De nieuwste editie van Vakblad Interior Business Magazine is onze extra dikke eindejaarseditie. In deze editie blikken we terug op 2025 en kijken vooruit. We doen dat met prominenten als Richard Morée van Nix Design, Saskia Hulshoff van Hulshoff Design Centers, Isabelle Beverwijk van Casba Wonen en Kees den Herder van Morres.
Urban Cotton past als merk volledig binnen de synergie van Dutch Interior uit Barneveld (bekend van o.a Eleonora en By-Boo). U leest aan de hand van een interview met Directeur Eric Zwanikken een uitgebreide reportage over de Urban Cotton wanddecoratie met een Wow-factor.
De geheimen van succesvolle woonwinkels: hoe ze floreren op de meubelboulevard. Omzetdalingen domineren vaak het nieuws, maar hoe zit het met de bedrijven die al decennia succesvol zijn? Wat doen deze bedrijven goed? We vroegen het aan Bert-Jan van der Stelt (Branchecoördinator Wonen bij INretail), Mark van Til (eigenaar van Van Til Interieur) en Olaf Zwijnenburg (sectormanager Retail & Groothandel bij Rabobank). Hun inzichten onthullen hoe winkels zich blijven ontwikkelen en welke lessen andere retailers hiervan kunnen leren.
Dutch Originals maakt meubels die niet alleen esthetisch aantrekkelijk zijn, maar ook lang meegaan. Met een diep respect voor Nederlands design en een focus op hergebruik, speelt het merk een toonaangevende rol in de moderne interieurwereld. U leest een artikel over kwaliteit, vakmanschap en duurzaamheid.
Topontwerper Hans Daalder vertelt in een uitgebreid interview wat bedoeld wordt met de kracht van de commerciele bandbreedte.
HANS DAALDER: “HET CONCEPTUEEL OPLEIDEN VAN DE LAATSTE JAREN, WAARBIJ HET VERHAAL, DE TEKST EN UITLEG, VOORRANG KRIJGEN BOVEN HET ONTWERP EN DE TECHNISCHE UITVOERING, VIND IK ZEER ERGERLIJK.”
Eind november vond in Amersfoort in museum Kunsthal KAdE de jaarlijkse ledenvergadering van de Vereniging van Interieur Importeurs en Agenten (VIIA, onder leiding van Marco Barbuio) plaats. Ongeveer 40 belangstellenden kwamen af op het evenement en dat staat min of meer gelijk aan de helft van het aantal leden van de vereniging op dit moment. De redactie van Vakblad Interior Business Magazine was erbij en doet verslag.
Ook behandelen we de interieurtrends van 2025 in een zoektocht naar balans en duurzaamheid. Onzekerheid en klimaatverandering dwingen ons om anders naar onze leefomgeving te kijken. De interieurtrends van 2025 zijn een reactie hierop. Mindful Minimalism, Green Brutalism, en een optimistische kijk op de toekomst komen samen in een zoektocht naar balans en duurzaamheid. Ontdek hoe deze trends onze ruimtes en ons leven vormgeven. Eva Hendrix, trendonderzoeker, lifestyle expert en eigenaar van Trends and Changes tekent voor dit mooie artikel.
We blikken nog een maal terug op Design Nation in Kortrijk: over de meerwaarde van een fysieke beurs.
Over beurzen gesproken: van 9 tot en met 12 februari presenteert De Woonindustrie in Utrecht de Voorjaarsvakdagen waarbij het centrum bij deze editie de spotlight richt op de afdeling slapen. Onder de titel Dromenland worden bezoekers extra gewezen op de aanbieders van slaapsystemen, matrassen, beddengoed en slaapkameraccessoires op de tweede verdieping van het wooncentrum. Daar vinden winkeliers en ontwerpers inspiratie om slaapproducten optimaal te integreren in hun aanbod of projecten. Voor het totale aanbod in De Woonindustrie geldt overigens dat het centrum voller staat dan ooit met inspirerende en aantrekkelijke merken. Want, zo luidt de slogan van de organisatie, inspelend op het niet doorgaan van de IMM: ”Waar de ene deur sluit, gaat de andere open.” U leest een eerste vooruitblik op deze mooie en voor Nederland belangrijke vakbeurs.
En dan de columns: de column van Henny van Straaten heeft als titel ‘Pluk de dag’, Ewald Bouma doet weer een ‘In de Leer’ en gaat zijn neus achterna, Ruby Nefkens behandelt in haar juridische column conflicten met distributeurs in combinatie met ontbinding van een overeenkomst. Interior designer Mariska Jagt blikt vooruit op 2025: een nieuwe periode voor design. In ‘de Aftrap’ behandelt uitgever Richard van der Hak in zijn column ‘Oma’ de sterke band die oudere generaties vaak met hun meubelen hebben. Deze editie is opgedragen aan de oma van Richard.
Veel leesplezier en een gelukkig en gezond 2025!