Messe Frankfurt Nederland organiseert in 2018 voor de tweede keer een Holland Paviljoen op de Interior Lifestyle Tokyo (ILT), 30 mei tot en met 1 juni. Vorig jaar reisden onder meer Asiades en Nooteboom Textiles naar tevredenheid mee.

Interior Lifestyle Tokyo is de grootste beurs voor lifestyle concepten, decoratie- en interieur design in Japan met veel exposanten uit Europese landen en met meer dan 27.000 vakbezoekers uit Japan en de nabij gelegen Aziatische landen.


Er namen in 2017 drie Nederlandse bedrijven deel aan de beurs in Japan, onder meer zitmeubelproducent Asiades uit Apeldoorn, die ook vaste exposant zijn op de meubelbeurzen van Singapore en Shanghai. Sales manager Tim van Binsbergen: ‘De beurs is klein, maar hoogstaand. We gingen er heen voor nieuwe prospects en leads, en dat is gelukt. Via social media hadden we onze komst aangekondigd, ook aan onze grotere Japanse accounts die wij van andere beurzen kennen. Er zijn zaken waar je goed op moet letten. In Japan hebben ze geen LinkedIn, de taalbarrière is groot en hun gedrag is ook anders; ze zijn nogal verlegen. Door ons voorwerk kwamen we in contact met de grote baas van een belangrijke winkelketen die meteen de eerste dag kwam binnenlopen. Gelukkig konden we gebruik maken van een tolk want hij sprak totaal geen Engels. Na de beurs zijn we meteen naar de winkel gegaan en met behulp van de Nederlandse ambassade gaan we verder.’
Nooteboom Textiles is een stoffengroothandel voor dames- en kinderkleding en woningdecoratie. Het bedrijf werkt al twee jaar met een agent in Japan, maar was dit jaar voor het eerst zelf op de beurs aanwezig. ‘De kwaliteit is voor Japanners erg belangrijk, dan pas komt de prijs’, zegt sales manager Jacques Lefebvre. ‘Je moet ook geduld hebben om een relatie op te bouwen. Als ze dan akkoord gaan, is het oké.’ Hij denkt dat de beurs ‘goed’ was voor Nooteboom en zegt er een volgende keer ‘zeker’ bij te zijn.
Ingang voor Japanse markt 

Het Holland Paviljoen in 2018 is unieke mogelijkheid om via de beurs toegang te krijgen tot de Japanse markt. In de pakket zit alles wat de exposant nodig heeft om van de presentatie ter plekke een succes te maken. De brancheprofessionals treffen in Tokyo een productaanbod dat uiteen loopt van lifestyleconcepten, innovatief meubilair, textiel en interieurproducten, geschenkartikelen, stationary, parfumerie tot alles voor in en rondom de keuken. ”In Japan zijn op het moment in het bijzonder Europese merken erg populair”, zegt Marlies Mekelenkamp van Messe Frankfurt Nederland. “De beurs ILT is heel internationaal georiënteerd met veel Europese exposanten. Wij willen de deelname voor Nederlandse bedrijven zo eenvoudig als mogelijk maken en organiseren hiervoor een Holland Paviljoen.”