De Relaxstoelen Marktmonitor 2022 biedt inzicht in de oriëntatie en interesse van de Nederlandse consument met betrekking tot relaxstoelen, de marktposities van de belangrijkste aanbieders (merken, winkelformules en verkoopplatformen) en de ontwikkelingen daarvan in de afgelopen vier jaar.

Middels een analyse van Google big data over de afgelopen vier jaar (september 2018 t/m augustus 2022) is de online consideration-fase van de customer journey in beeld gebracht (interesse en afweging). Waar zoekt men naar op het gebied van relaxstoelen, sta-op stoelen en massagestoelen? Welke trends zijn er in het zoekvolume en wanneer zoekt men? Naar welke soorten relaxstoelen en kenmerken wordt er gezocht en wat zijn de verschuivingen in de markt? In de analyse is tevens het zoekvolume van aanbieders op het gebied van relaxstoelen in kaart gebracht (merken, winkelformules en verkoopplatformen).

De ontwikkelingen en trends zijn zowel in de periode vóór als tijdens de corona pandemie in kaart gebracht. Hierdoor biedt het onderzoeksrapport een helder inzicht in de gevolgen van de corona crisis voor de markt voor relaxstoelen. Maar ook de actuele ontwikkelingen als gevolg van de hoge inflatie en economische onzekerheid zijn in het onderzoeksrapport helder in beeld gebracht.

Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. Het meten en monitoren van het online zoekverkeer levert objectieve informatie over waar de consument in is geïnteresseerd, naar zoekt en welke behoefte men heeft.

Het zoekvolume levert concrete informatie over de (veranderende) consumentenbehoefte en marktverhoudingen tussen aanbieders (merken, winkelformules en verkoopplatformen). In de Relaxstoelen Marktmonitor 2022 wordt tevens ingezoomd op aanbieders van relaxstoelen. Hierbij worden diverse analyses getoond over merken, winkelformules en verkoopplatformen. Het lijkt misschien verwarrend dat deze met elkaar worden vergeleken en in één overzicht zijn opgenomen, maar dit is een bewuste keuze. Hierdoor wordt namelijk ook direct inzichtelijk welke rol merken, winkelformules en verkoopplatformen ten opzichte van elkaar spelen bij de oriëntatie van de consument op een relaxstoel.

Het onderzoeksrapport biedt harde informatie over de ontwikkeling van voorkeuren en behoeften van de consument en de marktverhoudingen. Het rapport geeft duiding aan de trends en ontwikkelingen in het zoekvolume over de afgelopen vier jaar en specifiek over de ontwikkelingen tijdens de corona pandemie en de huidige economische situatie. De analyses zijn uitgevoerd op ruim 6 miljoen Nederlandstalige zoekopdrachten in Nederland en meer dan 1.500 verschillende zoektermen. Met deze data-volumes zijn zeer betrouwbare trends, ontwikkelingen en marktverhoudingen te duiden.

U krijgt onder meer inzicht in de ontwikkeling van de populariteit van de verschillende soorten relaxstoelen en belangrijke productkenmerken, zoals woonstijl, kleur, materiaalsoort en productopties. Ook krijgt u inzicht in de ontwikkeling van de prijsgevoeligheid. Daarnaast toont het onderzoeksrapport, naast een compleet overzicht van de 59 meest gezochte merken, winkelformules en verkoopplatforms, de jaarlijkse top-10 van meest gezochte aanbieders op het gebied van relaxstoelen.

Het onderzoeksrapport verschijnt, afhankelijk van de marktvraag, eens in de paar jaar. Het onderzoeksrapport telt 40 pagina’s op A4-formaat en is in kleurendruk en Nederlandstalig uitgevoerd. Standaard wordt het onderzoeksrapport als beveiligd PDF-document geleverd. Een hard copy exemplaar van de marktmonitor is tegen een meerprijs mee te bestellen. Via de knop links in bovenstaande afbeelding kunt u het inhoudsoverzicht raadplegen.

Meer informatie: www.marktdata.nl/rapporten/Relaxstoelen-Marktmonitor-2022