Minotti is dit jaar toegevoegd aan een speciaal register voor historische handelsmerken van nationaal belang door het Italiaanse Ministerie van Economische Zaken (MISE). Dit is bedoeld voor Italiaanse bedrijven van naam en faam die na minstens 50 jaar nog steeds in het thuisland produceren. Ideetje voor ons verse kabinet, wellicht?
Minotti’s identiteit wordt bepaald door de familiegeschiedenis, door het traditionele stofferen in het bedrijf en door de hechte band met de regio Brianza waar het bedrijf gevestigd is. Gestart in 1948 door Alberto Minotti werd het bedrijf voortgezet en uitgebreid door zijn zonen Renato en Roberto, ook internationaal. De derde generatyie maakt inmiddels deel uit van de onderneming: Alessio, Alessandro, Susanna en Leonardo. Zij hebben te maken met de uitdagingen van dit millennium en de digitale, multiculturele wereld waarin we leven. Zij moeten het merk internationaal nog meer laten groeien terwijl het geworteld blijft in de regio.
De ontmoeting met architect Rodolfo Dordoni in 1997 en diens benoeming tot Art Director het jaar daarop was het begin van een succesvolle samenwerking van het familiebedrijf met hem die dit jaar 25 jaar bestaat. Sinds 2018 is er een vast team van ontwerpers voor Minotti waar Dordoni ook deel van uitmaakt: Marcio Kogan / studio mk27, Nendo, GamFratesi en Christophe Delcourt, dus onder leiding van Rodolfo Dordoni.
“We zijn er trots op dat we deze mijlpaal hebben bereikt, zowel voor onze familie als voor ons netwerk. Het is het bewijs van onze toewijding aan de wereld van hedendaags design in ons streven naar uitmuntendheid, creativiteit en authenticiteit. We zijn onze ouders en kinderen dankbaar zonder wie dit bedrijf nooit zou hebben bestaan en niet meer zou bestaan.”, aldus Renato en Roberto Minotti, co-CEO’s van het bedrijf. Met deze bevestiging door het Ministerie als merk van nationaal belang ziet het bedrijf zich als een globale ambassadeur voor Made in Italy. Minotti is aanwezig in 64 landen met 44 flagship stores en meer dan 300 dealers. Met een familietrots die we in ons land bijna niet meer kennen. Tijd voor een dergelijk register in Nederland om zo de maakindustrie die nog over is extra te promoten!