Nijwie Furniture: Grote verwachtingen van Meubelbeurs Brussel
Aan de voorkant staat Nijwie Furniture al jaren bekend om het snel kunnen leveren van ‘mix and match’ collecties aan de retail. Bij Nijwie Furniture kun je ‘one stop shoppen’. Nijwie ontzorgt de retailer op het gebied van voorraden en levertijd. De retailer weet inmiddels dat dat de kracht van Nijwie is en het bedrijf zet daar vol op in. Aan de achterkant is er de afgelopen maanden wel veel veranderd bij Nijwie Furniture: de groothandel kent een nieuwe organisatiestructuur, heeft een nieuwe strategie bepaald, nieuwe product-marktcombinaties gedefinieerd en een hiermee gepaard gaand nieuw logo. Aan de vooravond van de Meubelbeurs Brussel spreken we met oprichter Daniel Nijdam en zijn collega’s Dennis Visscher en Raymond Oelderink. Samen vormen zij het managementteam van Nijwie Furniture uit Almelo. “Ruiken, voelen, proeven. We zijn altijd op zoek naar aanvullingen op onze collecties. We kunnen niet wachten om al het nieuws te presenteren in onze volledig nieuwe stand op Meubelbeurs Brussel.”
Hal 8 van de meubelbeurs Brussel is de hal van de handel. Internationaal aan de weg timmerende groothandelaren tonen er hun nieuwste collecties. Nederland is als echt handelsland, daar waar de Belgische fabrikanten de toon aangeven in fabrikantenhal 5, zeer prominent en dominant aanwezig in hal 8. Nijwie Furniture is zo’n gevestigde waarde in het internationale meubellandschap en een van die toonaangevende handelsbedrijven die in Brussel exposeren. Vijf jaar jaar geleden portretteerden we ondernemer en de in Wierden geboren en getogen Nijwie oprichter Daniel Nijdam. Destijds werd er in Almelo druk gebouwd aan uitbreiding met 2000m2 extra opslagcapaciteit want voorraad was toen al ‘key.’ Daniel Nijdam hierover destijds in Interior Business Magazine: “We bouwen hier letterlijk aan onze toekomst om onze positie als voorraadhoudend importeur te versterken.’’ Die hal met extra capaciteit heeft haar vruchten inmiddels ruimschoots afgeworpen en de positie van het bedrijf verstevigd. In de vijf jaar die volgden is er een hoop gebeurd. Het bedrijf heeft zich enorm ontwikkeld en Nijwie Furniture is inmiddels de 2.0 versie van zichzelf. Daniel Nijdam hierover: “Met heel veel ups en downs zijn we in ieder geval heel veel wijzer geworden, we hebben heel veel geleerd en we zijn dankbaar en tevreden met wat we allemaal hebben kunnen realiseren.’’
Hoe hangt de vlag er nu dan bij in Almelo? Het bedrijf is zeer zichtbaar en actief in de markt en heeft een indrukwekkende klantenbase. De Almeloërs waren recent deelnemer aan de MOW in Duitsland en Daniel Nijdam en Dennis Visscher hebben –du moment– we ze treffen net de inkoopreis naar diverse productielanden achter de rug. “We hebben prachtige meubelen ingekocht, die we gaan presenteren op Meubelbeurs Brussel,’’ zegt Dennis. Daniel: “We zijn erg enthousiast over de nieuwe collectie. We kunnen niet wachten om de meubelen te presenteren in Brussel. We hebben een compleet nieuw ingetekende stand. We zijn er echt klaar voor.’’ Dennis: De zaken gaan goed, al ervaar je toch steeds weer, in onze grillige sector dat dat niet altijd vanzelfsprekend is. Je moet er een hoop voor doen. We hebben de voorraad zeer goed op orde en groei gerealiseerd. Logistiek hebben we het ook voor mekaar. Raymond: “Klanten verwachten gewoon veel meer van je dan 10 jaar geleden, nog meer service en ontzorgen, bijvoorbeeld ook op het gebied van displays, foto’s, veel winkeliers hebben moeite met het vinden van kundig personeel want er zijn steeds minder vakmensen. Dan komt er ook wat meer druk te liggen bij de leveranciers. En door online heeft de consument de afgelopen jaren natuurlijk een veel grote invloed gekregen op het totaalplaatje.’’ Dennis: Je moet meer doen voor dezelfde omzet, zo zou ik het willen samenvatten.’’ Daniel: “Maar dat is niet erg, want we kunnen goed mee laveren met de markt.“
MARKTAANDEEL
Nijwie kent een goed jaar, maar het was dit jaar toch weer even pittig met die stijgende containerprijzen. Raymond: “We hebben vorig jaar geweldig verkocht op Meubelbeurs Brussel en in april hebben we tijdens onze huisshows boven verwachting goed verkocht. Voor het eerst een huisshow in Almelo in nieuwe stijl, met individuele afspraken voor geselecteerde partners. De resultaten van de show waren zelfs -nog- beter als het resultaat van een beurs als Brussel.
Omdat de containercrisis van 2021 achter de rug bleek zet je toch scherp in voor wat betreft de calculaties. Dan is het wel even schrikken als die prijzen dan toch weer gaan stijgen. De schrik slaat je dan toch om het hart. De ’21 crisis staat nog fris in het geheugen. In 2021 hebben we tijdens de containercrisis de prijzen ‘geabsorbeerd’ voor onze klanten en niet door gecalculeerd naar onze klanten. Je kiest initieel voor marktaandeel en neemt je verlies.’’ Daniel: ”We zetten er nu toch iets meer op in om te partneren. We hebben op dit vlak de afgelopen jaren weer ontzettend veel bijgeleerd. Je verwacht net wat meer loyaliteit, maar de branche is taai en je merkt toch dat sommige klanten dan kiezen voor concullega’s die iets goedkoper kunnen leveren. Dat is dan toch even slikken. Raymond: “Dergelijke zaken hebben we gelukkig goed kunnen bespreken met onze afnemers. Wederzijds begrip is de sleutel.’’
NIJWIE FURNITURE 2.0
Een en ander heeft Nijwie er wel toe gezet om goed na te denken over de organisatiestructuur van het bedrijf. Ook de strategie werd goed onder de loep genomen. Vijf jaar geleden was het Raymond Oelderink, in het verleden onder andere werkzaam voor inkooporganisatie VME, die de eerste stappen in het ontwikkelen van de organisatie bij de hand nam. Daniel: “Dit met name in de disciplines HRM, IT en onze werkprocessen. Deze processen zijn de afgelopen 5 jaar gestroomlijnd en sterk verbeterd.’’ Raymond: de bouw van de extra hal alweer vijf jaar geleden was essentieel.
In september 2019 zijn we gestart om de leverbetrouwbaarheid en sterk te verbeteren. Dit is gelukt. Dennis: We hebben het logistiek goed voor mekaar. Leverdata, voorraadbeheer, het klopt nu gewoon allemaal en we plukken er de vruchten van.’’ De afgelopen periode heeft het bedrijf zichzelf opnieuw uitgevonden. Daniel: “Tijden veranderen, de markt verandert en is grillig. Wij willen hier goed in meebewegen en daarom hebben wij de tijd genomen om samen met een externe consultant kritisch te kijken naar ons bedrijf.
De afgelopen jaren hebben we een hoop meegemaakt. Veel zaken gingen goed, maar we vonden ook dat er aanleiding was om weer eens goed en kritisch naar het bedrijf te kijken: wie zijn we, waar zijn we sterk in, waar zijn we minder sterk in? Waar besteden we het meeste tijd aan? Is dat effectief? Wat kan beter? Waar zijn we niet goed in en voldoet de huidige organisatiestructuur nog, van die vragen. Ook hebben we elkaar geconfronteerd met zaken waarvan we vinden dat ze voor verbetering vatbaar waren. Kritische nootjes werden gekraakt en benoemd. We zijn alle drie mannen met een uitgesproken mening, dus het is wel eens goed om elkaar, gefaciliteerd door een externe specialist, een spiegeltje voor te houden, haha.’’
STRATEGIE
Een en ander heeft geleid tot veranderingen aan de achterkant van ons bedrijf en een nieuwe structuur en strategie die we begin 2024 hebben uitgerold.’’ Raymond: “Vanaf 2019 hebben we een dusdanige groei doorgemaakt, dat de situatie bijna oncontroleerbaar werd. Onze omzet verdrievoudigde in een paar jaar tijd. Dit was ook de periode dat we aan niemand ‘nee verkochten’. Terwijl we dat soms wel hadden moeten doen. “Daniel: “We hadden ook te veel artikelen.’’ Dennis: “We wilden het voor iedereen goed doen. In ons enthousiasme werden we wat overmoedig. ‘We regelen het wel voor de klant’, was ons motto. Alles kon bij ons. Terwijl dat soms bedrijfseconomisch niet eens altijd verantwoord was. Ook waren we hier niet naar georganiseerd.’’ Daniel: “Dat is een van de dingen die we nu echt hebben veranderd. We willen altijd groeien met een stabiele omzet als basis, maar nu wel met meer beleid.
We zijn iets meer vanuit de ‘intuïtie en onderbuik’ als kompas opgeschoven richting ‘meten is weten’. Dit vergt een ware cultuuromslag en een andere manier van kijken naar de zaak en onze klanten. We hebben meer focus aangebracht. We richten ons op onze collecties, producten en willen nog meer samenwerken met onze bestaande klanten. Het vrijblijvende is er nu wel af. ’Partneren’ is het sleutelwoord. De optimalisatie van onze service speelt hier ook een grote rol in. Wij weten nu veel beter wat we wel kunnen en niet kunnen en zijn ook beter ingesteld op wat we kunnen verkopen, maar ook op wat we niet kunnen verkopen. De salesorganisatie is hier nu ook beter op afgestemd.’’ Dennis: ‘Choose your battles’. Een voorbeeld hiervan is dat we Parijs een jaartje overslaan. We stonden altijd op Esprit Meuble, maar op dit moment is het even niet onze prioriteit om onze energie te alloceren aan de Franse markt. Raymond: “Choose your battles inderdaad, waarbij we er gewoon in blijven vliegen, als we ergens kansen zien. Dat zit in ons DNA. We zijn gewoon steengoed in white label. We weten waar we het moeten halen en hoe we het moeten ontwikkelen. We zijn productmensen, we zijn terug bij die sterke basis.’’
COLLECTIES
De kracht van Nijwie Furniture zit dus in de producten en de wijze waarop het bedrijf samenwerkt met haar klanten. Dennis: “We zijn product georiënteerd én georganiseerd, waarbij we trends vertalen naar handel.’’ Daniel: “We leveren ‘mix and match’ collecties. Bij ons kun je ‘one stop shoppen.’ Dat moet je kunnen waarmaken met de eisen van deze tijd. Dus die productiecapaciteit is de afgelopen 10 jaren flink omhooggegaan. We zijn de leveranciers die de winkeliers compleet kunnen ‘aankleden’. De consument wil de meubelen tegenwoordig zeer snel geleverd hebben. Liever gisteren dan vandaag. Raymond: “Wij spelen hierop in richting de retailer. En de retailer weet inmiddels dat dat onze kracht is. We willen de retailer ontzorgen op het gebied van voorraden en levertijd. We zetten daar vol op in. Maar, en dat is de wijze les, er mag en moet ook wat tegenover deze service staan.’’ De strategie met meer focus op product, partnering, service en sales is helder. Het assessment waarin de heren Nijwie Furniture 2.0 definieerden heeft naast een nieuwe strategie ook geleid tot nieuwe structuren en product marktcombinaties. Het bedrijf kent 2 sporen: My Sons en Nijwie Furniture.
‘WE WILLEN DE RETAILER ONTZORGEN OP HET GEBIED VAN VOORRADEN EN LEVERTIJD. WE ZETTEN DAAR VOL OP IN’
PRODUCT-MARKT- COMBINATIES
Raymond vertelt over deze nieuwe manier van organiseren: “My Sons staat voor alle import en voorraadhoudende activiteiten en bedient het midden en middenlage segment van de markt. ‘What you see is what you get’, gewoon goede handel. Nijwie Furniture staat voor customised artikelen en maatwerk en bedient het midden-middensegment van de markt. Sommige labels zijn binnen deze strategie gesneuveld, in die zin dat ze zijn opgegaan in een van de 2 ‘sporen’. Het label Le Chair is opgegaan en volledig geïntegreerd in Nijwie Furniture. Vanaf dit najaar wordt o.a. ook Simone Albani verkocht onder Nijwie Furniture waarvoor het bestaande label ‘Dutch Industries’ opnieuw wordt gelanceerd. Een en ander wordt gefaciliteerd door nieuwe en helder afgebakende en gedefinieerde rollen binnen het Managementteam. Dat de lijnen kort bleven was hierin een voorwaarde. Dennis Visscher is in ‘Nijwie 2.0’ verantwoordelijk voor de inkoop en projectmarkt. Daniel is algemeen directeur en Raymond is commercieel directeur. Financiële man Henré maakt het managementteam compleet.
BRUSSEL
Terug naar de handel, toch nog even over Meubelbeurs Brussel. Daniel: “We verwachten echt dat iedereen in de branche komt kijken, zeker nu de komende editie van IMM komt te vervallen. De exposanten verdienen het. Als je met je vak bezig bent, bezoek je de beurs. We doen veel moeite om onze klanten mooie dingen te laten zien.’’ Dennis: “Ik zou de collectie onder de noemer ‘populaire artikelen’ willen scharen. Goede handel. De trends zijn de afgelopen jaren veranderd van landelijk naar industrieel en nu spreken we van ‘populair’. De metalen accenten zijn een beetje geweest, al geldt dat niet voor sommige exportmarkten. We zijn niet zo van de termen als Japandi en Scandinavisch. Nee, gewoon ‘populaire handel’, waarbij we zoals gezegd de trends naar handel hebben vertaald.” Daniel: “De gehele stand in Brussel zal bestaan uit nieuwe collecties en producten. We brengen o.a mooie meubelen die 100% van hout zijn, een schitterende collectie.’’ Raymond: “De inspanningen in Brussel werden voorgaande jaren beloond. Het was eigenlijk gewoon super. Het is fijn om te kunnen constateren dat de bedrijven die hun nek uitsteken op zo’n beurs, ook succesvoller zijn. Brussel is eigenlijk altijd goed voor ons geweest. We kijken er enorm naar uit! “
Wie: Nijwie Furniture
Waar: Meubelbeurs Brussel, stand 8-307/8-207
Wanneer: 3 t/m 6 november 2024
Interior Business Magazine, 5 jaar geleden, een gesprek over vechtlust, loyaliteit en de familie als basis van alles.
Hoe ben je eigenlijk in de handel terechtgekomen? “In 1997 ben ik door mijn vader meegenomen naar China. Hij wilde dat ik me oriënteerde op de wereld en liet me die wereld dan ook zien. Ik vond dat prachtig want ik was altijd al aan het handelen. Ik importeerde van alles en handelde bijvoorbeeld op school al in zaken als goud en spijkerbroeken. Ik wilde altijd al een eigen bedrijf dus dat moest er eens van komen. In 2001 kwam ik in aanraking met een meubelimporteur uit Indonesië. De eigenaar had eerder een IT bedrijf naar de beurs gebracht en ging handelen in meubelen. Ik ging bij hem werken en ik had een aandeel in het bedrijf. Toen dat bedrijf stopte heb ik via een rechtszaak mijn centen veiliggesteld. Daarna ben ik Nijwie Import en Export gestart. Ik leverde aan andere groothandels. Eigenlijk wed je dan op 1 paard. Toen dat een keer misging heb ik besloten nooit meer op 1 paard te wedden. Het was een omslagpunt in mijn manier van ondernemen en een belangrijke beslissing voor mijn bedrijf.”
Je refereert aan je vader. Hoe zag jouw jeugd eruit? ‘Ik ben geboren en getogen in Wierden. Ik ben opgegroeid in een gezin met een broer en een zusje. Ik heb een heel gelukkige jeugd gekend. Mijn moeder is van Molukse komaf. Mijn opa heeft nog gevochten in het Nederlands Indische leger. Mijn vader daarentegen, die heeft blond haar en blauwe ogen dus een mooie mix. Mijn jeugd was daardoor overigens niet altijd gemakkelijk, want ik groeide op in de tijd van de treinkaping. Daardoor heb ik veel discriminatie ervaren en werd gepest met mijn Molukse roots. Voor de Nederlanders was ik een ‘treinkaper’. Vanuit de Molukse kant werd ik gezien als ‘Blanda’. Maar ik redde me wel. Het is ook de periode dat ik, noodgedwongen, heb leren knokken. Ik denk dat het mijn vechtersmentaliteit gevormd heeft. Ik probeer zaken altijd vanuit de positieve kant te benaderen. Toch wens je dat niemand toe. Ik moet er niet aan denken dat mijn drie jongens dat zouden moeten ervaren. Gelukkig is het op dat vlak nu een heel andere tijd.”
Je bent de afgelopen jaren volgens mij als mens weinig veranderd. Ben je zakelijk veranderd, vind je? “Ja, een beetje. Ik hou van warmte, gezelligheid, lekker eten en drinken met mijn gezin en vrienden. Ik hoop dat ik dat erin blijf houden. Ik ben, denk ik, niet veranderd als persoon, maar wel waakzamer geworden. Je gaat van het beste uit bij mensen. Maar niet iedereen is zoals je zelf bent. Dat hou ik altijd voor ogen. Dan kun je ook niet teleurgesteld worden.”
Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business magazine, editie November. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding