Vier merken in één aantrekkelijke presentatie
Dutch Interior is vanaf nu de overkoepelende naam voor de merken Eleonora, By-Boo, Mattz en Sevn. Door het combineren van deze vier merken in dezelfde opvallende en uitnodigende presentatie voor de showroom zal de woonwinkelier zeker de aandacht van zijn publiek trekken. De man achter het concept is Arno van Aken, Commercieel Directeur van Eleonora uit Barneveld. “We ontzorgen hiermee de winkelier omdat onze stylisten persoonlijk de updates in de showroom van de presentatie verzorgen.” Van der Meer Wonen uit Sneek is de eerste woonwinkel waar de presentatie van Dutch Interior staat opgesteld.
Dutch Interior omvat de merken Eleonora ( meubelen ), By-Boo ( accesoires), Mattz (Cash&Carry) en Sevn ( bankstellen) die in de presentatie op een logische en aantrekkelijke wijze worden gecombineerd. Arno: “Tot nu toe hadden we losse presentaties van de merken die gecombineerd werden maar nog niet eerder op deze integrale manier. Het idee hiervoor is ontstaan op een nacht ergens in het voorjaar. Ik denk s ’nachts heel vaak na en dacht: waarom hebben we voor de winkelier niet zoiets als wat we laten zien op de grote beurzen als stand, bijvoorbeeld zoals in Parijs tijdens Maison & Objet? Toen is het balletje gaan rollen.” De presentatie van Dutch Interior is tussen de 200 en 250 vierkante meter groot en dus bestemd voor de grotere woonwinkels. “Ons streven is om uit te komen op 20 winkels in Nederland en 5 in België. Deze opstelling bij Van der Meer Wonen is de eerste, we hebben nog vier andere toezeggingen die we de komende tijd gaan plaatsen.” De stand wordt geplaatst door een professionele stand bouwer, net als bij een beurs: “Eleonora en de detaillist delen de kosten van de bouw. In dit geval heeft Van der Meer Wonen ook de vloer en de verlichting verzorgd omdat men de bovenverdieping toch al aan het verbouwen was.”
Herkenbaarheid
Het concept van Dutch Interior heeft in principe een looptijd van drie jaar waarin Eleonora samen met de winkelier de collectiewisselingen en aanpassingen verzorgt. Na deze periode wordt de overeenkomst samen met de detaillist geëvalueerd: is er uit gekomen wat beide partijen hebben verwacht? Zo ja, dan kan de overeenkomst worden verlengd. Arno: “Het draait bij dit concept allemaal om herkenbaarheid: Dutch Interior is de opvallende vlag die de lading van de vier merken dekt. De som is sterker dan de losse delen. We ondersteunen de Dutch Interior dealer door vermelding op de Dutch Interior site (www.dutchinterior.com) en leveren sfeervol beeldmateriaal voor lokale promotie en de social media kanalen. We willen er echt iets van maken, samen met de winkelier. Arno is de directe contactpersoon voor winkeliers die Dutch Interior dealer willen worden. “Winkeliers die interesse hebben in het concept kunnen hier langs komen bij Van der Meer Wonen op de Woonboulevard in Sneek. Dan kunnen ze zelf zien wat de presentatie inhoudt en of het bij hen past.”
Samenwerking
De band tussen Eleonora en Van der Meer Wonen is een hechte band, de bedrijven werken al lange tijd samen, zo stelt Arno: “Ze geloven in dit concept en daar ben ik hen zeer dankbaar voor. Het komt toevallig ook goed uit dat ze de bovenverdieping van de winkel aan het verbouwen waren dus kwam het nieuwe concept op het goede moment.” Hij geeft aan dat wanneer het aantal dealers de beoogde 20 nadert er ook gekeken kan worden naar exclusieve ontwerpen voor het Dutch Interior concept. Hij roemt het team van Van der Meer Wonen en zijn eigen team van stylisten en de stand bouwer: “Ze hebben het in vier dagen tijd opgebouwd, een enorme prestatie. Inclusief het schilderen van de wanden, het monteren van de meubelen het verstellen van het licht en het aankleden van de stand op de juiste manier.
