Tijdbesparend, dynamisch en gericht op de markt. Zo ziet Koelnmesse in drie begrippen de terugkeer van imm cologne als leidende beurs voor het consumenten interieur in 2026. Van 20 tot en met 23 januari 2026 hoopt men in Keulen de beurs tot nieuwe hoogten te laten stijgen. Met producten die klaar zijn voor de markt en met het leggen van hechte contacten tussen exposanten en bezoekers. Zo moet de beurs terugkeren als hart van de meubelindustrie in het hart van de belangrijkste markt van Europa, aldus de organisatie.

Het hallenplan is getekend, de eerste aanmeldingen komen binnen en de respons op de nieuwe versie van de beurs in pauzestand is uiteraard fantastisch. Het tarief, toch het grote verwijt van de afgelopen jaren, is gesteld op 100 euro per vierkante meter. Het intekenen van stands op detailniveau start half april, dus wie het eerst komt…op deze manier hoopt men in Keulen op een grote toeloop.

“Deze beurs is en blijft het moment waarop het meubeljaar start”, aldus Bernd Sanden, directeur van de beurs. Alleen nog maar toegankelijk voor interieurprofessionals (dus niet voor consumenten) en nu extra aantrekkelijk voor deelnemers en bezoekers. Matthias Pollmann, Vice President Trade Fair Management van Koelnmesse: “imm cologne is echt een toegevoegde waarde voor de branche. Het speelt een rol in de transformatie van de sector. De beurs is 70 jaar oud maar klaar voor de toekomst.” B2B in opzet en internationaal gericht verwacht men weer veel deelnemers van over de hele wereld in Keulen. Wat bezoekers betreft rekent men met name op Europese bezoekers.

Naast de traditionele meubel- en interior design industrie ziet Koelnmesse ook een rol voor de beurs als trendplatform in markt en designs. Van flat pack en zelf monteren tot jong wonen en actiemodellen voor e-commerce, inderdaad, termen die we kennen van de M.O.W. in Bad Salzuflen, een zusterbeurs van deze beurs. Men richt zich op het midden van de markt, op grote inkoopgroepen en ketens uit Duitsland en de rest van Europa en meer dan voorheen op digitale verkoopkanalen. Ook op bouwmarkten en supermarkten die meubelen aanbieden.

Koelnmesse beroept zich op 100 jaar ervaring als beursorganisator en weet dus hoe een vakbeurs werkt, zo zegt men vol zelfvertrouwen. Moderne standaard stands die worden aangeboden, goed ontworpen beurshallen, een goede infrastructuur en dat alles in de bruisende Rijnmetropool een hub voor design, aldus de beursorganisatie. Vanaf 2026 keert de beurs ieder jaar weer terug in januari, de komende editie in de hallen 5, 6 en 10 van het beurscomplex. “De perfecte manier om het nieuwe interior design jaar te starten.”

www.imm-cologne.com