Musterring is 86 jaar jong en de Duitse meubelaanbieder doet het naar eigen zeggen goed op dit moment. Geen vanzelfsprekendheid in een (internationale) markt waar de vraag naar meubelen sterk gedaald is. Gudrun Borgers en Peter van der Schilden (allebei verantwoordelijk voor contact met dealers in Nederland en België) zien de reden voor het succes van het merk in de veelheid aan stijlen voor oplossingen en de betrouwbare ondersteuning van de dealers. Peter: “We zijn zelf geen leverancier maar beschikken over 45 leveranciers die voor ons produceren. Zo is er voor elk wat wils en kunnen we goede alternatieven bieden bij het wegvallen van een merk.”

Gudrun en Peter benadrukken dat zij bijvoorbeeld het recente faillissement van Hülsta niet zien als een positieve gebeurtenis: “Het is een nare gebeurtenis voor de betrokken medewerkers van deze fabrikant en omdat we samen met hen de afgelopen decennia marktleider zijn geweest in Duitsland is het extra vervelend om hen te zien verdwijnen. Je houdt elkaar als marktleiders scherp en die positie schept ook een soort vertrouwen in de markt. Voor de branche is het een drama”, zo verwoordt Peter het gevoel. “Maar aan de andere kant biedt het ons als Musterring extra mogelijkheden om met een alternatief te komen en dat hebben we zeker in huis. De gehele meubelindustrie is in beweging en de kunst is nu om vast te houden aan wat beproefd is en tegelijkertijd niet stil te blijven staan. We moeten als merk nieuwe impulsen geven aan de markt en aan onze dealers. Dat doen we door als partner telkens nieuwe meubelen van hoge kwaliteit en met vele opties aan te bieden en door te blijven werken met een zeer hoge servicegraad.”

 

 

Vertrouwen als basis
De meerwaarde van Musterring kan worden samengevat in zeven punten. Gudrun noemt als eerste betrouwbaarheid: “We zijn een betrouwbare partner met partnerschap op ooghoogte. Dat geldt zowel voor onze leveranciers als voor de winkeliers met wie we samenwerken. Musterring is een familiebedrijf waar de vierde generatie nu aan het roer staat. Er zijn wereldwijd 550 verkooppunten van ons merk Dat kan alleen worden opgebouwd met wederzijds vertrouwen als basis.” Ze noemt voorbeelden van de diensten die Musterring uitvoert voor de dealers, zoals het verzenden van kleurstalen, reserveonderdelen (ook voor meubelen die al tientallen jaren geleden zijn verkocht), een klachtenafdeling voor hulp en advies, en trainingen en workshops voor dealers en hun medewerkers. Peter: “Bijvoorbeeld kasten verkopen is een kunst die niet iedereen beheerst. Het is een onderscheidend product met een eigen knowhow over materialen, maatvoering en indeling. Banken en stoelen verkoopt iedereen. Onze ervaring is dat wanneer een winkelier kasten kan verkopen de rest van het interieur meegaat in de bestelling.”

 

 

>> ‘We moeten als merk nieuwe impulsen geven aan de markt en aan onze dealers’ >>

 

Sterke POS-service
Gudrun noemt als tweede punt de sterke POS-service van het merk: “We plannen het volledig en professioneel inrichten van een ruimte in de winkel met onze producten. Komt er door welke omstandigheden dan ook ruimte vrij dan kunnen we deze snel weer opvullen. De afgelopen weken hebben we dit al meerdere keren gedaan na het wegvallen van weer een aantal toon aangevende leveranciers. Peter en ik zijn regelmatig ter plaatse bij dealers voor persoonlijke ondersteuning en advies over onze programma’s, we bespreken de landelijke reclamecampagne, en geven dus ook trainingen.” Peter: “Dit kan zowel ter plekke in de winkel als bij de leverancier indien gewenst. Hoofdzaak is dat alle medewerkers van een dealer onze producten goed en deskundig kunnen verkopen.”

