De merken Eleonora, By-Boo, Mattz en Sevn zijn met ingang van 1 januari onderdeel van een collectieve naam: Dutch Interior. De nieuwe naam, met uiteraard een nieuw logo, moet de internationale ambities van het snel groeiende bedrijf uit Barneveld gaan faciliteren. Op maandag 25 januari starten in Barneveld de Dutch Interior Days, voorheen de huisshow. Vier (!) weken lang is er de gelegenheid om -in verband met corona maatregelen op persoonlijke afspraak- splinternieuwe collecties te komen bewonderen. En er is meer nieuws: in het vorig jaar geheel verbouwde Experience Center van Dutch Interior zijn ook de leveranciers Key West Bedding en MONDiART ingetrokken. ‘’Opdat de inkoper optimaal aan zijn trekken komt in Barneveld.’’

Werd eerder al de samenwerking tussen Dutch Interior brand By-Boo en partner Key West Bedding aangekondigd, inmiddels heeft ook MONDiART zich aangesloten bij het collectief. Het bedrijf uit Eindhoven betrekt een eigen showroom en voorziet de gehele ‘beursvloer’ van wanddecoratie. We spreken in Barneveld met Key West Bedding-eigenaar Bart Dekkers, MONDiART eigenaren Twan Schraven en Cole Brekoo en Arno van Aken, commercieel directeur van Dutch Interior.

MONDiART
MONDiART is de nieuwkomer in Barneveld. Familiebedrijf MONDiArt is net als Dutch Interior een internationale handelsonderneming die al meer dan 30 jaar aan de weg timmert. Het bedrijf uit designstad Eindhoven kiest tegenwoordig grote internationale podia als Masterly in Milaan, Meubelbeurs Brussel en Maison et Objet in Parijs, maar is tevens voortdurend present op diverse evenementen in Nederland: van vakbeurzen als De Woonindustrie en ShowUp tot en met de huisshow van Het Anker in Druten. Mede-eigenaar Cole Brekoo: “En nu maken we dus onze opwachting in deze prachtige showroom. Het is onze strategie om altijd te zoeken naar samenwerkingen want daar geloven wij in. Daarom zijn we zo blij dat we in gesprek zijn geraakt met Arno (van Aken, red.). We blijken elkaar enorm te versterken en passen goed bij elkaar. Het klikte meteen en dat is niet onbelangrijk natuurlijk.” Als partner van Dutch Interior zal MONDiART haar eigen gezicht en identiteit behouden. Twan: “We betrekken in Barneveld een eigen showroom van 180 m2 en richten deze in met ons volledige productgamma in onze eigen huisstijl, dus bijvoorbeeld met de kleurrijke vloer zoals onze relaties inmiddels van ons gewend zijn!”

In samenwerking met vele kunstenaars, fotografen, ontwerpers en andere creatieve denkers worden bij MONDiART collecties in de markt gezet voor een breed publiek. Twan: “Denk daarbij aan spiegels, hoogwaardig ingelijste reproducties, design carpets, fotografie op diverse materialen en andere woonaccessoires.” De onderneming maakte de afgelopen jaren een transitie door die is geïntensiveerd sinds Cole en Twan de scepter zwaaien in Eindhoven. Lag vroeger de focus vooral op het importeren van producten uit Azie, nu wordt meer de nadruk gelegd op de ambacht en creativiteit van het productiebedrijf, zonder daarbij de nog steeds belangrijke handelsfunctie uit het oog te verliezen.

Cole: “Al onze producten worden met de hand gemaakt. Desondanks kunnen we snel leveren, een maatwerkcollectie ligt in drie tot vier weken voor je klaar. Ja, het realiseren van producties in Nederland is kostbaarder dan produceren in het verre oosten, maar het zorgt er ook voor dat we sneller kunnen schakelen.”

Key West Bedding
Eerder al betrok Key West Bedding maar liefst 600 vierkante meter showroom in het vorig jaar geheel verbouwde complex in Barneveld. 25 bedden staan te pronken in de entourage die Dutch Interior zo kenmerkt.

Bart Dekkers, die eerder al de gehele Key West Bedding-showroom in Enschede liet stylen door By-Boo: “Ik kende Michael Schakel (eigenaar/directeur Eleonora, red.) al van wat zakenreizen in China. Arno ontmoette ik op de Meubelbeurs in Brussel. Tijdens die gesprekken kwamen we tot de conclusie dat het misschien wel leuk zou zijn om samen te werken. Ook zochten we een goed bereikbare locatie in het midden van het land. Toen ik vervolgens de huisshow van Eleonora bezocht in januari, zijn mijn ogen helemaal open gegaan. In twee dagen tijd 1.700 inkopers over de vloer. Muziek, entertainment en mooie collecties. Wat een happening.”

