Vanaf woensdag mogen de winkels na lange tijd hun deuren weer openen. Een dag waar iedereen naar heeft uitgekeken. Maar wat betekent dit in de praktijk?
Managing Director Marc Colijn: ”Het online winkelen heeft de afgelopen jaren significant aan populariteit gewonnen. De coronacrisis lijkt deze tendens te hebben versterkt. Logisch dat je je als winkelier afvraagt of je klant nog wel naar de winkel komt. Zeker als online shoppen net zo makkelijk, zo niet makkelijker is. Staan de klanten straks weer massaal in de rij? Of is ons koopgedrag door de crisis structureel gewijzigd? En nog belangrijker: hoe kun jij ervoor zorgen dat de consument weer naar de winkel komt?”
Colijn IT publiceerde een nieuwe blog over deze materie: ‘Post corona: Hoe haal ik mijn consument weer naar de winkel?”
Praktische tips voor de meubelretailer
Het koopgedrag van consumenten is sinds corona aantoonbaar veranderd. De consument is veel gerichter gaan winkelen en veel mensen zijn door de crisis noodgedwongen overgestapt op online winkelen, ook binnen de retailsector. Maar wat gebeurt er als de crisis straks voorbij is en we weer ‘normaal’ kunnen winkelen? Wat gaat de klant dan doen? Vervalt hij dan terug in zijn oude patroon of is zijn koopgedrag structureel gewijzigd? En vooral: hoe kun jij ervoor zorgen dat de consument weer naar de winkel komt?
Online oriënteren en kopen
Uit een onderzoek van ABN AMRO (2020) naar het koopgedrag van consumenten blijkt dat maar liefst 53% zich eerst online oriënteert, voordat hij tot aankoop overgaat. Voor de woonbranche ligt dit percentage nog hoger, namelijk op 68%. Ook het percentage online aankopen is de afgelopen jaren flink gestegen. In 2015 deed gemiddeld 18% van de consumenten hun aankopen online, in 2018 was dit al gestegen naar 25% en nu koopt de consument gemiddeld 35% via het onlinekanaal.
Is die groei toe te schrijven aan een specifieke (leeftijds)groep? Onderzoek toont aan dat onder alle leeftijdsgroepen een duidelijke groei is te zien in online aankopen. Ook de voorkeur voor het onlinekanaal ten opzichte van de fysieke winkel is met gemiddeld 3% gestegen onder alle leeftijdsgroepen. Vooral onder de leeftijdsgroepen die voorheen het minst online actief waren (35-54 jaar en 55+) is een opvallende stijging te zien in het aantal online aankopen.