Brede doelgroep
De doelgroep van consumenten voor Dutch Interior is zeer breed, zo vertelt Arno: “Eigenlijk zit er voor iedere leeftijd wel items in de collectie.. Bedenk dat de ouderen van nu niet meer de ouderen zijn van 15 jaar geleden, ze zijn meegegaan met hun tijd en hun smaak heeft zich ontwikkeld naar een veel modernere dan je zou denken.” De producten uit de collectie van Dutch Interior hebben een hoge dynamiek en lopen voorop de trends: “Met alles wat we kunnen aanbieden kunnen we een feestje bouwen op de stand in de showroom. Alles matcht dankzij de inspanningen van de stylisten en collega’s, zij verdienen de credits hiervoor.” Het concept van Dutch Interior is precies geworden wat hem voor ogen stond toen hij het bedacht: “De stylisten kunnen niet in mijn hoofd kijken maar snappen meteen wat ik bedoelde toen ik het zei. Deze presentatie past in iedere grote woonwinkel op een A-locatie in de showroom. Het is zo veelzijdig van opzet, iedere klant kan iets vinden al is het een kunstplant of andere decoratie van MATZZ. “ Dutch Interior brengt 2x per jaar een eigen magazine uit die ook in de shop in shop ligt en meegenomen kan worden ter inspiratie en herinnering. “Ik verwacht dat veel consumenten precies de opstelling uit de winkel of uit het magazine precies zo thuis willen hebben. Ik vind dit concept een van de mooiste dingen die ik in mijn loopbaan heb gerealiseerd.” Hij geeft toe dat hij bij het opbouwen van de presentatie in Sneek af en toe even moest weglopen om het team van stylisten een beetje lucht te geven: “Ik kan er soms te veel bovenop zitten, dat weet ik. Maar ik geef echt alle credits voor de realisatie aan het team: Maria, Paulette, Annebeth en de technische man Manfred: perfect gedaan!” Arno houdt van aanpakken en zal bij de opbouw van iedere volgende presentatie direct betrokken zijn: “Ook bij de twintigste winkel met een Dutch Interior concept help ik mee en instrueer ik het winkelpersoneel.”
Arno van Aken: ‘Ik vind dit concept een van de mooiste dingen die ik in mijn loopbaan heb gerealiseerd’
Goede stap
Marijke van der Meer schuift aan en vertelt dat zij en haar echtgenoot Harold al 20 jaar samenwerken met Eleonora: “Op naar de volgende 20 wat ons betreft. Ik heb Arno gebeld toen ik tijdens de verbouwing ruimte had voor een nieuwe presentatie. We hadden al een shop in shop van het merk.” Arno: “Toen Marijke belde had ik nog niets klaar om te laten zien. Maar ik wist al dat ze gelooft in sterke concepten, dus dit was de perfecte gelegenheid voor Dutch Interior.” Marijke: “Ik ben blij dat we het concept niet zelf hoeven te bedenken en ons kunnen concentreren op de verkoop van de producten. Ik vind het een collectie die helemaal van deze tijd is, dus kort op de trends zit en verkocht kan worden aan een heel breed publiek. Het vult de andere merken in onze showroom goed aan. We hebben de vloer en de verlichting gedaan, Arno en zijn team de rest en we voelen ons echt ontlast van de zorgen om het opbouwen. Ik vind Dutch Interior een goede stap voor alle 4 de merken.” Marijke staat open om het concept aan andere detaillisten te tonen: “Ik heb geen gevoel van: dan laten we in onze keuken kijken. Totaal niet. We gaan uit van onze eigen kracht en hebben een groot verzorgingsgebied in Friesland. We geven graag veel woonplezier aan onze klanten en dit concept past daar perfect bij.” Ze bevestigt het beeld over de doelgroep dat Arno heeft geschetst: “De consumenten zijn niet meer zo gesegmenteerd als voorheen, ook niet wat betreft de leeftijd. Er bestaat geen aparte categorie ouderen meer. Niemand laat zich nog in een hokje duwen.”
Marijke van der Meer: ‘Er bestaat geen aparte categorie ouderen meer’
Hecht team
Marijke en Harold hebben in totaal ongeveer 30 medewerkers in dienst voor de verschillende winkels binnen de Woonboulevard Sneek. Naast Van der Meer Wonen zijn er een Budget Home Store XXL, Feelings, Xooon, Happy&Home, Auping en Metz slapen waaraan zij leiding geven. De ouders van Harold waren in 1973 de oprichters van Van de Meer “totaal meubelen’’ in Sneek. Marijke en Harold namen de winkel over in 1999, waarna er een groot centraal magazijn is gebouwd en de ontwikkeling van de Woonboulevard Sneek is gestart welke in 2012 is geopend. De woonboulevard bestaat uit een mix van eigen winkels en huurders waaronder Lippe Wonen, Kwantum, Leenbakker, Keukenkampioen, Sani Direct, Jysk en Beter Bed. “Tijdens de lockdown zijn we begonnen met het verbouwen van alle eigen winkels. Eerst de benedenverdieping en nu ronden we de bovenverdieping af. We misten tijdens de lockdown de klanten enorm, de dynamiek in de winkel was helemaal weg. Gelukkig kwam Arno af en toe langs en konden we ons verhaal aan hem kwijt.” Ze zegt met een besliste blik: “Deze periode heeft echter wel gezorgd voor een nog hechter en nog flexibeler team en daar ben ik heel blij mee en ik ben ook trots op onze medewerkers. Het is een onverwachte oefening in teambuilding gebleken.” Arno knikt: “Dat was bij ons precies hetzelfde.” Marijke heeft, nu de winkel weer helemaal open is en de verbouwing bijna is afgerond, alle vertrouwen dat het concept van Dutch Interior gaat aanslaan bij de klanten: “Het is echt een breed programma voor een breed publiek dat door Arno en zijn team actief wordt ondersteund. Wij hoeven er niet op te letten of er iets nieuws bij moet en richten ons puur op de verkoop. Perfect!”
Meubelbeurs Brussel
Dutch Interior zal deelnemen aan Meubelbeurs Brussel. Het bedrijf is dan te vinden in Hal 8, stand 315.
Meer foto’s:
Foto’s: Interior Business Magazine