Meubelverkoper Leen Bakker is in oktober begonnen als marktplaats, maar gaat kijken of het zijn inkoopassortiment ook via externe marktplaatsen als Amazon kan aanbieden. Dat vertelt Ruben Nijssen, marktplaatsmanager van Leen Bakker, op Emerce Marketplaces for Brands.
“De time to market van veel producten vinden we te lang,” zegt Nijssen gevraagd naar het waarom van de eigen marktplaats. “We willen sneller kunnen opschalen en nieuwe categorieën kunnen ontsluiten.”
Nijssen noemt als voorbeeld planten en bloempotten. “Die passen bij Leen Bakker, maar wij hebben daar geen verstand van. We willen ook additionele omzet genereren, bijvoorbeeld met Moederdag of Valentijnsdag. We zien ook aan de zoektermen dat klanten op zoek zijn naar producten die we nu in beperkte mate zelf leveren.”
De eigen marktplaats van het al 100 jaar oude Leen Bakker, met nu zo’n 15.000 artikelen, wordt sterk gecureerd. “We zijn geen open marktplaats zoals bol. Partners moeten echt een toegevoegde waarde bieden. We gaan doorgaans ook zelf op ze naar zoek. We vragen ook echt veel van de partners. We cureren ook hun content.”