Aniek Zinken, inkoper bij de Bijenkorf:

“ALS HET OP TIKTOK EEN TREND IS, MOET IK SNEL SCHAKELEN”

“IN COMBINATIE MET MIJN ONDERBUIKGEVOEL PLAATS IK MIJN INKOOPORDERS”

Aniek Zinken (33 jaar) werkt op het hoofdkantoor van de Bijenkorf in Amsterdam. Hier stuurt ze het team aan dat verantwoordelijk is voor de inkoop van woonaccessoires, artikelen voor koken en tafelen en kerstdecoratie. We spreken Aniek die alle trends in de interieurbranche nauwlettend volgt. Na artez, de hogeschool voor de kunsten, in Arnhem, werkte Aniek in het atelier van het modeduo Viktor&Rolf. Aniek: “Maar ik had sterk de overtuiging dat ik geen nieuwe spullen wilde maken. Wel wilde ik mooie producten selecteren en in de juiste winkel plaatsen. Ik had het idee dat ik wel kon zien wat commercieel was. Toen ik de vacature voor inkoper bij de Bijenkorf zag, solliciteerde ik daarop.”

 

HOME DECO

Inmiddels werkt de inkoper al zes jaar voor het luxe warenhuis. Aniek: “Ik ben begonnen bij de cosmetica, daarna kwam ik bij de damesschoenen terecht. Nu geef ik leiding aan de afdeling die woonaccessoires, koken en tafelen en kerstdecoratie inkoopt. We zorgen dus dat het assortiment van home deco, koffiemachines, pannen en keukentools in orde is voor alle winkels van de Bijenkorf in Nederland en de webshops in Nederland en België. In België hebben we geen fysieke winkel, hier is de Bijenkorf alleen online te vinden.” In totaal telt de Bijenkorf zeven winkels, deze bevinden zich in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Amstelveen en Maastricht.

INKOOPTEAM

Het team van Aniek bestaat uit een junior inkoper, twee assistent inkopers, een online-productspecialist, een stockplanner en een commercieel analist. Aniek: “De stockplanner zorgt dat alle producten goed op voorraad blijven. De analist houdt de budgetten in de gaten en checkt of ik niet te veel uitgeef.” Hoewel er dus meerdere inkopers zijn, koopt Aniek zelf ook bepaalde merken in. Aniek: “De producten van onder ander de interieurlabels HKliving, Serax, POLSPOTTEN, &Klevering, Anna + Nina, Urban Nature Culture, Le Creuset, SMEG, KitchenAid en Stanley selecteer ik zelf. Stanley is momenteel de grote trend, dit merk ken je misschien van de thermoskannen met een rietje, ook wel bekend als de Quencher.”

 

 

TAKEN

Aan het begin van de werkweek maakt Aniek een overzicht. “Ik controleer wat veel verkocht is en wat we nog missen in het assortiment. In combinatie met mijn onderbuikgevoel plaats ik mijn inkooporders. Dagelijks heb ik contact met onze leveranciers. Ook denk ik veel na over de strategie, hoe we nieuwe producten lanceren en de vormgeving van de pop-ups in de winkels. Daarnaast heb ik nauw contact met mijn collega’s van e-commerce. Kortom, mijn baan is heel divers. Maar mijn belangrijkste taak is te zorgen dat het assortiment up-to-date is.”

 

REIZEN

Het vak van inkoper wordt vaak geassocieerd met veel reizen. Aniek: “Voor de categorie, waar ik nu verantwoordelijk voor ben, reis ik minder. Maar toen ik inkoper voor de afdeling mode was, kwam ik regelmatig in Parijs en Milaan. Voor het segment van de damesschoenen was ik vaak in Italië te vinden. De woonaccessoires schaffen we veelal bij Nederlandse of Belgische bedrijven aan. De buitenlandse merken koop ik digitaal in of op internationale beurzen, waar veel labels samen te vinden zijn.”

 

ULTIEM

Aniek gaat altijd naar Ambiente in Frankfurt en Maison&Objet in Parijs. “Maar qua inspiratie ga ik ook heel graag naar 3daysofdesign in Kopenhagen. Dat vind ik qua inspiratie zo mooi. Je loopt dan niet van stand naar stand, maar in de Deense hoofdstad worden mooie panden omgetoverd tot interieurinspiratiepunten. Elk merk laat het ultieme plaatje zien. Zo kun je heerlijk drie dagen door de stad dwalen en de ene locatie is nog mooier dan de andere. Scandinavië loopt stappen vooruit op interieurvlak.”

 

 

ONLINE

Alle afdelingen van de Bijenkorf kopen op dezelfde manier in. “Wel is er een groot verschil tussen de fysieke en de online winkels van het warenhuis. Bij elk inkoopmoment beslissen we welke producten we online presenteren en welke in de fysieke winkels te vinden zullen zijn. Het aanbod in de webshop is breder, omdat we in de fysieke winkels slechts beperkte ruimte hebben.”

 

 

INSPIRATIE

Elke categorie die Aniek inkoopt, wordt een soort van hobby van haar. “Ik ben er dan constant mee bezig en in mijn vrije tijd blijf ik ‘aanstaan’. Toen ik inkoper damesschoenen was, was ik gefixeerd op schoenen die ik op straat zag. Nu is het het interieur, waarin ik me helemaal onderdompel. Ik lees, bekijk en bezoek alles wat met wonen te maken heeft. Het is een combinatie van veel door social media scrollen, leveranciers spreken en beurzen bezoeken. Verder zijn het mijn voelsprieten die meteen zien of iets wel of geen trend wordt. Daarnaast heeft de Bijenkorf ook zijn eigen creative office. Zij volgen de maatschappelijke ontwikkelingen op de voet en geven daar regelmatig uitgebreide presentaties over. Deze trends kunnen wij dan vertalen naar onze eigen afdeling.”

 

PLATFORMEN

Social media zijn onmisbaar voor het luxe warenhuis. Aniek: “Platformen zoals TikTok, Instagram en Pinterest kunnen binnen zeer korte tijd bepaalde producten heel populair maken. Daar moeten we op anticiperen. TikTok is momenteel heel belangrijk voor ons als het gaat om trends. Zo verkopen we een ijsmachine van 240 euro van het merk Ninja. Ik vroeg me vooraf af hoe groot zoiets kon worden. Nooit gedacht dat we deze gadget zoveel zouden gaan verkopen, maar het is een echte hype geworden. Wat op TikTok trending is, is een belangrijke voorbode voor ons van wat er in de winkel gaat gebeuren. Dat heb ik binnen inkoop nog nooit eerder op deze manier meegemaakt. Het is belangrijk daarop te focussen en deze kanalen niet uit het oog te verliezen, want anders moeten we ‘nee’ verkopen aan onze klanten. En dat willen we natuurlijk niet.”

 

 

TIKTOK

Omdat de Bijenkorf een redelijk klassieke uitstraling heeft, verwachten veel mensen dat het warenhuis zich focust op klanten vanaf 40 jaar. Dat is echter niet het geval. Jongeren tussen de twintig en dertig jaar zijn een belangrijke doelgroep. Aniek: “We zien de aankopen door deze doelgroep snel toenemen. Het blijft een grote uitdaging om ze te bereiken. TikTok zien we echt als een grote kans voor onze afdeling.”

 

MERKEN

Een merk dat hard groeit binnen deze doelgroep tussen twintig en dertig jaar in het woonsegment is Anna + Nina. Ook schaft deze jonge doelgroep de producten van pannenmerk Le Creuset steeds vaker aan. Aniek: “Dit Franse merk heeft tegenwoordig heel trendvolle kleuren als lila en geel. Exclusief voor de Bijenkorf maakt het merk pannen in een kleur die alleen bij ons te koop is.”

 

ENDORSEMENT

Wat ook belangrijk is, is dat bekende personen zich aan merken binden. We noemen dat in marketingtaal ook wel brand endorsement. Aniek: “Zo heeft het merk Serax voor hun allernieuwste serviezenlijn de samenwerking gezocht met de Amerikaanse interieurdesigner Kelly Wearstler. Doordat zij veel volgers op social media heeft, krijgt Serax een nieuwe impuls.”

TROTS

Hoewel veel mensen jaloers zijn op de baan van Aniek, is het haar niet aan komen waaien. Aniek: “Ik heb er hard voor moeten werken om op deze plek terecht te komen. Ik begon als assistent inkoper en maakte bijna elk jaar een stap door naar een andere categorie te verschuiven of naar een hogere functie door te stromen. Via de functie van junior inkoper damesschoenen startte ik als inkoper binnen het segment wonen, waarin ik nu zo’n tweeënhalf jaar actief ben. Ik ben er trots op dat ik voor mijn afdeling mag beslissen welke producten we bij de Bijenkorf verkopen. Ook vind ik het commerciële handelen heel interessant en bedenk ik graag hoe we bepaalde producten in de markt zetten. En ik ben er trots op dat ik voor de Bijenkorf werk. Kortom, ik heb inderdaad een droombaan.”

“HET IS MIJN TAAK OM TE ZORGEN DAT HET ASSORTIMENT UP-TO-DATE IS”

 

 

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business magazine, editie oktober/achtste jaargang. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding