Rob Fengler van GARANT Nederland over de voordelen van aansluiten bij een inkooporganisatie en woonformule:
Samen is meer dan ieder voor zich
GARANT Nederland is 11 jaar geleden opgericht. Rob Fengler, formulemanager van de woonformule Novastyl: “Als partner van GARANT Nederland staan onze ondernemers niet alleen, sterker nog, onze ondernemers profiteren volop van de expertise van een internationale organisatie met meer dan 2000 verkooppunten in Europa.” Als voorbeeld noemt Rob: goede marges door centrale inkoop, toegang tot ijzersterke winkelconcepten, marketing (social media en Google ads) en persoonlijke aandacht.
“IK DENK ECHT MEE ALS VOORMALIG WINKELIER: WAT PAST BIJ ONS EN WAT NIET?”
Naast Novastyl en LIVA (voor zit-, eetkamermeubelen, fauteuils en kasten) heeft GARANT Nederland de Preston collectie voor slapen, de nieuwe slaapformule Droom Oase en de nieuwe keukenformule KeukenStyl. Het gesprek met Rob vindt plaats bij Sluys Wonen in Vianen, een woonwinkel die lid is van Novastyl. Over de verschillen tussen Novastyl en LIVA zegt Rob: “LIVA is echt middenniveau. Novastyl zit qua niveau daarboven. Waar LIVA stopt gaat Novastyl verder.” De Novastyl collectie beslaat ongeveer 300/400 m2 en bestaat uit een actuele collectie. “De marketing speelt een belangrijke rol bij Novastyl. In iedere winkel staan wel goede artikelen, maar het is belangrijk dat er ook klanten naar de winkel komen. Daar komt bij dat de kwaliteit van het verkopende personeel ook steeds belangrijker wordt. Klanten verwachten aandacht en kennis. Het hele plaatje moet kloppen. Ook maken wij 2x per jaar eigen fotografie die beschikbaar is voor onze ondernemers. Onze grote troef is maatwerk meubelen, zoals de kasten uit onze collectie met een bijpassend tekenprogramma. We werken hoofdzakelijk met Nederlandse leveranciers, juist ook vanwege de benodigde flexibiliteit bij maatwerk.
Ik denk dat we succesvol zijn vanwege onze toegevoegde waarde. Als je geen toegevoegde waarde hebt ben je met alles te duur.” De LIVA collectie is ongeveer 150-200 m2. Wat beide formules gemeen hebben is de marketing (zowel off- als online) en de hoge graad van service die GARANT Nederland voor beide formules nastreeft. Rob: “Iedereen zegt het van zichzelf, maar wij willen de ondernemers echt ontzorgen door het kiezen van een collectie die past bij hun publiek en het zorgdragen voor marketing die daarop aansluit. Er zijn niet voor niets op dit moment 70 aangesloten GARANT ondernemers die meedoen en al deze ondernemers bestaan al jaren. Ze hebben het vertrouwen gekregen van consumenten en vertrouwen op hun beurt op ons.”
NIEUW SLAAPCONCEPT EN KEUKENS
Analoog aan de verdeling tussen LIVA en Novastyl ontwikkelt GARANT Nederland op dit moment een nieuw slaapconcept “Droom Oase” dat in prijs en uitvoering boven de Preston collectie komt te staan. “Met Droom Oase hebben we een collectie samengesteld met gerenommeerde merken in het midden-midden hoog segment onder private label met goede marges. De collectie is voornamelijk samengesteld op ergonomisch slapen. Wij zijn trots dat wij onder een eigen merknaam, ook een compleet slaapmeetsysteem kunnen aanbieden in samenwerking met een bekende merkleverancier. Hierin bieden we dus ook compleet slapen op maat aan. Droom Oase biedt naast een kleine vaste kerncollectie en een keuzecollectie een compleet marketingpakket aan, waarbij de winkel centraal staat. Hiermee zorgen we onder andere door een goede samenwerking voor een optimale vindbaarheid online en offline.”
Droom Oase biedt naast de collectie en het complete marketingpakket een montageservice aan door De Bedden Montage Ede. Daarnaast noemt hij de keukenformule KeukenStyl die nu al succesvol is bij diverse GARANT ondernemers en waarvoor de belangstelling om mee te doen blijft groeien: “Ik had mijn vraagtekens of klanten keukens willen kopen in een meubelwinkel, maar het loopt boven verwachting goed. We liften mee op de uitstekende condities van GARANT Duitsland. Op dit moment hebben wij binnen 1 jaar al 9 winkels die de formule KeukenStyl omarmen. Alle bij KeukenStyl aangesloten ondernemers hebben hun klant centraal staan. Met zorgvuldig uitgezochte collecties en services, bieden onze woonspecialisten voor iedere keukenwens een passende oplossing.”
