Het Europese designmerk MADE.COM kondigt vandaag de opening aan van hun nieuwe showroom in Amsterdam. Na drie jaar op het Rokin zal MADE.COM zich vanaf heden vestigen in een karakteristiek pand op de Raadhuisstraat 31-37 – met een oppervlakte van meer dan 600m2. De nieuwe showroom van MADE.COM bestaat uit twee panden die met elkaar verbonden worden door een binnentuin en een prachtig authentiek Amsterdams appartement.
Eerder dit jaar vloog de redactie van Interior Business Magazine naar London voor een interview met de directie van MADE.COM. Scroll naar onderen voor een link naar het gratis artikel.
Als ‘digital first bedrijf’ is MADE ervan overtuigd dat de hedendaagse customer journey online begint en online eindigt. Het designmerk analyseerde zorgvuldig de verschillende customer journeys en mindsets in de showrooms om zowel aan de behoeften van digital-natives als technofoben te voldoen – zonder het menselijke karakter te verliezen. De merkervaring in de nieuwe showroom zal constant in beweging zijn en dus snel kunnen inspelen op de veranderlijke behoefte van de consument. De ruimte zal gebruikt worden voor events, waar een real life merkervaring moeiteloos gecombineerd wordt met een geüpdatete productselectie, gemaakt door MADE’s in-house design team en hun netwerk van honderden onafhankelijke designers. Het designmerk heeft de ambitie om het meest toonaangevende design merk voor de digitale generatie van Europa te worden: de digitale millennial zal tegen 2020 ongeveer de helft van de consumenten vertegenwoordigen.
Bezoekers van de showroom kunnen de best-selling designs in het echt uittesten en vervolgens bestellen via de smartphone app, de touchscreens in de showroom of met hulp van een van de showroom assistenten. De grote touchscreens bevatten exclusieve functies als ‘Shop Instagram’ – een feed waar alle user generated content op wordt verzamelt dat met de hashtag #MADEdesign gepost is.
Ook is er een functie voor TalentLAB – MADE’s innovatieve en volledig democratische crowdfunding designplatform. Bezoekers krijgen hierbij de mogelijkheid om de nieuwste ingezonden prototypes te bekijken en op hun favoriete design te stemmen. Via dit platform geeft MADE jong talent de kans om door te breken in de designwereld.
In plaats van enkel in te spelen op de digitale beleving, biedt een bezoek aan de showroom een waardevolle menselijke connectie met het merk op een fysieke locatie. Hierbij geeft MADE een real life experience en stelt het merk menselijke interactie voorop, met technologie als ondersteuning.
Philippe Chainieux, CEO van MADE.COM, zegt: “2018 was een sterk jaar voor ons. En dat in een tijd waarin detailhandel een ongekende verandering doormaakt. In de afgelopen 18 maanden zagen we een toenemende trend in consumenten die online shoppen voor grotere aankopen. Gedreven door een enorme verschuiving in consumentengedrag en de opkomst van de digitale generatie”.
Damien Poelhekke, Managing Director van MADE.COM, beargumenteert: “Voor ons als een digitaal native-merk zal online altijd eerst komen, maar juist daarom is het opbouwen van een menselijke connectie met onze klant essentieel binnen onze customer journey. Onze showrooms zijn geen winkels, het zijn brand experiences. Van het kunnen aanraken en voelen van stoffen, het ontdekken van nieuwe trends en het krijgen van stijladvies tot het bijwonen van workshops van onze onafhankelijke ontwerpers of zelfs het uitproberen van nieuwe technologieën die we in de ruimtes gebruiken – dit zijn allemaal stappen om een hechtere en meer persoonlijke relatie op te bouwen met onze klant. Onze Amsterdamse showroom is de afgelopen jaren een belangrijke driver van groei en succes geweest in Nederland en heeft onze fysieke merkbeleving naar een hoger level getild. MADE bestaat in oktober 5 jaar in Nederland – een gloednieuwe showroom is dan ook een logische stap voor ons.”
MADE.COM heeft momenteel 8 showrooms, verspreid over Europa in onder andere Berlijn en Hamburg, Duitsland Parijs en Lyon, Frankrijk en naast Flagship Showroom in Londen heeft MADE ook twee andere showrooms in het Verenigd Koninkrijk; in Birmingham en Redbrick, West Yorkshire.
Philippe Chainieux zegt: “MADE.COM heeft de ambitie om het meest toonaangevende designmerk voor de digitale generatie te worden in heel Europa. In 2022 zal 50% van de consumenten bestaan uit digital-driven millennials. Om daarin te slagen is het belangrijk een directe connectie met hen aan te gaan, aan hun verwachtingen te voldoen en een design experience rondom hen op te bouwen.
Eerder dit jaar vloog de redactie van Interior Business Magazine naar Londen en interviewde de directie van MADE.COM. Dit artikel werd gepubliceerd in het magazine en later online gepubliceerd. Een verslag van de opening en een exclusief interview met beide heren leest u in een komende uitgave van Interior Business Magazine.