Na vijf intensieve beursdagen sloot M.O.W. 2024 af op 26 september. De stemming in de 17 hallen was goed ondanks de lastige marktsituatie. Tegen de verwachtingen in werd er besteld en ingekocht. Het aanbod, de kwaliteit van de exposanten als het aantal bezoekers pasten bij deze jubileum editie. Op de 40e verjaardag heeft de beurs bewezen de grootste vakbeurs in Europa te zijn voor het middensegment.
De deelnemers aan de beurs deden er alles aan om verkopen door detaillisten zo eenvoudig mogelijk te maken. Zoveel mogelijk producten bij dezelfde aanbieder, succesnummers nog verder verbeteren en nieuwe modellen laten zien die consumenten moeten verleiden en prikkelen. En dit binnen het prijsbereik van net onder het midden tot net erboven. De beurs bewees naar eigen zeggen dat in zware tijden het huis een toevluchtsoord is en dat het interieur een onmisbaar onderdeel van het thuisgevoel is.
Heldere lijnen en rondingen bepalen de vormtaal bij meubelen op dit moment, zowel bij banken als kasten. De stoffenkleuren lopen uiteen van kasjmier en wit tot grijs en donkere tinten, aardetinten en groen en soms per ongeluk felblauw voor die ene non conformist. Eiken is populair maar zonder enige noest of zichtbare fissuur, dus eigenlijk met een plastic uitstraling. Een schandalige ontwikkeling, maar dit terzijde. POS wordt steeds professioneler en gladder in uitstraling want zo zien consumenten de plaatjes voorbijkomen op hun socials. AI maakt het dagelijks werk eenvoudiger, van het schrijven van teksten en productontwerp tot het maken van catalogi en het maken van moodboards. Alles lijkt dan wel op elkaar maar het is lekker snel af en iedereen wil toch hetzelfde hebben. Dus niet zeuren en door.
Keep it simple is het motto van deze beurs, of het nu om het aanbod, het aantal opties en het prijsniveau gaat. Dat is geen diskwalificatie, verre van dat: het bereik van de beurs en de bandbreedte van de bezoekers is duidelijk gedefinieerd en herkenbaar, al 40 jaar lang. Keep it simple slaat ook op de processen en diensten die worden aangeboden tijdens de M.O.W. en op de productieprocessen en de logistiek van de getoonde meubelen: helder, overzichtelijk en toegankelijk.
Er deden deze keer 535 exposanten mee uit 40 landen die hun nieuwste collecties toonden. Hiertussen waren 14 bedrijven die vanaf het begin al meedoen aan de beurs maar er waren ook nieuwkomers. Deze keer kwam 40 procent van de deelnemers uit Duitsland en de top 10 landen (een lijstje waar beurzen gek op zijn) is bij deze editie Duitsland, Polen, Denemarken, Nederland, Bosnië-Herzegovina, Turkije, Italië, Litouwen, Frankrijk en Zweden (waar zijn de Belgen? Oh, die staan straks in Brussel). Het bewijst het internationale karakter van de beurs die wellicht imm Cologne naar de kroon gaat steken als belangrijkste Duitse meubelbeurs. De deelnemers waren in ieder geval zeer tevreden over deze editie volgens de organisatie.
Het bezoekersaantal wordt vreemd genoeg niet genoemd, wel dat deze afkomstig waren uit 73 landen (de organisatie beheerst zich en noemt deze niet allemaal op). De meeste bezoekers kwamen uit het thuisland, gevolgd door Nederlanders, Fransen, Belgen, Italianen, Zwitsers, Oostenrijkers en Denen als grootste groepen bezoekers. Meer dan 40 procent was niet-Duits.
“We zijn optimistisch over 2025 en de toekomst. De M.O.W. zal een plek blijven waar vernieuwing bloeit en nieuwe ideeën ontstaan. We blijven ons concentreren op het midden van de markt en blijven de beste faciliteiten en service bieden aan onze deelnemers en bezoekers dus aan de gehele sector”, aldus M.O.W. managing director Bernd Schäfermeier. “Deze verjaardag was niet mogelijk geweest zonder de steun en medewerking van heel veel mensen. Onze speciale dank gaat uit naar onze exposanten, bezoekers en dealers, oprichters, en initiatiefnemers. Maar ook naar onze hardwerkende medewerkers en de pers die ons helpen met hun berichtgeving.” Ach, het is een kleine moeite…
De volgende M.O.W. is van 21 tot en met 25 september 2025 in Bad Salzuflen.
Tot slot nog even de trends verwoord op de unieke M.O.W. wijze die leest als een ouderwetse telex: vereenvoudigen van verkopen +++ Minder modulaire systemen maar met meer mogelijkheden +++ meer productgroepen vanuit dezelfde leverancier +++ design dat geschikt is voor e-commerce+++ montage zonder gereedschappen+++ perfect ingerichte interieurs als voorbeeld voor POS materiaal (in plaats van een losse stoel of bank)+++ kleurwerelden in harmonie+++ kasjmier, wit, grijstinten, aardetinten en groen, heel soms felblauw+++ subtiel eiken (stop ermee)+++ gebruik van glas voor glanseffect+++ fineer+++ variaties van corduroy en bouclé +++ vegan artificial leather +++ ronde vormen voor sofa’s, fauteuils en kasten+++ comfortabele hybride stoelen/fauteuils voor het eetgedeelte van de ruimte+++ box spring en gestoffeerde bedden die passen bij de garderobe +++ verstelbare hoofdsteunen bij bedden+++ losse meubelonderdelen verpakt in flat-pack +++ meubelen voor de badkamer en de gang die passen bij de woonkamer+++ kasten voor huishoudelijke apparatuur+++ hondenbed +++ multifunctioneel +++ weatherproof banken en stoelen voor buitengebruik +++