Alle doelgroepen en segmenten
Musterring laat zich erop voorstaan dat het als partner de beschikking heeft over 45 leveranciers die actief zijn in het produceren van verschillende meubelen voor alle doelgroepen en in alle segmenten. Peter: “Dit maakt ons veelzijdig en flexibel op het gebied van wonen, slapen, tafelen, outdoor, accessoires en verlichting. De trend van mix en match van stijlen zien we al een tijd in de markt. Met een grote groep leveranciers zoals waar wij mee samenwerken hoef je eigenlijk geen nee te verkopen als winkelier. Consumenten kunnen uit zoveel verschillende stijlen kiezen bij ons dat er altijd iets tussen zit dat hen aanspreekt. Wij zijn een merk om als winkelier samen mee de diepte in te gaan, juist omdat we zoveel te bieden hebben. Voor elke smaak en voor elk budget. ”

 

Kwaliteit en functionaliteit
Een ander punt is dat het merk al 86 jaar symbool staat voor kwaliteit en functionaliteit, aldus Gudrun en Peter. “We hebben een meubelkwaliteitspas voor ieder meubel dat we continu actualiseren, Met deze kwaliteitspas beschikt u als dealer over een uniek instrument om vele klachten te vermijden. De nieuwe kwaliteitspas wordt al bij het afsluiten van de koop gebruikt om aan de informatieplicht te voldoen en wordt aan de klant overhandigd. In deze garantiepas staan alle voorwaarden, alsmede belangrijke productinformatie over eigenschappen en onderhoudsadvies van onze gebruikte materialen. De verbruiker wordt dus uitvoerig, helder en duidelijk geïnformeerd over zijn rechten, maar ook over zijn plichten. We werken dan ook samen met de beste fabrikanten en ontwerpers”, aldus Gudrun. Peter vult aan: “De modellen die we samen met hen ontwerpen worden ons eigendom. Dit betekent dat wanneer een leverancier niet meer met ons samenwerkt we het model door een andere leverancier kunnen laten maken en zo kunnen blijven leveren. Het betekent ook dat de fabrikant het model niet voor een ander merk kan maken. Het model is en blijft van Musterring.”

 

>> ‘Onze ervaring is dat wanneer een winkelier kasten kan verkopen de rest van het interieur meegaat in de bestelling’ >>

Planningsservice
Musterring verzorgt de tekening van studio in verschillende tekenprogramma’s niet alleen voor de dealer maar ook indien gewenst rechtstreeks voor de eindklant als ondersteuning van de dealer. Gudrun: “Dit kunnen we gerust uniek noemen, want niemand anders doet dit voor zijn dealers. Een webshop kan deze service niet bieden. Daarnaast hebben we ook online configurators ter ondersteuning.” Peter: “Ik maak zelf inmiddels ook regelmatig ontwerpen voor dealers of hun klanten in Furnplan. We richten ons meer en meer op de eindklant met deze service, om zo onze klanten te ontzorgen. Het is vrij van kosten en hoort gewoon bij onze service. Ook hier is de meerwaarde van het bieden van zoveel collecties om uit te kiezen weer zichtbaar, in dit geval letterlijk. We werken graag met modulaire meubelmodellen, zowel in kasten als banken, want die lenen zich uiteraard goed voor een individuele invulling van het interieur. Een ander mooi voorbeeld is een kast met een geïntegreerde tafel als thuiswerkplek, zo verbind je beide productgroepen en bied je als dealer echt een oplossing die onderscheidend is. Ik zie onze rol dan ook meer als een soort bedrijfsadviseur dan als pure vertegenwoordigers: verkoop de producten waar je goed in bent en wij vullen het programma desgewenst aan en ondersteunen.”

Opfrissen
“We bestaan nu 86 jaar maar we leunen niet achterover. Het merk moest opgefrist worden, speelser en kleurrijker in de uitstraling. Dit hebben we gedaan en is goed aangeslagen bij onze dealers”, aldus Gudrun. Het nieuwe motto van Musterring is: Je bent thuis. Peter: “Thuis ben je jezelf als het goed is. De rol die je overdag moet spelen leg je neer en je bent thuis. Dit betekent voor ons als merk: meer communiceren met mensen als rolmodel in plaats van de nadruk op producten leggen die worden afgebeeld zonder mensen in beeld. Identificatie is zeer belangrijk bij het kiezen voor een merk.” Gudrun knikt: “Het oogt nu vrolijker, kleuriger en vrouwelijker dus voor veel klanten aantrekkelijker. Identificatie, inderdaad.”

 

 

Peter: “De generatie jongere consumenten en de babyboomers die nu kleiner gaan wonen en prijs stellen op comfort, dat zijn voor ons belangrijke groepen. Deze levendige, vrolijke uitstraling past bij deze groepen. Iemand die 70 is wil niet gezien worden als iemand van 70 maar als iemand van 60, dat past bij deze generatie. Dus verjongen we, in fotografie en in alle uitingen. In april, tijdens de huisshow in Rheda-Wiedenbrück, hebben we een eethoek in het blush gepresenteerd. De Nederlandse dealers reageerden enthousiast en kochten het in, de Duitsers waren iets terughoudender maar dat is geen verrassing.” Gudrun: “De verschillen in smaak tussen landen blijft bestaan. We zijn blij dat we voor Nederland altijd collecties kunnen uitkiezen die passen bij onze eindklanten.”

 

 

Peter: “Het zelf kunnen samenstellen van tafels, kasten en banken in hoogte, breedte, diepte en in kleur of afwerking is specifiek Nederlands en in de Belgische markt zie je het ook opkomen. In Duitsland is die individualisatie van het interieur veel geringer. Maar een Belg is dan weer meer geïnteresseerd in een bank met relaxfuncties dan de gemiddelde Nederlander.”

Partnerportaal
Als laatste pluspunt noemt Gudrun het partnerportaal van Musterring voor de dealers: “Met advies verkoopprijslijsten, inkoop prijslijsten, folders van onze programma’s , video’s advertentiemateriaal, een up to date beeldbank met foto’s van alle producten en alle tools voor marketing als dealer. We bieden alles om zo succesvol mogelijk onze producten te kunnen verkopen.”

 

 

>> ‘Verkoop de producten waar je goed in bent en wij vullen het programma desgewenst aan en ondersteunen’ >>

 

Peter: “We weten dat de markt op dit moment vol uitdagingen zit. In Duitsland is dit nog meer het geval dan bij ons en in België merken we het ook meer. Fabrikanten van slaapkamer meubilair en kasten hebben grote machines die moeten blijven draaien en zakt de vraag in dan vallen deze fabrikanten als eerste om, zo leert de ervaring helaas. Ook in Nederland is de taart kleiner geworden maar we moeten als merk toch een stuk blijven meepakken. Vandaar de nadruk op een grote diversiteit aan producten in verschillende stijlen met veel opties in maatvoering, kleuren en afwerking. Onze klanten hoeven geen nee te verkopen.”

 

>> ‘De generatie jongere consumenten en de babyboomers die nu kleiner gaan wonen en prijs stellen op comfort, dat zijn voor ons belangrijke groepen’ >>

 

Gudrun: “Wat de inkoop betreft: er zijn bij ons nooit discussies over prijzen, die staan al vast voor iedereen. Ben je als dealer groot of klein; je betaalt altijd dezelfde inkoopprijzen. Je lift mee op het volume dat gemaakt wordt in Duitsland. ” Peter, tot slot: “Instappen met Musterring en WK, ons merk voor het hogere segment, betekent instappen op het juiste moment met twee sterke merken. Ondernemingen die durven te veranderen gaan het redden, juist in deze moeizame tijden. Dat geldt voor winkeliers en ook voor ons als merk. Dit is een lastige markt maar nog steeds met mogelijkheden. In sombere tijden is er behoefte aan meer kleur in het interieur en jezelf kunnen zijn achter de voordeur. Je bent thuis. Wij bieden daarvoor een passend meubelprogramma met de best mogelijke ondersteuning.”

 

Copyright © 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine. Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business magazine, editie juni 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding!