Palau, premium producent van lounge meubilair, akoestische programma’s en modulaire zitsystemen, wordt onderdeel van Casala. De overname van Palau door Casala, in haar 100-jarige jubileumjaar, stelt Casala in staat om haar aanbod en service richting projectinrichters, architecten en eindgebruikers te vergroten. Dit nieuws kwam half januari naar buiten. Op 1 januari kondigde Casala aan samen verder te gaan met Vandersluis. Zo wordt één nieuw gezamenlijk bedrijf gevormd.
Vandersluis
Met de samenvoeging met Vandersluis worden de marketing en productieontwikkeling, finance en sales samengevoegd. Een groot deel van de Vandersluis collectie wordt opgenomen in de Casala collectie. De producten die niet worden opgenomen in de Casala collectie blijven tot nader bericht leverbaar. De Vandersluis producten die worden geïntegreerd in de Casala collectie zullen binnenkort ook worden opnemen in het vernieuwde Inspiration Center van Casala aan de Rolweg 10 in Culemborg.
Palau
Casala heeft een uitgebreid verkoopnetwerk met eigen vestigingen in de belangrijkste Europese markten. De overname zal voor Palau de gewenste expansie op deze markten mogelijk maken. Gezamenlijk bieden de collecties een compleet assortiment zitmeubelen met bijbehorende tafelprogramma’s voor de zakelijke markt.
Casala en Palau zullen als twee merken naast elkaar worden voortgezet. In de verkoop worden de krachten gebundeld maar de merken zullen hun eigen identiteit behouden. De Palau organisatie blijft in Design Post Amsterdam, waar de vertrouwde contactpersonen voor de relaties bereikbaar zijn. Oprichter Rolf Voorhuis blijft werkzaam voor Palau. Casala opereert als vanouds vanuit haar showroom in Culemborg.
Toelichting
Frank van der Winkel van Casala zegt in een toelichting: “De collectie van Palau is volledig complementair aan de huidige Casala collectie. Met deze strategische overname verrijkt Casala haar kennis en productaanbod met een unieke mix aan producten die nog niet eerder bij Casala te vinden was. De modulaire zitsystemen Bricks, Gabo en Corals alsmede het aanwezige specialisme van innovatieve akoestische product-oplossingen zoals de Container pod en Boston Phone Booth maakt Casala nog sterker in haar aanbod richting haar doelgroepen.”
Rolf Voorhuis van Palau noemt de timing van de verkoop van Palau ideaal. “Palau heeft in twintig jaar een sterke collectie opgebouwd en de merknaam is bij onze relaties een begrip geworden voor multifunctioneel zitmeubilair en akoestische oplossingen. De aanwezigheid van een stevig en gezond fundament in combinatie met de enorme drive en ambitie van Casala om de Palau collectie vooral internationaal verder uit te bouwen maken dit tot een unieke gebeurtenis.”
Casala en Palau willen innovatieve oplossingen bieden aan hun wereldwijde relaties. Altijd met een oog voor detail en op een hoog kwaliteitsniveau. De corporate filosofie is gericht op een tijdloos design met een lange levensduur, gebruikmakend van ecologisch verantwoorde materialen en productiemethodes. Circulaire Economie is een rode draad in de productontwikkeling.