Pure Home Collections in Hillegom is een zogeheten bronleverancier. Design, productontwikkeling, marketing en sales worden vanuit Nederland gestuurd, de productie is in Roemenië. Pure Home Collections is fabrikant en produceert eigen en private label collecties voor groothandels en grootwinkelbedrijven die invulling geven aan hun merken. Pure Home Collections heeft de ambitie een eigen merk te introduceren; de (voorlopige) naam is Black Label by Pure Home Collections. In de loop van volgend jaar wordt het nieuwe label geïntroduceerd.
2019 Wordt hét jaar van Pure en dan in het bijzonder van het nieuwe merk Black Label by Pure Home Collections dat nu volop in ontwikkeling is. Mede-eigenaar Nils Verhoeven en commercieel directeur Paul Brouns ontvangen de redactie van Interior Business in de showroom in Hillegom. Ze leggen uit wat het nieuwe merk inhoudt en wat Pure als fabrikant allemaal kan en doet.
Voor volgend jaar heeft Pure een flink aantal beurzen op de agenda staan: IMM Cologne in Keulen, Maison & Objet in Parijs, Salone del Mobile in Milaan, Furniture China in Shanghai en waarschijnlijk ook nog de meubelbeurs in Boekarest voor de lokale markt in Roemenië. Paul: “We hebben natuurlijk al eerder op beurzen gestaan, als fabrikant in Azië. Dat blijven we doen. Met de introductie van het nieuwe label is de tijd rijp om ons te concentreren op de Europese beurzen, niet alleen als fabrikant maar tevens met een eigen label. Als Black Label staan we met een ander gezicht in een andere sfeer waarmee we herkenbaar willen worden voor de retailer.
Transparantie
Pure Furniture is een volumespeler, een bronleverancier. In Roemenië werken zo’n 430 mensen in de productie. Pure produceert seriematig eigen collecties en maatwerk. Zo’n 70% van de productie wordt buiten Europa verkocht. Maandelijks zijn er zo’n 70 à 80 trailers onderweg naar klanten. Die klanten zijn vooral groothandels en winkelketens die producten voor hun eigen merk laten produceren. Daarnaast werkt Pure veel met projectinrichters. Pure Home Collections maakt eetkamerstoelen, fauteuils, poufs en banken in leer en stof, eettafels, salontafels, dressoirs, bedden, kasten en meer. Alles bij elkaar heeft Pure meer dan 400 modellen in de klapper, die allemaal weer opties kennen voor materiaal, kleur en afwerking. En alles voor zeer concurrerende prijzen. “Designed in Holland, Made in Europe,” zeggen Nils en Paul. “We stelden ons de vraag waarom we niet een eigen label zouden kunnen opzetten,” vertelt Nils. Een beperkte collectie, deels uit voorraad leverbaar met het unieke DNA van Pure. “We willen onze klanten niet in de wielen rijden, dus een eigen label moet met een eigen collectie worden samengesteld. Het is helemaal nieuw. We hebben een maatwerkfabriek, dus het kan. We kleuren bijvoorbeeld zelf de huiden en kunnen met de houtfinishes verschillende looks maken, om maar een paar dingen te noemen.” Een grote voorwaarde bij het opzetten van een eigen merk náást de bestaande activiteiten is dat je straight bent en blijft met je klanten, vinden Paul en Nils. “We zijn transparant en duidelijk over wat we doen, over onze condities bijvoorbeeld en over de opties. Klanten weten waar ze aan toe zijn en dat biedt ruimte die we zelf willen invullen.”
Met de paplepel
Nils is geen onbekende in de meubelbranche. Als negentienjarige ging hij aan de slag in de onderneming van zijn vader, Hamefa Furniture. Hij startte in de productie en ging al snel met een busje het land door om klanten te bezoeken. In ’96 ging hij mee op reis naar het Verre Oosten. “Ik bleek er veel gevoel voor te hebben en rolde in de verkoop en in ontwerp.” Nils leerde in die jaren Alberto Nervo en Roland van Dooren kennen, die de fabriek in Roemenië runden. Vanaf 2009 werken ze samen. Nils houdt zich bezig met productontwikkeling en de commercie, Roland is de expert op operationeel gebied en op het gebied van hout, Alberto is de leerexpert. “Een ideale mix”, zegt Nils. Dat Pure zelf leer verwerkt en kleurt is door toeval ontstaan. “Dat is een mooie anekdote”, lacht Nils. “Ik zocht toendertijd voor Hamefa een betrouwbare leverancier voor schapenleren stoelen. Had eerder zoiets ingekocht, maar dat werd geen succes. Ik vroeg of Alberto dat kon leveren. Hij ging ermee aan de slag en besloot om met een andere finish op buffelleer te werken. Het resultaat was prachtig, alleen had ik geen idee dat ze me buffelhuid verkochten in plaats van schapenleer. Ik vind het gewoon mooi!” Sindsdien werkt Pure met buffelleer.
Investeringen
Met het marktgevoel en de productkennis in huis is het hard gegaan met Pure, wat op momenten wel voor groeipijn gezorgd heeft. Nu is de operationele structuur volledig op orde, alle aspecten van de productie efficiënt en robuust. Nils zegt: “Het lastige met handgemaakte productie is dat het foutgevoelig is. We hebben daar inmiddels alle controle over en grip op.” Pure heeft op eigen kracht geïnvesteerd in de productiecapaciteit, kwaliteit en op alles wat er verder bij komt kijken. Medio volgend jaar introduceert Pure een nieuwe website zodat de klant ook online alle informatie beschikbaar heeft. Met een eigen account kan de klant orders plaatsen, de status en historie van orders volgen en voorraden inzien. Tevens heeft de klant via Digital Asset Management toegang tot alle productinformatie, product- en sfeerfoto’s, video’s, brochures en prijzen.
Sfeermaker
Een label introduceren vraagt om een andere expertise dan alleen verkoop en productie. Paul: “Het aspect van sfeermaken en presentatie speelt daarin een grote rol.” De heren noemen het een nieuwe discipline en zijn daarom achter de schermen bezig het bedrijf hierop in te richten. Er is op papier gezet wat het DNA en bijbehorende kernwaarden van Pure zijn, waar het bedrijf goed in is en hoe ze zich willen positioneren. Paul heeft een hoge stapel prints voor zich liggen, een vroege versie van het brand book van Black Label. De info die erin staat loopt uiteen van het gebruik van het logo tot en met welk lettertype erbij hoort. Met Black Label gaat Pure ook de retail bedienen. Een beperkte eigen collectie, “klassiekers met een twist“ gebaseerd op het DNA van Pure Home Collections. Jaarlijks worden 40 tot 60 nieuwe modellen toegevoegd aan de collectie zodat deze altijd actueel blijft en de presentatie fris. Behalve nieuwe modellen is er ook een toolkit voor de verkoop ontwikkeld, zoals lookbooks, product- en sfeerfoto’s, swatchcards en instructie video’s.
Trading Days
De Pure Trading Days worden gehouden van 4 tot en met 6 november en vinden plaats in het Pure Experience Center, Marconistraat 23 in Hillegom. Tijdens deze huisshow worden nieuwe producten gepresenteerd en klanten en bezoekers geïnformeerd over de verschillende mogelijkheden. U bent van harte welkom!