Maersk heeft aangekondigd de rest van dit jaar een hoger spottarief in rekening te gaan brengen voor containerlading tussen Azië en zes bestemmingen in Noord-Europa, waaronder Rotterdam. De Deense containerrederij stelt dat dit nodig is om verladers ‘een breed portfolio van diensten met hoge kwaliteit’ te kunnen blijven leveren. Dat melden de collega’s van Nieuwsblad Transport.
”Al lange tijd zien containerrederijen op de routes Azië-Noord-Europa met lede ogen aan hoe de containertarieven almaar verder naar beneden gaan, zelfs nu de zomer is begonnen, de tijd waarin normaliter het hoogseizoen voor de containervaart aanbreekt. Het spottarief voor een veertigvoets container Shanghai-Rotterdam, op het hoogtepunt van de coronahausse nog 15.000 dollar, was volgens de World Container Index van consultant Drewry afgelopen week inmiddels geslonken tot 1.313 dollar.
Maersk zegt in zijn ‘Rate Announcement’ dat het met ingang van 31 juli aanstaande 1.900 dollar gaat vragen voor FAK (‘Freight All Kinds’), een algemeen spottarief voor kleinere ladingpartijen, bij transporten van Azië naar Rotterdam. Hetzelfde tarief gaat gelden voor de bestemmingen Felixstowe (Engeland) en Gdansk (Polen). Naar Aarhus (Denemarken) en Göteborg (Zweden) wil Maersk 1.950 dollar per veertigvoeter gaan vragen, naar Oslo (Noorwegen) 2.200 dollar.”
Lees hier verder bij onze collega’s van NT.