LEUKE SPULLEN VERKOPEN AAN LEUKE MENSEN

SPEKTAKEL in Amersfoort is gekozen tot de Leukste Winkel van Nederland 2024

 

“HET MOOISTE COMPLIMENT IS RENDEMENT, DAT DE WINKEL GOED LOOPT EN DAT MENSEN BLIJVEN KOMEN IS ECHT TOP”

Jeroen Speksneijder startte vijf jaar geleden met zijn winkel SPEKTAKEL op een industrieterrein in Amersfoort: “Een bewuste keuze, deze locatie. Mensen moeten echt de moeite nemen om hier te komen en wanneer ze dit doen weet ik dat ze niet met lege handen weggaan.” De winkel omschrijven is niet eenvoudig: een soort kruising tussen een rommelmarkt, een vintage boetiek, een warenhuis en een museum waar alles te koop is. Het assortiment loopt ook uiteen: van meubelen tot vintage reclamemateriaal, van speelgoed tot kleding. Zowel vintage als nieuw, zowel unieke stukken als serieproductie. Maar het is vooral Jeroen zelf die de winkel bijzonder maakt: “Ik wil alleen nog maar leuke spullen verkopen aan leuke mensen.”

Twintig jaar geleden startte hij met een winkel in Soest waar hij als eerste oude fabriekslampen en andere industriële modellen verkocht. “Ik vond het op gegeven moment echt niet leuk meer om in een winkel te staan. Gelukkig had ik veel zakelijke klanten en ben met hen verdergegaan. Ik zou echt nooit meer een winkel beginnen, dacht ik.” Tot hij deze hal op een industrieterrein in Amersfoort tegenkwam. “”Het begon toch weer te kriebelen. Maar ik nam mezelf wel voor: vanaf nu alleen maar dingen inkopen en verkopen die je zelf leuk vindt. Dan wordt het maar een niche handel: je vindt het als klant leuk of je hebt er niets mee. Maar wanneer mensen de moeite nemen om hier te komen voor spullen dan weet je dat het goed zit.” Zo ontstond SPEKTAKEL.

 

VASTE ROUTES

Hoe komt Jeroen aan al die verschillende vintage voorwerpen die hij verkoopt? “Ik heb in de twintig jaar dat ik in de handel zit een netwerk opgebouwd van handelaren, met name in België en Frankrijk. Iedere twee, drie weken rijden we in het weekend met een lege bus heen naar die adressen volgens vaste routes en dan komen we helemaal vol terug. Mensen benaderen me ook zelf met voorwerpen en als het de moeite waard is ga ik langs en koop ik het in.” Heeft hij een voorkeur voor bepaalde objecten of een bepaalde stijl?

Hij lacht: “Alles wat ik inkoop vind ik leuk en het laatste wat ik heb ingekocht vind ik het allerleukste ding. Zo kreeg ik gisteren nog een appje vanaf Ibiza, daar heb ik ook klanten en kanalen, van een partij stoelen uit een oude club. Ik ben nu bezig met het hiernaartoe halen, nu vind ik die stoelen dus het mooiste wat ik heb. Morgen is het weer iets anders.” Naast unieke vintage modellen verkoopt hij ook nieuwe objecten die in serie worden gemaakt. “Iedereen heeft thuis een mix staan van oud en nieuw, dat hebben mijn vrouw en ik ook. Dus zie je dezelfde mix ook terug in de winkel.”

 

BUIZENSTELSEL

Hij is ervan overtuigd dat er voor ieder product een koper rondloopt, het is de kunst om deze te vinden. “De koper is geboren. Al staat iets hier langer dan verwacht, op gegeven moment meldt zich een koper en dan begint het spel: wat gaat het kosten? Dat vind ik ook leuk aan dit vak, praten over de prijs. Komen we eruit en wordt er cash afgerekend dan stop ik het geld in een koker die met perslucht in een buizenstelsel door de winkel schiet naar de kassa, net als vroeger in de warenhuizen. Als je SPEKTAKEL heet moet je dat ook bieden.” Hij vindt dat hij de leukste baan ter wereld heeft: “Zeg nou zelf, wie kan zeggen dat hij alleen maar bezig is met leuke dingen zoeken, vinden en verkopen? Mijn vrouw zegt iedere dag als ik naar de winkel ga: doe je best. Ze weet hoe ik hiervan geniet.” De vrouw van Jeroen zorgt voor de administratie en beheert de social media en de online shop van SPEKTAKEL. Met een lach: “Zeg het haar maar niet, maar zonder haar zou ik dit niet allemaal kunnen doen.”

 

 

NOG STEEDS SPANNEND

Ook na twintig jaar vindt hij het nog steeds spannend om af te reizen naar het Zuiden voor nieuwe handel: “Natuurlijk laat ik dingen wegzetten door mijn contacten die ik dan kom ophalen maar ik kom ook onderweg spontaan nieuwe items tegen. Daar zit de spanning in, ik kom altijd weer iets nieuws en onverwachts tegen. Dat geeft nog steeds een kick.” Hij weet dat hij inmiddels fysiek ook wordt geassocieerd met de winkel en dat is soms lastig: “Ik ben het boegbeeld, mensen komen ook langs voor mij. Wanneer ik er dan toevallig niet ben zijn ze teleurgesteld maar ik kan me niet in stukjes opdelen.”

Naast zijn vrouw heeft hij een extra hulp voor vrijdag en zaterdag en zijn zoon wil nu ook in de winkel stappen. “Ik ben dit begonnen tijdens corona, een drama natuurlijk. Eigenlijk loop ik voor mijn gevoel twee jaar achter en dit wil ik nu inhalen.” Via de winkel verkoopt hij zowel aan consumenten als aan horeca, designers en stylisten. “Iedereen komt hierbinnen en ziet wel iets dat hij of zij wil hebben. Noem me maar Malle Pietje met zijn rommelwinkel, ik vind het leuk, de mensen vinden het leuk en het loopt erg goed.”

“ALLES WAT IK INKOOP VIND IK LEUK EN HET LAATSTE WAT IK HEB INGEKOCHT VIND IK HET ALLERLEUKSTE DING.”

SUPERTROTS

Nu is hij door het winkelende publiek gekozen tot de Leukste Winkel van Nederland: “Daar ben ik zo blij mee, ik had het echt niet verwacht. Supertrots. Het bevestigt dat ik destijds een goede keuze heb gemaakt door SPEKTAKEL te beginnen, ondanks de pandemie. Maar het mooiste compliment is rendement, dat de winkel goed loopt en dat mensen blijven komen is echt top.” Hoe vindt hij trouwens de tijd om de herkomst van vintage voorwerpen te checken? “Ik ben dag en nacht bezig met dit werk, maar ik heb ook een netwerk aan mensen met kennis die ik een foto kan opsturen: wat is dit, hoe oud is het, wat zal ik ervoor vragen? Je kan niet alles weten, maar samen komen we eruit.

Ik heb een Belgisch contact, de man is inmiddels een goede vriend van me, die weet echt alles. Hij heeft ook een winkel maar hij is soms te schuchter om iets te verkopen, Dan leer ik hem om met meer zelfvertrouwen het gesprek aan te gaan. Je helpt elkaar als vrienden.” Tot slot: hoe ziet hij de winkel over een paar jaar? “Nog steeds zoals nu. Over een paar jaar sta ik nog steeds lekker te knallen in de winkel en rijd ik nog steeds iedere 2-3 weken mijn route af, op zoek naar nieuwe dingen. Wie weet vinden we meer tijd om echt van dingen te genieten, maar nogmaals: mooier dan dit wordt het voor mij niet.”

 

Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business Magazine, editie februari 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding