Twaalf procent van de Nederlanders heeft zijn online sint- en kerstcadeaus al gekocht en dertien procent slaat komende weken zijn slag. Een grote groep vervroegt zijn inkopen uit angst voor tekorten of vertraging.
Dat leidt digitaal betaal- en marketingbedrijf Klarna af uit intentie- en aankoopdata en een enquête onder duizend Nederlanders. De intenties zijn af te leiden uit hoe consumenten de shoppingapp van het bedrijf gebruiken.
“Dat betekent dat 1 op de 5 shoppers dit jaar eerder begint met hun aankopen voor de feestdagen dan in 2020. Dit zien we vooral onder jongere shoppers die graag vroeger hun aankopen willen doen.”
De belangrijkste reden hiervoor is dat men wil profiteren van koopjes en kortingen die nu beschikbaar zijn (71%), maar ook om zeker te zijn van de beschikbaarheid van producten (47%) en vertragingen bij de verzending willen vermijden (47%).
Uit verschillende punten van de bevoorradingsketen zijn geluiden te horen over krapte, tekorten en hoge prijzen voor inkoop en logistiek. In de komende twee maanden moet blijken of dat enkel uitingen van zorg zijn of ook tot echte grote tegenvallers leidt. Winkels en vervoerders houden bij hun forecasts vooral rekening met minstens dezelfde verkoopvolumes als vorig jaar.
Lees hier verder bij de collega’s van Emerce.