Ambiente, Christmasworld en Creativeworld zijn de drie voorjaarsbeurzen die in Frankfurt tegelijk plaatsvinden tussen 7 en 11 februari 2025. De beursorganisatie meldt dat de registratie van deelnemers voorspoedig verloopt. Er zijn nu al meer aanmeldingen dan op hetzelfde tijdstip vorig jaar en de verwachting is dat de beurzen weer volledig gevuld zullen zijn met exposanten.

Na de pandemie onderbreking hebben alle beurzen het lastig met terugkeren naar het oude niveau van voor 2020 en ook in Frankfurt wordt dit erkend. “We liggen op koers voor een onvergetelijke editie van de drie beurzen in 2025″, aldus Julia Uherek, Vice President Consumer Goods Fairs Messe Frankfurt. “De sleutel voor 2025 is het promoten van nieuwe business, juist nu de economie onder druk ligt van geopolitieke conflicten, politieke regelgeving en een veranderend consumptiepatroon bij consumenten. Elkaar live ontmoeten en praten over mogelijke oplossingen om de handel weer vlot te trekken is onlosmakelijk verbonden met de drie beurzen in Frankfurt. We zijn een onmisbaar internationaal platform. Dit geldt niet alleen voor retail maar ook voor hospitality en de projectmarkt. Door nauw samen te werken met partners, experts en verenigingen in de verschillende branches zijn er er zeker van dat de beurzen nieuwe handelsmogelijkheden gaan opleveren”, zo benadrukt Uherek.

“Na iedere vakbeurs analyseren we de feedback van de deelnemers en bezoekers en passen de beursformaten aan. Er is altijd ruimte voor optimalisatie”, aldus Philipp Ferger, Vice President Consumer Goods Fairs Messe Frankfurt. Hij wijst op de vele bedrijven die na deelname in 2024 opnieuw hebben getekend voor 2025 plus terugkerende ondernemingen en nieuwe bedrijven op de beurzen. “Op dit moment hebben we al meer deelnemers dan rond dezelfde tijd vorig jaar. We beschikken weer over alle hallen met deze drie beurzen en hoeven de indeling maar licht te wijzigen. Global Sourcing loopt ook goed dus we hebben de wind in de rug.”

Ambiente telt onder de deelnemers voor 2025 onder andere BHS Tabletop, Bonna (Kar Porselen), RAK Porcelain, Rösle, Steelite en Wüsthof. Ook merken als Dibbern, Robbe & Berking, Rosenthal en Vista Alegre zijn aanwezig bij Table Select. Hal 8.0 staat in het teken van Cook & Cut, hal 11.0 is er voor koken en eten voor het huis of buiten het huis en hier is ook de presentatie voor de hospitality sector te vinden. Andere merken die meedoen zijn bijvoorbeeld Affari of Sweden, Alessi, Bazar Bizar, Henry Dean, Kare Design, Lightmakers, pappelina en Reflections Copenhagen voor de Living area. Net als Blomus, Pure Yellow Single Member, Scholtissek, Trademark en XL Boom. Het onderdeel Working groeit ook nog steeds sinds Ambiente 2023 en krijgt deelnemers in 2025 zoals Hey-Sign, König + Neurath en Vario Büroeinrichtungen en zij waren er vanaf het begin in 2023 al bij.

“In Hal 3.1 staan de producten voor de projectmarkt, hospitality en kantoorbenodigdheden plus de meubelen die daarbij passen. Lifestyle en werken lopen steeds meer door elkaar heen en dat is terug te zien in deze hal. Het is bedoeld als een hub voor interieurontwerpers, architecten en projectinrichters”, aldus Ferger. Hij wijst ook op The Lounge, het nieuwe trefpunt tijdens de drie beurzen waar exposanten en bezoekers uit de meest verschillende branches (want drie verschillende beurzen) elkaar kunnen ontmoeten. Zijn collega Uherek wijst nog op het thema duurzaamheid tijdens de drie beurzen: “Ethical Style geeft bij alle drie de beurzen aan wanneer een exposant ecologisch en maatschappelijk verantwoorde producten laat zien. Vanaf september tot november kunnen bedrijven zich hiervoor aanmelden bij ons. Een internationale jury van onafhankelijke experts bepaalt of een exposant dit keurmerk krijgt. Er zijn ook weer twee Ethical Style Spots waar een keuze uit deze categorie te zien is.”

Ambiente/Christmasworld:

7 tot en met 11 februari 2025

Creativeworld:

07 tot en met 10 februari 2025