen van. We willen dat iedereen onze showroom met regelmaat gaat bezoeken en benutten. Het Experience Center is een prachtig instrument om de relatie met onze klanten nog verder uit te diepen, want ook in de toekomst zal daar onze focus liggen!’’

 

Vanaf heden is het nieuwe experience center toegankelijk voor dealers, interieurarchitecten, interieurstylisten en hun klanten. Ben je benieuwd naar de nieuwe collectie, maar heb je geen tijd om langs te komen? Vraag dan via de website de nieuwste catalogus aan.

Wie: Richmond Interiors Waar en wanneer: Experience Center Richmond Interiors in Heerhugowaard,  Meubelbeurs Brussel, 3-6 november 2024, Stand 8-418/8-118, Hotel Eguip Parijs, 3-7 november 2024, Stand H7-2.K094 Maison et Objet Parijs, 16-20 januari 2025

 

 

 

 

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business  magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business magazine, editie oktober 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding