Uit een analyse van woonmeubel gerelateerde zoektermen blijkt dat er online in april ruim twee keer zoveel is gezocht naar woonmeubelen dan in dezelfde maand een jaar geleden. Qua producten nam het zoekvolume naar bureaustoelen en gamestoelen procentueel gezien het sterkst toe. Op het gebied van merken en winkelformules zit Ahrend sterk in de lift. Daarnaast is het aantal zoekopdrachten naar Bauhaus stoelen, velvet meubelen en wicker tuinmeubelen in april sterk toegenomen.

De coronacrisis heeft sinds halverwege maart zijn weerslag op de winkelstraat. De corona maatregelen maken het er niet gezelliger op om te gaan winkelen en veel mensen blijven zoveel mogelijk thuis, zowel qua werk als vrijetijdsbesteding. Uit angst voor het verspreiden van het virus, uit angst voor besmetting of omdat het niet meer zo vrij en gezellig is in de winkelstraat. Wat betekent dit voor meubelzaken? De consument is massaal aan het opruimen en klussen geslagen in en om het eigen huis. Files voor de milieustraten, bouwmarkten en tuincentra. Je zou denken dat als men gaat klussen en opruimen men ook het interieur aanpakt. Maar hoe zit dat met de woonmeubelen? En koopt men nog wel in een fysieke winkel of stapt men massaal over op online aankopen? Marktdata.nl heeft het online zoekgedrag van de Nederlandse consument op het gebied van woonmeubelen onder de loep genomen van voor en tijdens de corona maatregelen.

In dit artikel zoomen we in op het online oriëntatiegedrag van de consument met betrekking tot woonmeubelen. De Google data zijn beschikbaar tot en met april 2020 en hebben dus betrekking op het begin van de corona crisis, waarin de beperkende maatregelen net van kracht zijn geworden en er nog geen zicht was op hoe en wanneer de maatregelen zouden worden versoepeld. Om een beeld te vormen van het zoekgedrag kijken we naar de afgelopen vier jaar en vervolgens specifiek naar het eerste kwartaal en de maand april van 2020

Online zoekgedrag naar woonmeubelen.

Het zoekvolume van zoekopdrachten gerelateerd aan woonmeubelen (exclusief keuken- en slaapkamermeubelen) is geanalyseerd over de afgelopen vier jaar. Wat zijn de meest voorkomende hoofdproductgroepen in de zoekwoordcombinaties en hoe vaak wordt er gemiddeld per maand naar een bepaald product gezocht? Onderstaande figuur toont het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar van de belangrijkste hoofdproductgroepen. Het betreft het aantal keer dat er per maand gezocht werd met een zoekopdracht waarin het vermelde woord voorkwam.

 

 

De afgelopen vier jaar werd er het meest gezocht naar een stoel. Gemiddeld werd er per maand ruim een miljoen keer in Google gezocht met een zoekopdracht waarin het woord ‘stoel’ voorkwam. Dit woord wordt dus niet alleen gebruikt bij het zoeken naar een stoel, maar ook bij het zoeken naar een specifiek type stoel met het woord ‘stoel’ er in, zoals een eetkamerstoel, tuinstoel of relaxstoel. Op de tweede plaats staat het zoekwoord ‘meubel’ met maandelijks ruim een half miljoen zoekopdrachten. Een bureau komt wel in ruim 155.000 zoekopdrachten voor, maar ruim 103.000 van die zoekopdrachten (twee derde deel) hebben betrekking op een bureaustoel. We hebben nu een globaal beeld van de meest gezochte woonmeubelen over de afgelopen vier jaar, maar hoe is de ontwikkeling dit jaar?

Het eerste kwartaal

Welke woonmeubelen zagen het zoekvolume het sterkst groeien in het eerste kwartaal? Onderstaande figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in het eerste kwartaal van 2020 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019 van de meest gebruikte zoektermen in zoekopdrachten op het gebied van woonmeubelen.

Over het eerste kwartaal nam het zoekvolume naar woonmeubelen in zijn totaliteit toe met 35 procent. Alle onderscheiden soorten meubelen laten een groei van het zoekvolume zien in het eerste kwartaal. De sterkste groei van het zoekvolume betreft de bureaustoel. Dit zoekwoord kende in het eerste kwartaal van 2019 een gemiddeld maandelijks zoekvolume van krap 110.000 zoekopdrachten en in het eerste kwartaal van 2020 was dit gestegen naar gemiddeld ruim 200.000 zoekopdrachten per maand. Het effect van het thuis werken is goed zichtbaar in het zoekvolume. De meubelen met een beneden gemiddelde groei van het zoekvolume zijn met name hangstoel, kuipstoel en campingstoel. Van de onderscheiden producten kende de vlinderstoel de minste groei in het zoekvolume.

April 2020

Hoe was de ontwikkeling van het zoekvolume in de maand april? Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in april 2020 ten opzichte van april 2019 van de meest gebruikte zoektermen in zoekopdrachten op het gebied van woonmeubelen.


Sinds de corona crisis is het zoekvolume fors toegenomen. In april nam het zoekvolume naar woonmeubelen in zijn totaliteit toe met 118 procent, dus ruim een verdubbeling ten opzichte van april 2019. Alle onderscheiden meubelen laten een groei van het zoekvolume zien in de maand april. De sterkste groei van het zoekvolume betreft, net als in het eerste kwartaal, de bureaustoel. Dit zoekwoord werd in april bijna 400.000 keer in een zoekopdracht gebruikt, wat neer komt op een groei van 371 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Naast de sterke groei van het zoekvolume op het gebied van thuis werken zien we dat de gamestoel en de hangstoel in april ook sterk in populariteit toenamen. Ook het woord ‘gaming’ kent in de database van gerelateerde zoekopdrachten een verdrievoudiging van het zoekvolume. Onder jongeren is een gamestoel momenteel razend populair. Dat de tuinstoel ook veel meer wordt gezocht is niet zo’n verrassing met de corona maatregelen. Dat de campingstoel de kleinste toename laat zien in het zoekvolume heeft wellicht te maken met de corona maatregel om niet op vakantie te gaan en zoveel mogelijk thuis te blijven.

Als we kijken naar de ontwikkeling van het zoekvolume per vertrek in het huis, dan ontstaat onderstaande figuur.

In april is de stijging van het zoekvolume op het gebied van woonmeubelen boven gemiddeld voor de tuin en de slaapkamer. Het zoekvolume van woonmeubel gerelateerde zoekopdrachten met de term ‘keuken’ er in nam relatief weinig toe ten opzichte van de andere woonvertrekken.

Merken en winkelformules

Welke merken en winkelformules op het gebied van woonmeubelen zagen het zoekvolume in de maand april 2020 het sterkst groeien? Onderstaande figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in april 2020 ten opzichte van april 2019 van de meest gezochte merken en winkelformules (met een zoekvolume van meer dan 10.000 zoekopdrachten in de maand april 2020).

 

In april verdubbelde het zoekvolume naar merken en winkelformules op het gebied van woonmeubelen in totaal (+97 procent). Alle onderscheiden merken en winkelformules laten een groei van het zoekvolume zien in de maand april. De sterkste groei van het zoekvolume komt voor rekening van Ahrend. Dit bedrijf zag het zoekvolume meer dan vervijfvoudigen, op de voet gevolgd door Bauhaus. Belangrijk om te vermelden is dat veruit de meeste zoekopdrachten met ‘Bauhaus’ betrekking hebben op stoelen uit deze designstroming uit de jaren 20 van de 20e eeuw. Het is ook de naam van een bouwmarktformule, maar het zoekvolume heeft vrijwel volledig betrekking op stoelen dus is het aannemelijk dat het de stroming betreft. Ook Meubella, Jysk en Action laten een verdubbeling van het zoekvolume zien. Het zoekvolume van Marktplaats, dat hier ook als een soort winkelformule is opgenomen, nam nauwelijks toe. Marktplaats liet in het eerste kwartaal zelfs een daling van het zoekvolume zien van 10 procent.

Opvallende stijgers
Bij de analyse van het zoekvolume over de maand april 2020 ten opzichte van april vorig jaar komen tevens twee sterke stijgers naar voren op het gebied van trends en stijlen:

• Het zoekvolume van velvet meubelen, velvet stoffering staat ook wel bekend als velours of fluweel, laat in april bijna een verdrievoudiging in het zoekvolume zien (+191 procent). Velvet stoffen hebben een luxueuze uitstraling en gaan goed samen met verschillende interieurstijlen. Ook de termen ‘fluweel’ en ‘velours’ hadden in april een verdubbeling van het zoekvolume.

• Wicker tuinmeubelen zijn in april erg populair geworden; het zoekvolume van zoekopdrachten met de term ‘wicker’ er in nam met 135 procent toe ten opzichte van de maand april in het voorgaande jaar. Wicker tuinmeubelen hebben de natuurlijke look van rotan vlechtwerk, maar zijn gemaakt van kunststof.

Kort samengevat, als gevolg van de corona maatregelen is het online zoekvolume van woonmeubelen fors toegenomen. Men wordt geadviseerd zoveel mogelijk thuis te blijven met als gevolg een toenemende belangstelling voor de woonomgeving in en om het huis. Naast veel geklus, opruimwerk en tuinonderhoud krijgt ook het interieur meer aandacht. Doordat veel mensen vanuit huis zijn gaan werken is de bureaustoel populair. En omdat het onderwijs grotendeels online plaatsvindt en kinderen veel thuis zijn neemt de belangstelling voor een gamestoel sterk toe (ook zonder de corona crisis won deze stoel al aan populariteit, maar de corona maatregelen hebben hier zeker aan bijgedragen). Daarnaast is er veel belangstelling voor tuinmeubelen, en dan met name voor wicker tuinmeubelen.

Op de foto de Wassily Chair, ontworpen door Marce Breuer; een klassieke Bauhaus stoel.

Marktdata.nl heeft het Nederlandstalige zoekverkeer over woonmeubelen in Google onderzocht over de afgelopen vier jaar in Nederland. Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. Historische gegevens kunnen worden geraadpleegd in de zoekwoordenplanner van Google. Het meten en monitoren van het online zoekverkeer levert objectieve informatie over waar de consument in is geïnteresseerd, naar zoekt en welke behoefte men heeft. Het zoekvolume kan niet naar exacte verkoopcijfers worden vertaald maar levert wel concrete informatie over de (veranderende) consumentenbehoefte. De analyses van Google data zijn uitgevoerd op het zoekverkeer naar woonmeubel gerelateerde zoekopdrachten in de periode mei 2016 tot en met april 2020. De database van woonmeubel gerelateerde zoekopdrachten waarop de analyses zijn uitgevoerd omvat in totaal statistieken over ruim 127 miljoen zoekopdrachten, verdeeld over ruim 8.250 verschillende zoektermen. De database is samengesteld op basis van gerelateerde zoekopdrachten aan kast, stoel, tafel, zitbank, meubel, bankstel, fauteuil, dressoir, bureau en sofa.