“IK VERWACHT DAT IN 2025 VEEL MENSEN BLIJVEN KIEZEN VOOR DE KWALITEIT VAN DE SERVICE IN DE WINKELS VAN ONZE ONDERNEMERS.”
TRANSPARANTIE
Het kwaliteitslabel KeukenStyl biedt transparantie in het aankoopproces en service van het hoogste niveau. “Consumenten komen bij onze deelnemers binnen op het vertrouwen in de winkelier. Net als bij de meubelen en slapen gaat het om goede producten voor een passende prijs en uitstekende service. One-stop shopping is geen verhaal, mensen zoeken echt zoveel mogelijk interieurproducten onder één dak met dezelfde betrouwbaarheid.” Over het verkopen van keukens voegt hij wel toe: “Je hebt een medewerker nodig die keukens begrijpt en er 3D tekeningen van kan maken, een specialist. Maar de meeste winkels uit onze formules hebben inmiddels medewerkers die kunnen tekenen. We hebben ook 8 jaar geleden een tekencursus georganiseerd voor medewerkers van de Novastyl winkels en je ziet dat dit zijn vruchten afwerpt; de orders worden hierdoor groter. Het is namelijk makkelijker om de orderwaarde met 10% te verhogen dan 10% nieuwe klanten te zoeken.”
“IEDEREEN ZEGT HET VAN ZICHZELF, MAAR WIJ WILLEN DE ONDERNEMERS ECHT ONTZORGEN DOOR HET KIEZEN VAN EEN COLLECTIE DIE PAST BIJ HUN PUBLIEK EN HET ZORGDRAGEN VOOR MARKETING DIE DAAROP AANSLUIT.”
THUIS VOELEN
Rob omschrijft het onderscheid in de winkels die met de formules van GARANT Nederland werken: “Het zijn winkels waar consumenten zich thuis voelen, het voelt vertrouwd. Er is veel kennis aanwezig, nogmaals: onze deelnemers zitten vaak al langere tijd in het vak. Er zitten ook veel familiebedrijven tussen.” De formules bieden buiten de conceptpresentatie om alle ruimte om andere of eigen merken te voeren: “Iedere ondernemer is ondernemer geworden om zijn of haar eigen ding te kunnen doen, dus moet je die vrijheid ook laten als formule. Ik heb zelf jarenlang winkelervaring als bedrijfsleider, dus ik weet wat er zich in een winkel afspeelt. Ik heb echt alle formules verkocht en meegemaakt destijds. Wat ik geleerd heb en wat ik ook terugzie bij onze deelnemers: de vent maakt de tent. Of de vrouw uiteraard, maar dat rijmt niet zo mooi. Dit telt veel minder mee in winkels op woonboulevards.”
MEEDENKEN
Hij verhuisde 18 jaar geleden vanuit de winkel naar de inkooporganisatie Intrès met Novastyl als formule: eerst 7 jaar onder de vlag van Intrès en nu 11 jaar bij GARANT. De Nederlandse GARANT tak telt 7 medewerkers en staat sinds 9 jaar onder leiding van Thomas Cox. Thomas komt uit Duitsland en heeft jarenlange ervaring als verkoopdirecteur bij Munzer, een zitmeubelfabriek uit Zuid- Duitsland. “Thomas voelt zich thuis in Nederland en spreekt onze taal vloeiend, hij kent de markt zeer goed en voelt de ondernemers ook goed aan. Hij is een luisterend oor voor leveranciers en ondernemers, no nonsens en doet wat hij belooft.” Rob vormt samen met 2 ondernemers de inkoopcommissie van Novastyl. “Ik denk echt mee als voormalig winkelier: wat past bij ons en wat niet? Die minimale ruimte van 300- 400 m2 voor Novastyl is een harde ondergrens en we verwachten dat deelnemers opnemen wat we in de collectie opnemen, maar daarbuiten nogmaals: alle vrijheid. Uiteraard hebben de ondernemers de vrijheid om de kleuren en opstelling naar eigen ideeën in te delen. De winkelier kent zijn klanten namelijk het best.”
CUSTOM MADE MERKENFOLDER
Twee keer per jaar vindt er een kleine collectiewisseling plaats, waarbij er gekeken wordt per winkel wat goed heeft gelopen en wat minder goed verkocht. “Er zijn nog steeds grote regionale verschillen in wat mensen belangrijk vinden om te kopen, in voorkeur voor bepaalde merken en in smaak. Daar moeten we bij het samenstellen van de collectie rekening mee houden om deze verschillen op te vangen “Een voorbeeld van de ondersteuning op marketinggebied is de merkenfolder die per winkel wordt afgestemd op het aanbod vanuit de individuele merken. “Deze papieren folders zijn 8 of 12 pagina’s met daarin aansprekende voorbeelden van merken zoals Bert Plantagie, CLOAK, Leolux, Interstar of Bree’s New World.
Uiteraard is het mogelijk om meerdere merken toe te voegen. Twee jaar geleden zijn we hiermee begonnen en het is een doorslaand succes. Het betekent dat ik inmiddels meer van papier, drukkers en fotoresoluties afweet dan ik ooit had kunnen vermoeden. We bieden deze service overigens ook aan bij winkels die geen lid zijn van GARANT. We zijn volgens mij de enige met een merkenfolder op papier op dit niveau en die dit custom made betaalbaar aanbieden. Onze doelgroep houdt nog steeds van papier, heeft ook vaak de tijd om de folder te lezen en te bekijken. Uiteraard hebben we ook een digitale versie van de merkenfolder.”
“IK DENK DAT WE SUCCESVOL ZIJN VANWEGE ONZE TOEGEVOEGDE WAARDE. ALS JE GEEN TOEGEVOEGDE WAARDE HEBT BEN JE MET ALLES TE DUUR.”
DOELGROEP
Over de doelgroep van Novastyl zegt Rob: “Dat zijn de 45 tot 50-plussers. Maar let op: de ouderen van nu zijn totaal anders dan die van 20 jaar geleden. Ze leven gezonder en langer, staan dynamischer in het leven, reizen veel, zien veel meer, ook dankzij internet en verhuizen ook vaker dan 20 jaar geleden. Ze wisselen dus ook vaker van meubilair en dat biedt kansen. Ze hebben vaak meer geld te besteden dan hun leeftijdsgenoten van 20 jaar geleden, ook door de overwaarde van hun huis wanneer ze dit verkopen.” Hij wijst in dit kader opnieuw op de logische stap om KeukenStyl te verkopen als meubelwinkel: “Keukens mogen bij de hypotheek worden opgeteld, dus is het makkelijker om te beslissen om het ja of nee erbij te kiezen.
Voor Novastyl werkt GARANT Nederland samen met 14 kernleveranciers: “We willen met relatief weinig partners meer doen, de diepte in. Net zoals winkels dit willen. Dat lukt prima met de huidige groep. We hebben niet altijd exclusieve modellen meer voor Novastyl, maar juist door met bestaande modellen van merken te werken, verhogen we de herkenbaarheid. Bovendien komen consumenten via internet toch wel erachter waar een model vandaan komt. Internet en AI bieden transparantie.”
GEEN DOEMDENKER
Hij streeft naar uiteindelijk 80 GARANT winkels in 2025: “Er is nog ruimte voor deze 10 extra deelnemers in de markt zonder elkaar voor de voeten te lopen. We ontzorgen winkeliers door onze collectie, door het inkoopvoordeel, bonussen en onze marketinginspanningen. In 2024 hebben we 9 nieuwe winkels erbij gekregen en zijn zo op de huidige 70 gekomen. Daarbij zijn ook 3 Belgische GARANT ondernemers. Net als voor onze band met de winkeliers geldt: samen is meer.” GARANT Nederland heeft in 2024 iets meer omzet mogen noteren, wat verwacht hij voor 2025? “Hetzelfde als in 2024, een kleine plus.
Ik ben geen doemdenker en verwacht niet dat we diep in de min gaan raken aan het eind van 2025. Ik verwacht dat veel mensen blijven kiezen voor de kwaliteit van de service in de winkels van onze ondernemers. GARANT Nederland werkt coöperatief en heeft hierdoor geen winstoogmerk, we zijn transparant, persoonlijk, pragmatisch en flexibel. Wanneer er geld over is, stoppen we dit terug in de marketingondersteuning. Ik vind het belangrijk dat een ondernemer enthousiast is over wat hij of zij verkoopt, geef als formule dus die vrijheid. Dat zorgt voor meer betrokkenheid bij de formule en meer verkoop.”
Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business Magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business Magazine, editie januari 2025. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding.