Twee bekende Nederlandse meubelmerken bundelen hun krachten in het buitenland. Pode, van het Venlose familiebedrijf Leolux, en Bert Plantagie uit Cuijk zoeken de samenwerking in Frankrijk en België.
Maison&Objet
De samenwerking is voor het eerst zichtbaar in september. De merken presenteren zich dan op één stand tijdens de beurs Maison&Objet in Parijs. Het sales-team van Pode vertegenwoordigt vanaf dat moment de producten van Bert Plantagie op de Franse markt.
Design Center Brussel
Vanaf 1 december is de Bert Plantagie collectie ook te zien in Design Center Brussel, samen met de merken Pode en Leolux. De gezamenlijke presentatie versterkt de positie van het Design Center als multi-brand locatie, verwacht directeur Sebastiaan Sanders van Leolux en Pode: ‘Een derde merk is voor de consument een extra reden voor een bezoek en ook de dealershows die er plaatsvinden voor de Belgische en Franse markt krijgen meer body. Er is meer te zien, meer nieuws, en elk merk haalt er zijn eigen publiek naartoe. Dat is aantrekkelijk.’
Achtergrond
De designcollecties overlappen elkaar gedeeltelijk. Dat is echter geen bezwaar, vindt Sebastiaan Sanders: ‘Pode en Bert Plantagie hebben hun eigen positie in de markt. Wij zijn experts in de gestoffeerde zitmeubelen door de vakkennis en ervaring van Leolux. Plantagie heeft een unieke positie in eetkamers. Los van elkaar zijn we in het buitenland nog niet in de positie geweest om echt een vuist te maken. Voortaan kunnen we ons krachtiger presenteren. Daarnaast zie ik voordelen voor de buitenlandse logistiek. In de kosten natuurlijk, maar een efficiënter transport is ook duurzamer.’ Van een commerciële samenwerking op de Nederlandse markt is geen sprake, benadrukt Sanders. Wel wordt nog bekeken of de designfabrikanten op andere terreinen van elkaars kennis kunnen profiteren.
In aanvulling op deze informatie stelde Interior Business Magazine enkele vragen aan Sebastiaan Sanders en Bert Plantagie.
Is het bijzonder dat twee partijen in de meubelbranche samen optrekken op een buitenlandse beurs? Sebastiaan Sanders: “In deze branche staat iedereen met de rug naar elkaar toe. Ik vind dit onzin. Samen staan we sterk, zeker in het buitenland. De merken zijn los van elkaar te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken, dus waarom niet de krachten combineren?” Bert Plantagie: “De collecties van Pode en van ons merk zijn complementair, er is maar een kleine overlap. Dus krijgen bezoekers van Maison et Objet in één keer, op dezelfde beursstand, een ruime keuze aan Nederlandse meubelen te zien. De krachten bundelen is eigenlijk heel logisch.”
Hoe zouden jullie de samenwerking tot nu toe willen typeren?
Bert: “Het is eigenlijk vergelijkbaar met prille liefde (beiden lachen), je weet nooit waartoe het kan leiden.”
Sebastiaan: “We zijn allebei ondernemers die graag iets in gang zetten. We hebben gemerkt dat we veel ideeën met elkaar gemeen hebben, bijvoorbeeld op het gebied van logistiek. Waarom zouden we dit separaat van elkaar uitvoeren terwijl er veel voordeel te halen valt uit het samen delen van oplossingen? Het is te herleiden tot wat ik eerder zei: in deze branche is het ieder voor zich en dat snap ik niet.”
Bert: “Het uitwisselen van kennis en informatie is belangrijk bij een samenwerking als deze en ik heb gemerkt dat Sebastiaan en ik in veel dingen op één lijn zitten. We zijn meer dan alleen maar concurrenten.”
Wat was de directe aanleiding om samen te werken voor de najaarsbeurs in Parijs?
Sebastiaan: “We zijn heel open met elkaar in gesprek gegaan. Pode heeft een vertegenwoordiging in Frankrijk, maar stond nog niet op de beurs. Bert Plantagie stond al wel op de beurs, maar had nog geen groot netwerk in Frankrijk. Het is de bekende optelsom: één plus één is in ons geval dus drie.”
Wat verwachten jullie van de komende editie van Maison et Objet?
Bert: “Veel bezoekers, juist vanwege onze samenwerking. We bieden een goed podium voor bezoekende detaillisten en vertegenwoordigers van over de hele wereld.”
Jullie geven aan dat de samenwerking meer kan gaan inhouden dan beurzen en logistiek. Zoals?
Sebastiaan: “We starten nu met een samenwerking op commercieel gebied buiten de landsgrenzen, wat er volgt houden we nog open. Wellicht zijn er nog meer partijen geïnteresseerd om samen te werken op het gebied van internationale beurzen. Dit zijn kostbare evenementen, dus wanneer we de kosten nog meer zouden kunnen verdelen dan is dat goed. Bert en ik willen allebei geen kansen laten liggen die voortvloeien uit deze samenwerking, dus er zal zeker nog meer moois uit voortkomen.”
Maison&Objet, Parijs: 6-10 september 2019 Pode en Bert Plantagie: hal 6, stand G62 / H61
Lees dit en nog veel meer in Interior Business Magazine, editie 18, 27 augustus 2019.
Nog geen abonnement, klik hier voor een leuke actie.