“Onze deelname aan de Dutch Interior Days is een bewuste keuze. Wij gaan niet mee met de waan van de dag en focussen ons op onze langetermijnstrategie. We zijn nuchter en koersvast. Wij geloven in huisshows. Ik denk dat huisshows de toekomst zijn en op dat gebied is Barneveld echt de place to be.”

“Ik denk dat huisshows de toekomst zijn”

No-nonsense bedrijfscultuur
Het succes van samenwerken tussen drie bedrijven valt of staat vaak met gedeelde normen en waarden, een beetje op dezelfde manier in de business en in het leven staan of anders gezegd: bedrijfsculturen die op elkaar aansluiten. Arno: “De bedrijven kenmerken zich door een no-nonsense mentaliteit en we kunnen het dan ook erg goed met elkaar vinden. Dat is de basis van een goede samenwerking. Wij geven gas en dat is ook het motto van Key West Bedding en MONDiART.” Bart: “Ik denk we hier aan tafel allemaal snelle denkers en snelle beslissers zijn. Als er interessante ideeën zijn, moet je het gewoon meteen kunnen realiseren. Doen.

      

Beddenzaak 2.0
Winkelconcepten worden steeds belangrijker als we kijken naar de toekomst van de retail. Ook succesvolle online aanbieders openen fysieke locaties om producten conceptueel te kunnen presenteren met meer verkopen als resultaat. Deze ontwikkeling geldt ook voor business to business presentaties. Bart hierover: “Ook als het gaat om presentaties en concepten is het Dutch Interior label By-Boo de perfecte partner voor ons. Zij zijn in staat meerwaarde te creëren voor veel van onze klanten. Wij willen het stof in veel beddenzaken er een beetje af hebben. Veel winkels zijn, en dat zeg ik met alle respect, wat saai en een beetje oubollig. Dat kan gewoon veel aantrekkelijker. Wij willen die winkels helpen door zeg maar De Beddenzaak 2.0. te presenteren en te faciliteren in de implementatie van dit concept.”

 “By-Boo is in staat meerwaarde te creëren voor veel van onze klanten”

“Eerder lieten we onze showroom in Enschede stylen door de dames van By-Boo. Dat heeft ons veel gebracht. De collectie van By-Boo versterkt de Cinderella- en Business class-collecties van Key West Bedding. Veel klanten die ons bezochten, gaven aan een dergelijke presentatie in hun winkel te wensen. Het combineren van onze bedden met een meubelpresentatie werkt geweldig. Zo willen wij het ook, is wat ik veelvuldig heb gehoord.”

Samenwerking
Ondanks de onzekerheid die corona met zich meebrengt, is de handel momenteel booming in meubelland. Arno: “We blijven lekker gas geven. Naast het aannemen van nieuwe mensen is de samenwerking met Key West Bedding en MONDiART daar ook een voorbeeld van.” Arno: “We kunnen alle kanten op. Ook in de productontwikkeling. Ik denk dat we met elkaar enorme schaalvoordelen gaan realiseren. We bedienen dezelfde segmenten, hebben overlappingen in onze klantenbestanden maar er is ook veel potentie voor nieuwe business. Er is dadelijk sprake van een grote kruisbestuiving.”

Argumentatie genoeg voor het besluit tot een samenwerking. Bart: “Consumenten mogen hier overigens ook komen kijken: inspiratie opdoen en genieten van de collecties. Ze worden dan doorverwezen naar de juiste dealers als ze willen kopen. Verder is het fijn dat de showroom in Barneveld altijd open is en er voortdurend mensen aanwezig zijn om klanten te helpen.” Cole: “De Dutch Interior Days zijn uiteraard volledig gericht op vakbezoek: retailers en projectinkopers. Mensen kunnen gewoon een afspraak maken bij de bij hun bekende vertegenwoordiger van een van onze bedrijven. Wij zullen dit bezoek dan inplannen in onze gemeenschappelijke agenda. Dus helemaal leuk!” Arno: “Uiteraard wordt het dit keer geen culinair festival met beroemde artiesten en feestavonden, zoals men van ons gewend is. We houden het iets soberder in verband met de corona maatregelen. Dit jaar laten we vooral de collecties spreken, met de gastvrijheid die onze klanten van ons gewend zijn. Met al onze nieuwe items en deze samenwerking, is dat al een beleving op zich. We hebben hier gewoon super goede handel staan, dus kom lekker naar Barneveld, mensen!”

DUTCH INTERIOR DAYS

Wat: Dutch Interior Days
Waar: Dutch Interior Experience Center in Barneveld
Adres: Albert Plesmanstraat 10 in Barneveld
Merken: Eleonora, By-Boo, Mattz, Sevn, Key West Bedding en MONDiART
Aanmelden: bezoek op afspraak
Datum: 25 januari t/m 19 februari van ma-vr
Tijdstip: 10.00 uur-17.00 uur