De nieuwste editie van Interior Business Magazine is uit: 300 pagina’s meubelnieuws!

De 100 pagina’s tellende maarteditie van Interior Business Magazine, het vakblad van de meubelbranche, ploft deze week op de mat bij onze abonnees. Bijgesloten ontvangen zij het door onze redactie – in opdracht van en in nauwe samenwerking met het Belgische exportorgaan Belgofurn – samengestelde compilatieboek Belgian Furniture & Design.

De toon wordt daarom gezet met een uitgebreide reportage over Belgofurn. Directeur Kevin Snyders laat zien hoe België zich internationaal op de kaart zet met o.a “het grootste nationale paviljoen op de beurs in Milaan”. Zijn missie is helder: “Onze leden verdienen wereldwijd een platform.” De cijfers liegen er niet om: ondanks een lichte terugval in export blijft België een toonaangevende speler in design en duurzaamheid.

Dat duurzaam design ook op kantoor een podium krijgt, bewijst het Rotterdamse project van Count Energy Trading. Studio Biek toverde het hoofdkantoor om tot een visueel en ecologisch visitekaartje. “Ieder materiaal vertelt een eigen verhaal,” zegt interieurarchitect Robin Smith over het gebruik van lokaal iepenhout en gerecycled plastic. Het kantoor is geen showroom van duurzaamheid, maar een leefbare ruimte waarin circulair denken vanzelfsprekend is.

Van circulaire visies naar retailpraktijk: outletformules als Loods 5 en Woonstore ontwikkelen zich tot volwaardige merken. “Wij zijn geen standaard winkel,” stelt oprichter Robert Rulof. “We blijven meebewegen en daardoor blijven we bestaan.” Zijn visie? Design bereikbaar maken, zonder concessies te doen aan ervaring of uitstraling.

Ook ondernemers als Annemijn Otten (Countrywood) maken indruk. Wat begon met steigerhouten meubels op haar veertiende is uitgegroeid tot een krachtig merk. “Het bouwen aan een merk is essentieel,” stelt ze. Haar nuchtere aanpak – “geen strategisch plan, maar pure passie” – inspireert een nieuwe generatie.

De voorjaarsbeurzen toonden daarnaast dat het optimisme in de winkels terug is. Zoals u van ons gewend ben, blikken we in onze kaarteditie nog 1 maal terug op de voorjaarsbeurzen. Meubelhart Beusichem, De Woonindustrie en ETC Design Experience wisten veel bezoekers te trekken. “Kleurige stoffen mogen weer, het lijkt hand in hand te gaan met het optimistische gevoel in de winkels,” aldus een exposant. Compacte modellen, minder ronde vormen en creatieve presentatieconcepten stelen de show.

Tot slot is er aandacht voor digitalisering. HomeDecoHub, een visualisatie- en verkooptool van Colijn Group, belooft volgens Jewannes Witte van TMC Wonen “een hogere conversie én orderwaarde.” De symbiose tussen mens en techniek komt ook aan bod in de columns van o.a. Ruby Nefkens en Mariska Jagt, die ethiek, AI en de betekenis van thuis op scherp zetten. Natuurlijk publiceren wij ook weer een column van Henny van Straaten, deze keer getiteld: ‘Oplichters’.

Deze editie is een ode aan veerkracht en vernieuwing in de woonbranche. Zoals Richard van der Hak in zijn column ‘De Aftrap‘ schrijft: “Winkelen is en blijft een sociale activiteit. Investeren in de stenen winkel is geen nostalgie, maar een slimme zet.”

Lees deze editie – en stap vol nieuwe ideeën de lente in.

Nog geen abonnement? Mail linda@businesscontentmedia.nl