GEBROEDERS JONK VIERT HET HONDERDJARIG JUBILEUM MET EEN SPECIALE ACTIE

Van links naar rechts: Wim, Sandra, Luk en Marcel Jonk

Aan de boorden van het IJsselmeer staat het atelier van Gebroeders Jonk, producent van met ambacht en toewijding gemaakte kussens en dekbedden. Het familiebedrijf uit Volendam viert dit jaar het honderdjarig jubileum en inmiddels is met Luc Jonk de 5e generatie toegetreden tot de onderneming. Zijn vader Marcel Jonk en grootvader Wim Jonk vertellen over hun bijzondere fabriek waar liefde voor het vak, grote betrokkenheid met de klantenkring en vernieuwende ideeën samenkomen. Marcel Jonk: “We maken ambachtelijke kwaliteitsproducten. Onze producten liggen in de beddenspeciaalzaken waarvan wij denken: we versterken elkaar.”

 

Oorspronkelijk was de familie Jonk een familie van pluimveehouders. Marcel Jonk: “We hebben al heel lang geen eenden en ganzen meer, nu verwerken we de dons van de bedrijven waar we vroeger dons en veren aan verkochten.” De oprichters van Gebroeders Jonk in 1924 waren de broers Willem en Jaap Jonk. De broers leerden het vak van pluimveehouder van hun vader Jakob maar ze besloten zich toe te leggen op het verwerken en verduurzamen van dons en veren tot vulmateriaal voor verenfabrieken.

Daarnaast kwamen er een verenwasserij, een drogerij en een sorteerderij. Jan en Wim, zonen van Jaap, werden de derde generatie in het bedrijf en zij besloten in de jaren 60 van de vorige eeuw om voortaan ook zelf kussens te gaan vullen. Zo kwam de specialisatie in het fabriceren van dekbedden en hoofdkussens tot stand met een grote collectie aan vullingen. Jan en Wim Jonk luisterden goed naar hun afnemers, de luxere beddenspeciaalzaken, en wisten zo voor elke klantenwens een product op maat te maken. Wim Jonk: “Goed luisteren en maatwerk aanbieden doen we nog steeds, tot op de dag van vandaag.”

“Omdat we hier alles zelf produceren en afwerken kunnen we zeer flexibel inspelen op vragen vanuit de winkels.”

 

SAMENWERKEN

De huidige directie bestaat uit zijn zoon Marcel, zijn dochter Sandra en zijn kleinzoon Luc. Marcel: “We hechten veel waarde aan het intensief samenwerken met onze klanten. Omdat we hier alles zelf produceren en afwerken kunnen we zeer flexibel inspelen op vragen vanuit de winkels. De lijnen zijn kort, we krijgen veel feedback van onze klanten en zo kunnen we continu onze collectie verbeteren en aanpassen. Ik denk dat we hierdoor ook zijn gegroeid binnen het midden en topsegment van de markt waarin we actief zijn.” Door het bieden van uitgebreide productinformatie, begeleiding en training van winkelmedewerkers zijn de klanten van Gebroeders Jonk ook altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Marcel: “We zien dat veel consumenten hun informatie van internet halen, dat is op zichzelf positief maar soms klopt de informatie niet of niet helemaal. Met name over de gebruikte materialen is de informatie soms onvolledig en te rooskleurig. Dat is voor ons als fabrikant en ook voor onze klanten, de beddenspeciaalzaken, nog een uitdaging: het geven van de juiste informatie over vulmaterialen.”

 

“We willen niet in omvang groter worden maar waar het mogelijk is nog doorgroeien binnen het topsegment.”

 

SPECIALE PRODUCTEN

De ambitie van het bedrijf, dat 15 medewerkers telt, is niet om te groeien en om zo de grootste te worden: “Dat zou ten koste gaan van onze aandacht, betrokkenheid, de kwaliteit van onze producten en uiteindelijk onze identiteit. Onze meerwaarde bestaat juist uit die combinatie van ambacht, aandacht, flexibiliteit, en het bieden van maatwerk oplossingen. We kennen onze klanten allemaal persoonlijk en dat aspect mag nooit opgegeven worden. We willen niet in omvang groter worden maar waar het mogelijk is nog doorgroeien binnen het topsegment.”

Bijvoorbeeld door het maken van speciale producten: hij toont een rood-wit-blauw dekbed dat gevuld is met een lichte, normale of extra vulling van dons en veren. “Dit gebruikt de winkelier om aan consumenten te kunnen laten voelen wat de verschillen zijn in vulgewicht en wat het doet voor het slaapcomfort. We kunnen ieder dekbed nadat het verkocht is alsnog aanpassen aan de individuele slaapwens: door het bij te vullen.”

