VIERDE GENERATIE EIJERKAMP MET EEN INSPIRERENDE VISIE OP WONEN

Lotte Eijerkamp

Lotte Eijerkamp (30 jaar) is de vierde generatie van het familiebedrijf Eijerkamp. Het bedrijf bestaat inmiddels 96 jaar en verkoopt woonaccessoires en meubelen vanuit de winkels in Zutphen en Veenendaal. Lotte werkt al sinds haar vijftiende bij Eijerkamp en heeft een passie voor interieur en design. Ze vertelt over het bedrijf, haar inspiratiebronnen en de toekomstplannen. Tekst: Patricia Akkermans

 

‘VOOR HET TV-PROGRAMMA VAN VTWONEN ‘WEER VERLIEFD OP JE HUIS’ WERK IK SAMEN MET  STYLISTEN, WAT ENORM INSPIREREND IS’

Eijerkamp werd opgericht door Lotte’s overgrootvader die in 1928 een matrassenfabriek startte. Lotte: “Ik ben de vierde generatie in het bedrijf. Sinds mijn vijftiende werk ik er, eerst als bijbaan in het weekend en de laatste tien jaar fulltime. Ik voltooide de Fashion Business School, het TMO in Doorn. Mode en interieur liggen dicht bij elkaar. Tijdens mijn opleiding liep ik stage bij het meubelbedrijf Henders & Hazel en XOOON in Hapert in Noord-Brabant. Hier deed ik onderzoek naar de markt voor woonaccessoires en ik hielp mee om het merk Coco Maison op te zetten.” Al op jonge leeftijd wist Lotte dat ze bij Eijerkamp wilde werken. “Ik liep als kind al veel in de winkel rond. Op de middelbare school wist ik al dat ik als inkoper bij Eijerkamp wilde gaan werken.”

 

VESTIGINGEN

Eijerkamp heeft twee winkels in Nederland: één in Zutphen en één in Veenendaal. Lotte: “In Zutphen is Eijerkamp begonnen. Dit is de grootste vestiging en hier bevindt zich ook de designwinkel CILO. Qua merken zijn de winkels in Zutphen en Veenendaal goed te vergelijken. In het buitenland hebben we geen vestigingen.”

 

MERKEN

Het bedrijf heeft twee eigen merken. Lotte: “Ons eigen merk heet Eijerkamp. Daarnaast hebben we LOTS, dit is een city concept store met woonaccessoires, verlichting en eigenzinnige meubelen. Bij Eijerkamp en LOTS verkopen we veel designmerken, zoals HKliving, Hay, Studio Henk, Ferm Living en EYYE. Maar ook woonaccessoires van Urban Nature Culture, een Nederlands merk dat duurzaamheid omarmt. ‘All the Luck in the World’ is een nieuw Amsterdams merk. Daarnaast verkopen we Marie- Stella-Maris en Vitra design. Ook de mooie kussens en plaids van Claudi zijn bij ons te vinden.”

MANAGEMENT

Lotte’s vader, Evert-Jan Eijerkamp, is eigenaar van Eijerkamp. “Mijn schoonvader, Fred van Beek, is CEO. Hij leidt het bedrijf sinds 2022, nadat hij vicepresident bij Unilever Nederland was. Fred heeft ook de dagelijkse leiding. Mijn vader is verantwoordelijk voor de logistiek en financiën. Ik doe de inkoop, bezoek beurzen en onderhoud contacten met leveranciers. Daley, mijn vriend, is store manager en hij neemt de personeelszaken voor zijn rekening. Hij is later ingestapt en we vinden het geweldig. Hij heeft al veel kennis, want thuis praat ik alleen maar over meubels. Bij Eijerkamp werken 350 medewerkers. Alles doen we zelf, van bezorging tot logistiek en de werkzaamheden op kantoor.”

 

‘VIA PINTEREST EN INSTAGRAM DOE IK VEEL IDEEËN OP, NET ALS VIA DE WOONTIJDSCHRIFTEN’

EIGEN MERK

“We vinden het fijn om ons eigen merk Eijerkamp zowel in de winkels als online aan te bieden, naast andere merken. Geïnteresseerden vinden het merk Eijerkamp alleen in onze eigen winkels en online. Ik ontwikkel graag zelf meubelen voor onze collectie. Ik reis de hele wereld over om meubelen en woonaccessoires in te kopen.”

KOPENHAGEN

Op de interieurbeurs Maison&Objet in Parijs vindt Lotte nieuwe merken. Lotte: “Maar het sentiment verandert. Daarom bezoeken we ook Three Days of Design in Kopenhagen. Drie dagen dwalen we dan door de stad. Ik zie dit als een nieuw soort beurs, waar elk merk zijn eigen aanpak heeft. Ook bezoeken we showrooms, zoals die van Vitra in Amsterdam. Ik doe veel inspiratie op bij stoffenleveranciers. Voor het tv-programma van vtwonen ‘Weer verliefd op je huis’ werk ik samen met stylisten, wat enorm inspirerend is. Via Pinterest en Instagram doe ik veel ideeën op, net als via de woontijdschriften.

