In het eerste half jaar van 2024 komen de online retail bestedingen van Nederlandse consumenten uit op € 17,5 miljard, 6% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal geeft de Nederlandse consument bijna 1/3e van al zijn retail bestedingen online uit. Het aantal online aankopen in het eerste half jaar neemt met 2% juist af naar 173 miljoen. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland.
De online aankoop van diensten blijft gestaag groeien. Online bestedingen aan diensten zijn in het eerste half jaar van 2024 met 13% toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat komt vooral door de stijgende bestedingen aan online afgesloten verzekeringen (+27%), met name door zorg- en schadeverzekeringen.
Daarnaast valt de groei bij tickets voor Attracties & Evenementen op. De online uitgaven voor tickets in Frankrijk stegen 20%, en het aantal online aankopen steeg met 58%, wat waarschijnlijk te maken heeft met de Olympische Spelen.
Het aantal online aankopen van producten is met 4% gedaald, terwijl de online bestedingen aan producten weer een voorzichtige stijging laten zien (+1%). De daling van het aantal online aankopen wordt vooral veroorzaakt door een afname in de categorieën Schoenen & Personal Lifestyle en Food/Near Food, die beide met 11% zijn gedaald.
Het online aandeel totale bestedingen en aankopen (ten opzichte van fysiek) blijft gelijk. Marlene ten Ham, Algemeen Directeur van Thuiswinkel.org, zegt hierover: “Sinds de coronapandemie zien we dat de Nederlandse consument gewend is geraakt aan online winkelen, maar het verschilt per categorie of ze liever online kopen of liever naar de fysieke winkel gaan. Voornamelijk diensten worden online aangeschaft, bij producten ligt dat percentage lager. Het aandeel online bij producten wordt echter sterk beïnvloed door de categorie Food/Nearfood (o.a. supermarkten): slechts 8% van de uitgaven aan Food/Nearfood vindt online plaats. Dit haalt het gemiddelde percentage naar beneden. Zonder Food/Nearfood geeft de consument 37% van zijn retail bestedingen aan producten online uit.”
De online cross-border bestedingen zijn in de eerste helft van 2024 met 16% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023 naar € 2,3 miljard. Het aantal online cross-border aankopen nam met 6% toe naar 20,3 miljoen. Buiten Nederland wordt er vooral bij Chinese webshops online gewinkeld: in de eerste helft van 2024 werden daar 6 miljoen aankopen gedaan. Per aankoop in China wordt er gemiddeld € 41 uitgegeven. Dat is een stuk minder dan voor aankopen in Nederland (€ 101) of in andere landen (bijvoorbeeld Duitsland: € 110). Marlene ten Ham: “We zien al langer een stijging in online aankopen en bestedingen bij Chinese webshops door Nederlandse consumenten. Deze groei versnelt ook, van 16% meer online aankopen in het eerste half jaar van 2023 (t.o.v. HY1 2022), naar 68% meer aankopen in het eerste half jaar van 2024 (t.o.v. HY1 2023). Vooral aankopen in de categorieën DIY & Tuin, Kleding en Home & Living zijn populair bij Chinese webshops.”
De toename van het aantal online aankopen met de smartphone lijkt af te vlakken. Het aandeel online bestedingen via smartphones neemt wel toe: van 25% naar 28%. Dit betekent dat consumenten hogere aankoopbedragen via hun smartphone afrekenen. Met name voor Kleding, Telecom en Verzekeringen is het aandeel bestedingen via de smartphone gegroeid. Het aantal aankopen met iDEAL stijgt licht, vooral ten koste van creditcard.