KEUZE

Wim Jonk knikt: “We stellen ons dienstbaar op: mag ik iets voor u maken? We komen afspraken na: we hebben iets beloofd, dan doen we dit ook.” Marcel: “Iedere generatie in onze familie deelt deze waarden. Het mooie van een bedrijf als het onze is dat ik echt het gevoel heb dat ik tijdelijk op Gebroeders Jonk mag passen voordat ik het weer doorgeef. Dus ga ik zeer zorgzaam om met het bedrijf.” Was het voor Marcel vanzelfsprekend dat hij de vierde generatie zou vormen, samen met zijn zuster? “Ik liep als kleine jongen al mee in de fabriek: kussens vullen, inpakken, opruimen. Later ging ik ook mee naar klanten. Ik vond het altijd al leuk om met mensen om te gaan. Dus toen mijn oom stopte met werken ben ik erin gestapt.

Ik had de keuze om iets anders te gaan doen maar dat wilde ik niet.” Wim Jonk: “Die keuze hadden mijn broer en ik niet, destijds. Er werd niet over nagedacht, we draaiden gewoon mee.” Luc vindt de dynamiek van het bedrijf en de omgang met de klanten en de toeleveranciers ook leuk en is er na zijn opleiding enthousiast ingestapt, aldus zijn vader: “Hij is net als mijn zuster en ik geen jaknikker. Dat zorgt voor frisse ideeën, voor innovatie. Maar tegelijkertijd staan onze neuzen wel dezelfde kant uit. We weten wat we maken, voor wie het maken en daar staan we samen voor.”

“We leveren bewust niet aan pure online aanbieders zonder een fysieke winkel. Dat past niet bij onze producten en bij het verhaal dat we willen vertellen.”

 

ONLINE

Een rondgang door de productieruimte laat zien dat er met concentratie maar ook met zichtbaar plezier wordt gewerkt aan het ambachtelijk maken van kussens en dekbedden. Kleine donsveertjes dwarrelen rond, de silo’s zijn gevuld met diverse soorten dons en veren en het stikken en opvullen gebeurt deels machinaal, deels met de hand. Maar zelfs bij het geautomatiseerde deel van de productie blijft de menselijke eindcontrole onmisbaar. Marcel: “We kunnen heel snel iets op maat maken zonder dat het ten koste gaat van de mate van aandacht en kwaliteit. Ik zie dan ook een kans voor de winkeliers waarmee we samenwerken om onze producten vanuit hun online omgeving nog meer kenbaar te maken bij consumenten: hoge kwaliteit, lokaal gemaakt, maatwerk.”

Hij vervolgt: “We leveren bewust niet aan pure online aanbieders zonder een fysieke winkel. Dat past niet bij onze producten en bij het verhaal dat we willen vertellen. Daar zijn dit soort kanalen ook meestal niet in geïnteresseerd: ze willen snel uit voorraad leveren tegen de laagste prijs. Kwaliteit en lange levensduur tellen veel minder mee voor zulke partijen. Daarvan blijven wij weg.” Wim Jonk voegt toe: “We zijn niet duur maar waardevol. De consumenten die naar de bedden- speciaalzaak gaan waar onze collectie wordt verkocht snappen dit.” Marcel: “Samen met de winkeliers moeten we nu de jongere generatie overtuigen van de meerwaarde van de natuurlijke materialen die we gebruiken en het lokale vakmanschap. Van hoogwaardig gemaakte kussens en dekbedden heb je nu eenmaal meer en langer plezier.”

VAKKENNIS

Gebroeders Jonk levert rechtstreeks aan de beddenspeciaalzaken, zonder tussenkomst van een groothandel. Wim Jonk: “We zijn dankbaar voor het vaak jarenlange vertrouwen van de klanten. We proberen altijd een stap extra te zetten voor onze klanten. Het is een voorrecht om voor hen te mogen werken.” Marcel knikt: “Rechtstreeks leveren werkt veel leuker. We kennen iedereen persoonlijk, we kennen de achtergrond en de klantenkring van iedere winkel.” De vakkennis is bij beide generaties Jonk uiteraard zeer groot. Zo zegt Marcel over ganzendons: “Dit is sterker dan eenden dons en heeft een hogere vulkracht. Dat is iets anders dan vulgewicht: hoe hoger de kwaliteit dons, hoe lager het vulgewicht hoeft te zijn. Goedkopere dekbedden bevatten veel dons van een mindere kwaliteit. Dat maakt de dekbedden zwaarder.

Mijn vader zegt altijd: slapen is om uit te rusten, niet om te tillen.” Wim Jonk glimlacht en vult aan: “Goede kwaliteit dons is ook niet kwetsbaar en breekt niet wanneer je op een dekbed gaat liggen. We letten bij het inkopen van veren op de herkomst, de leeftijd van de gans en de soort gans. Het is net als bij wijn: iedere druif uit iedere regio is net even anders.” Naast eenden- en ganzendons biedt Gebroeders Jonk ook andere dons soorten zoals het exclusieve IJslandse eiderdons. De vulkracht van ieder partij dons die binnenkomt wordt met een speciale machine gemeten.

 

“Van hoogwaardig gemaakte kussens en dekbedden heb je nu eenmaal meer en langer plezier.”

 

ELKAAR VERSTERKEN

Onder de naam Gebroeders Jonk brengt het bedrijf kussens en dekbedden op de markt, het bedrijf maakt daarnaast kussens en dekbedden onder private label. Marcel: “We voegen altijd een label toe met de eerlijke informatie over het product. Er staat ook vaak op: vervaardigd door Gebroeders Jonk, Volendam. De consument weet waar het vandaan komt en kan het opzoeken. Zo versterken het merk en wij als fabrikant elkaar weer.” Hij wijst ook op de andere vullingen die worden toegepast: natuurhaar zoals wol, kameelhaar (“betere vochtregulatie”), katoen en linnen. “We werken ook veel met een combinatie met Tencel, dat een uitstekende vochtregulering biedt.”

Hij denkt dat de verdeling in omzet tussen kussens en dekbedden op dit moment 50/50 is: “Waarbij het aantal kussens uiteraard groter is dan het aantal dekbedden.” Marcel pakt een kussen op waarbij de buitenzijde met dons is gevuld en de kern uit Vita Talalay natuurlatex bestaat voor de ondersteuning van de schouders en de nek: “Dit hoogteverschil in de latex laag is speciaal voor mensen die op hun zij slapen.” Opvallend detail zijn de wasknijpers die aan kussens worden bevestigd tijdens de productie: “Daar wordt later het label vast gestikt, nu voorkomt de knijper dat de dons via het gat ontsnapt.”

DUURZAAMHEID

Het pand van Gebroeders Jonk, met fabriek, showroom, magazijn en kantoren, is 15 jaar oud en oogt van buiten traditioneel maar is van binnen juist zeer modern. Het dak is voorzien van zonnepanelen en er is een warmtepomp. “Duurzaamheid is voor ons als producent die gebruik maakt van natuurlijke grondstoffen vanzelfsprekend. Onze producten hebben een lange levensduur dankzij de hoogwaardige materialen die we gebruiken. Alles wat we maken doen we met respect voor de natuur en het milieu en we houden ons aan de strengste eisen op het gebied van hygiëne en dierenwelzijn.

Dons is een restproduct, eenden en ganzen worden niet gefokt om hun dons en veren, maar we staan erop dat de dieren een diervriendelijk bestaan leiden. De dons die we gebruiken is biologisch afbreekbaar en niet vervuilend.” Marcel merkt dat Gebroeders Jonk als lokale producent met zoveel mogelijk lokale toeleveranciers een verhaal te vertellen heeft dat merkbaar steeds meer wordt opgepikt. “Maar we moeten niet stoppen met het blijven vertellen. Dus doen we dit, samen met onze klanten, telkens opnieuw, aan iedere volgende generatie.”

JUBILEUM

Wie jarig is trakteert en het jubilerende bedrijf heeft dan ook een actie bedacht om het jubileum, dat vanaf september zal worden gevierd, extra luister bij te zetten. In samenwerking met Atelier Rebul is het Centuro pakket samengesteld: een mooie cadeauverpakking met geuren bij het aanschaffen van een Centuro dekbed en kussen. Marcel: “We wilden iets verzinnen dat iedereen aanspreekt en lekker ruiken willen we allemaal.” Hij wijst in de showroom op alle vormen kussens, alle samenstellingen (“combinaties maar ook alleen latex wanneer men dit wil”) en alle formaten voor zowel kussens als dekbedden: “De basis voor dekbedden loopt tot 2.80 meter, maar in principe is bijna ieder formaat mogelijk.”

Hij is trots op het team, dat grotendeels op de fiets naar het werk komt: “We hebben flexibele werktijden en iedereen spreekt onderling af wanneer iemand er niet is en wie dit opvangt. De medewerkers leiden elkaar ook op om elkaar te kunnen overnemen maar ook om het werk afwisselend te houden. Ze zijn zeer betrokken bij het werk en het is een hele hechte club die hier al jaren werkt. Ik zie dit ook niet zozeer als een klassieke fabriek maar meer als een atelier voor kussens en dekbedden voor het topsegment.”

 

 

 

 

 

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Bedding Business  magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Bedding Business magazine, editie april 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding