Veelzijdig en vernieuwend
MondiArt uit Eindhoven is een zeer bekende speler in de decoratie van wanden, maar het bedrijf is op veel meer vlakken actief. Vloeren, kussens, kleden; wanneer het op een creatieve en verrassende manier kan worden bedrukt duikt de naam MondiArt al snel op. Tijd voor een aantal vragen om meer te weten te komen over het Brabantse bedrijf. De antwoorden worden gegeven door Twan Schraven van MondiArt.
Hoe zou je wat MondiArt doet het beste kunnen omschrijven?
“Een aantal worden dat meteen te binnenschiet? Creatief, productiebedrijf, een grote liefde voor design, wand- en vloerdecoratie, kussens, teamwork, trots. Los zijn het maar woorden maar als je ze samenvoegt krijg je iets heel moois. Voeg daar 1500m2 showroom en 1500m2 productie aan toe, en je hebt MONDiART.”
“Wat je van ver haalt is mooi, wat je zelf maakt is mooier.”
Wat maakt MondiArt anders dan andere aanbieders van toegepaste beeldende kunst?
“Omdat we heel veel zelf ontwerpen en samenwerken met kunstenaars en fotografen zijn we in staat iets aan te bieden wat eigen is. Met onze productiefaciliteit in Eindhoven hebben we alles in eigen hand en kunnen we inspelen op de vraag vanuit de markt.”
Op wat of welk product binnen het bedrijf zijn jullie extra trots?
“Ook wij vinden dat we een steentje moeten bijdragen aan de toekomst van onze kinderen en zijn graag innovatief bezig. Wij zijn dan ook extra trots op onze Changeable Art Frames. Deze wanddecoratie is gemaakt van PET flessen en geheel recyclebaar. In elke vierkante meter zitten 4 grote PET flessen verwerkt. Door middel van een handig systeem is het kunstwerk makkelijk te veranderen zonder dat je de hele muur opnieuw moet texen. Het frame kan je laten hangen, enkel het doek verander je elk seizoen. Met kerst heb je een kerstboom en van de zomer verander je het naar kleurig bloemen stilleven of Ibiza style.”
Wat is de beste manier voor retailers om jullie producten te verkopen? Als los product of als deel van een totaal interieur?
“Het gebeurt beide. Soms wil de klant iets moois voor aan de wand, los van het groene bankje. De andere klant wil graag wel iets wat bij dat groene bankje kleurt. We zien wel steeds vaker dat mensen meer durven. Af van veilig in kleur of iets met een neutraal bloemetje. Iets spannends of gedurfds is lang niet meer voor de happy few, Het wordt steeds leuker in de woonkamers!”
Wat zie je als huidige trends bij wat mensen aan de muur ophangen? Meer grafisch/ getekend of juist meer fotografisch?
“Gek genoeg verschilt dat nogal eens. Per land/regio vinden mensen andere dingen mooi. Maritiem aan de kust, moderne fotografie in het westen, et cetera. Ook in kleur verschilt het. We zien wel dat er steeds vaker trends gevolgd worden. TV en social media spelen hierbij een grote rol. Hangt er iets in GTST dan willen mensen dat ook aan de muur. Is er een tv woonprogramma in een bepaalde stijl dan zie je de vraag groeien.”
“De kunst is om alles te volgen en zelfs voor te blijven. We bepalen ook zelf voor een groot gedeelte wat er in de markt gebeurt. Als wij goed vooruit kijken en luisteren naar onze klanten kunnen wij al produceren nog voordat zij er om vragen.”
Zien jullie een wisselwerking in smaak tussen consumenten en de projectmarkt? Zijn er duidelijke verschillen?
“Er is een duidelijk verschil. Waar het in projecten gaat om een geheel eigen stijl van het project, om zo anders te zijn dan anderen, zal een consument wat sneller geneigd zijn iets of iemand te volgen. Beide zijn een uitdaging die we zeker aan zullen gaan.”
Wat gaan jullie laten zien in Brussel?
“We staan weer op dezelfde plek als altijd, in hal 8. Inmiddels kunnen we na al die jaren de weg naar deze plek geblinddoekt vinden. Fijn voor ons, maar zeker voor onze klanten.”
“Elk jaar is het wel weer spannend. Wat gaan we laten zien, een gezonde mix van producten is altijd een zoektocht. Uiteindelijk is na een paar avondjes brainstormen de stand weer te klein en moet je keuzes gaan maken. De stand moet knallen, voldoen aan de verwachtingen van onze klanten en nieuwe klanten triggeren om kennis te komen maken.”
“We hebben gekozen om een compleet concept mee te nemen naar Brussel: nieuwe inlijstingen gemaakt van ruw blank hout. Puur natuur met hele mooie artworks. Ook brengen we nieuwe AluArt items in mat en glans, van 80x120cm tot 2x3mtr. En we hebben prachtige spiegels, in combinatie met inlijstingen in dezelfde luxe uitvoering. Verder presenteren we kunstkarpetten in een aaibare kwaliteit. Per stuk en op maat gemaakt: van een standaard rechthoekig of rond karpet via een vrije vorm gesneden karpet naar een kamerbreed hotellobby tapijt. Tot slot verkopen we ook onze eigen kussencollectie. Hier hebben we hard aan gewerkt om het zo te krijgen dat het naadloos past bij de wanddecoratie en de vloeren.”
“Eigenlijk alles laten zien waar we trots op zijn. Onze slogan in onze huisstijl zegt eigenlijk precies wat we doen en wie we zijn. Inspired by the world, made in the Netherlands.”