Philippe Starck is de meest gezochte interieurontwerper ter wereld, zo blijkt uit nieuw onderzoek. De gerenommeerde ontwerper en architect, bekend om zijn eclectische transformaties van hotels, jachten en bars, harkt 41.000 zoekopdrachten per jaar binnen – vijf keer meer dan de tiende meest googlede ontwerper: Eric Kuster. Dat meldt Bathroom Review.
De tweede meest googlede interieurontwerper ter wereld is Nate Berkus. De in de VS gevestigde ontwerper en tv-persoonlijkheid haalt 32.000 zoekopdrachten per maand – een stuk meer dan het gemiddelde aantal zoekopdrachten voor alle ontwerpers op de lijst (20.990), inclusief echtgenoot Jeremiah Brent.
De studie, uitgevoerd door creatieve bron Design Bundles, analyseerde 100 interieurontwerpers over de hele wereld om de tien meest gewilde ter wereld te ontdekken. De top tien werd ook gerangschikt op basis van hun Instagram volgers en verdiensten, om zo de meest machtige social media ster onder hen te vinden.
Bobby Berk behoort ook tot de favoriete ontwerpers ter wereld. De Queer Eye-ster – die een nettowaarde heeft van meer dan vier miljoen dollar – heeft met 31.000 per maand het op twee na hoogste gemiddelde aantal zoekopdrachten.
Bij het rangschikken van de tien meest googlede interieurontwerpers ter wereld op basis van Instagram-volgers, voerde Bobby Berk de aanval aan, met de grootste Instagram-volgers (2,8 miljoen) van de hele lijst. Berk verdient naar schatting 7.498 dollar per gesponsorde post – bijna het drievoudige van de gemiddelde Instagram-verdienste van alle tien ontwerpers.
Kelly Wearstler heeft het volgende hoogste aantal Instagram-volgers (1,6 miljoen) en verdient naar schatting $4.408 per post.
En Nate Berkus mag dan winnen als het op Google-zoekopdrachten aankomt, zijn partner Jeremiah heeft een hogere Instagram-engagement rate (1,88% tegen Nate’s 1,07%), wat betekent dat Jeremiah iets meer verdient aan het platform – 3.106 dollar per post.
Over Philippe Starck
Philippe Starck stichtte in 1968 zijn eerste ontwerpbureau en specialiseerde zich in de creatie van opblaasbare voorwerpen. Zeven jaar later ging hij aan de slag als binnenhuisarchitect en industrieel ontwerper. Ondertussen heeft de ontwerper een ruim gevuld lijst aan realisaties. Zo werkte hij voor Magis, Kartell, Driade, Cardin en tal van andere hoogstaande merken.
De ontwerper heeft een missie en een duidelijke visie: Hij wil het leven van zoveel mogelijk mensen raken met zijn ontwerpen.
Sterker nog, Starck is ervan overtuigd dat iedereen deze visie zou moeten delen: ‘Niemand hoeft een genie te zijn, maar iedereen moet deze droom delen en eraan meewerken!’.
In de ogen van deze succesvolle wereldburger, is het delen van zijn visie een plicht – zo niet een morele verplichting – die resulteert in de creatie van onconventionele, verrassende projecten.
Uitvinder, schepper, architect, ontwerper, artistiek leider… Philippe Starck is het allemaal.
Het Interior Business Magazine Designers Elftal
In Interior Business Magazine berichten we met regelmaat over interior designers van naam en faam in de rubriek ‘Het elftal van..’.
Van Axel Enthoven, Mariska Jagt, Marcel Wolterinck, Piet Boon tot en met Eric Kuster. Allemaal zijn ze aan bod gekomen of komen ze nog aan bod in onze reeks publicaties over deze creatieve kanonnen.