Reizen is ook inspirerend. Elke stad en hotel geven nieuwe inzichten. Dubai had bijvoorbeeld een strandtent in Dior-stijl. Kopenhagen en Stockholm zijn ook enorm inspirerend en daar zou ik zo kunnen wonen. Maar Spanje en Italië blijven favoriet. Wereldwijd zijn er zoveel inspirerende plekken, vooral in China en Singapore. Samenwerkingen zoals Eijerkamp x Studio Henk maken me blij. Hiervoor hebben we samen de vernieuwende retro bank ‘Blanket’ ontworpen. Onlangs ontwierpen we samen met Rivièra Maison een gehele collectie die de essentie van beide merken vastlegt. Dus de tijdloze charme van Eijerkamp tot de verfijnde stijl van Rivièra Maison.”

‘IK REIS DE HELE WERELD OVER OM MEUBELEN EN WOONACCESSOIRES IN TE KOPEN’

SAMENWERKINGEN

“Vorig jaar hebben we ter ere van ons 95-jarig bestaan speciale edities van meubelen en woonaccessoires ontwikkeld in samenwerking met merken als Leolux en Artifort. Dit heeft onze omzet een enorme boost gegeven. Dit jaar hebben we maar liefst 150 special editions gemaakt. De Lotte-bank is een exclusief model speciaal ontwikkeld voor mijn dertigste verjaardag. Ik mocht mijn droombank samen met het Belgische luxemerk Passe Partout ontwerpen. Voor jongeren is deze bank een betaalbare versie, geïnspireerd op luxe Italiaanse merken.”

 

TV-PROGRAMMA

Eijerkamp werkt al tien jaar samen met vtwonen. Lotte: “Dit is een belangrijke samenwerking, maar we werken ook met andere programma’s. Het inrichten van een nieuw huis is voor veel mensen een hele klus. Van het voorjaar komen er weer acht afleveringen, waarvoor ik een jaar aan voorbereidingen nodig heb. De stylisten van het tv-programma komen bij ons shoppen, ons team van bezorgers levert en plaatst de meubelen. We hebben goed contact met de stylisten en we weten inmiddels hoe het werkt. Voor onze leveranciers is het vaak ook snel schakelen, want de levertijd is heel kort. Mensen kijken minder tv, maar blijven via sociale media betrokken. Zo’n samenwerking onderscheidt ons van de concurrentie.”

 

ONDERNEMERSCHAP

“Ondernemerschap betekent dat geen dag hetzelfde is en dat vind ik geweldig. Je bent creatief bezig en maakt huizen mooier. Mensen worden gelukkig van smaakvolle spullen in huis. Gemiddeld verhuizen Nederlanders elke negen jaar en op dat moment zijn ze veel met hun interieur bezig. Het is leuk en leerzaam om de verhalen van klanten te horen. Als de markt tegenzit, moet je snel beslissingen nemen. Stilstaan is achteruitgaan. Ik neem rustig de tijd om na te denken en voer ideeën snel uit. Ik kan niet goed tegen ‘nee’ en vind het inspirerend om met een jong team te werken. Moeilijke leveranciers of merken zijn lastig, maar ik blijf positief. Mensen met slechte energie om me heen kan ik niet verdragen en ik ben erg ongeduldig. Momenteel zijn er veel faillissementen en ondernemers zonder opvolging, wat ik erg jammer vind.”

 

VRIJE TIJD

In haar vrije tijd golft Lotte graag, momenteel heeft ze golfles. “Omdat ik nu zwanger ben van ons tweede kindje, kan ik niet veel, maar golfen lukt en dan ben ik lekker buiten. Mijn vriend is een actief golfer. Ik hou ook van wandelen in het bos om mijn hoofd leeg te maken en leuke dingen doen met onze kleine.”

 

TOEKOMSTPLANNEN

“Voor LOTS, onze conceptstore, hebben we nog geen grote eigen collectie. Dat wil ik graag realiseren, dit merk is gericht op de jongere generatie. Ook zou ik graag mijn eigen stoffencollectie lanceren. Mooie stoffenmerken zoals Sahco, Dedar, Zimmer + Rohde inspireren me.”

 

THUIS

Thuis is het interieur bij Lotte heel rustig. “Ik woon in een mooi huis in het bos, prachtig ingericht. Mensen die voorbijlopen, kijken vaak binnen en stellen later vragen over de bank of gordijnen. Dan willen ze die ook hebben. Leuk, want zo ben ik mijn eigen visitekaartje.”

 

Dit artikel publiceerden wij eerder in ons zustervakblad Home Deco Business Magazine, editie januari 2025.

 

Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business Magazine, editie februari 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding