Uit een analyse van marktdata.nl over de meest voorkomende gerelateerde zoekopdrachten op het gebied van gordijnrails en gordijnroedes blijkt dat er relatief vaak gezocht wordt naar een specifieke winkelformule. De top-3 van meest gezochte merken en winkelformules voor gordijnrails en -roedes bestaat dit jaar uit Ikea, Praxis en Kwantum.
Ruim een kwart van het zoekvolume naar merken en winkelformules op het gebied van rails en roedes komt voor rekening van Ikea met een percentage van 24 procent. Op de tweede plaats staat Praxis met 14,5 procent van het zoekvolume, gevolgd door Kwantum met 11,9 procent.
De afgelopen vier jaar
Het zoekvolume van de meest gezochte merken en winkelformules in relatie tot rails en roedes is gemeten over de afgelopen vier jaar. Er is gemeten hoe vaak er naar een specifiek merk of winkelformule wordt gezocht in relatie tot rails en roedes. Ikea is het meest gezochte merk/winkelformule de afgelopen vier jaar geweest met bijna 5000 zoekopdrachten per maand.
Zoekvolume
In 2019, ten opzichte van het jaar 2017, is de gehele markt qua gezochte merken en winkelformules gegroeid met 55 procent. Action zag het zoekvolume met meer dan 1000 procent meer toenemen dan het marktgemiddelde. Ook Hornbach zag het zoekvolume fors toenemen, met 67 procent boven het marktgemiddelde. De grootste verliezers qua ontwikkeling van het zoekvolume in deze periode zijn Goelst (-50 procent), Hema (-37 procent) en Xenos (-29 procent).
Ontwikkelingen
In de eerste negen maanden van 2020 is de gehele markt met 44 procent gegroeid, ten opzichte van dezelfde periode in het jaar 2019. We zien de Action terug in de top van de ranglijst van sterkste groeiers in het zoekvolume.