Petite Amélie, een online speler in kindermeubelen en gerelateerde accessoires, heeft via Marktlink een partner gevonden waarmee naar eigen zeggen invulling kan worden geven aan haar groeiambities. Na een voorbereiding van drie jaar gaat het bedrijf een partnerschap aan met private equity fonds Mentha. Dit biedt mogelijkheden tot versnelde uitbreiding in productgroepen, professionalisering, verdere internationalisatie, en groei in nieuwe markten en marktsegmenten.
Petite Amélie werd in 2012 opgericht in Lyon (Frankrijk), door Joanna Rutges. Ze zocht een wiegje voor haar pasgeboren dochter en kon het ideale design niet vinden. Ze besloot zelf een wiegje te ontwerpen, waarmee de basis werd gelegd voor Petite Amelie: mooie en praktische ontwerpen ‘made by a mum’. De afgelopen jaren groeide het assortiment uit tot een breed aanbod van meubels, speelgoed, accessoires en textiel voor kinderen, verkocht in vier landen.
In 2019 kwam Jeroen Rutges, mede-oprichter van Petite Amélie, in contact met Remon Lustenhouwer, partner bij Marktlink. Rutges had een heldere doelstelling: Petite Amélie moest (verkoop)klaar worden gemaakt voor de volgende groeifase, waarin het bedrijf ook internationaal verder wordt uitgebouwd. M-Ready, dochterbedrijf van Marktlink, voorzag Rutges van uitgebreide analyse en adviezen voor realisatie van deze ambities. De volgende stap was om er de juiste partner voor te zoeken, een proces dat werd begeleid door de M&A-specialisten van Marktlink.
De optimale partner bleek uiteindelijk Mentha. Remon Lustenhouwer: “Petite Amélie heeft een unieke combinatie van een sterk merk met de volledige controle over eigen verkoopkanalen, zowel online als fysieke winkels. Deze unieke positie, de enorme groei en de kansen van het bedrijf creëerden veel interesse vanuit investeerders. Mentha heeft zich meerdere keren bewezen als juiste partner, en heeft de juiste visie op de strategische uitbreiding en internationalisatie van Petite Amélie.”
“Petite Amélie is gebaseerd op een écht verhaal en dat ervaar je als consument”, vult Barend Rutten, Partner bij Mentha, aan. “Wij zijn onder de indruk van de kracht van het merk en de sterke en groeiende collectie van hoogwaardige ontwerpen. Bovendien geeft de ontwikkeling van de sector als gevolg van toenemende online penetratie ons het vertrouwen dat Petite Amélie de sterke groei in de komende jaren ook internationaal gaat voortzetten.”
Over Petite Amélie
Petite Amélie is een jong en groeiend merk dat inmiddels een begrip is geworden onder veel aanstaande en jonge ouders in Europa. ”We ontwerpen en produceren de mooiste meubels, accessoires en speelgoed voor de baby- en kinderkamer. Op dit moment hebben we verschillende internationale webshops en drie concept stores in Nederland, Frankrijk en Duitsland.”
Over Marktlink
Marktlink is sinds 2006 uitgegroeid tot de grootste onafhankelijke Nederlandse overnamespecialist in het hogere mkb-segment. Met een internationaal team van ruim 120 interne M&A-specialisten begeleidt Marktlink bedrijven bij transacties met een dealwaarde tussen de 5 en 250 miljoen euro. Met een gespreid netwerk aan Europese vestigingen en dankzij een groot internationaal netwerk aan kopers en verkopers, verwacht Marktlink jaarlijks meer dan 150 succesvolle bedrijfsovernames af te ronden.