De containervaart heeft de afgelopen jaren aanzienlijke schommelingen in vrachttarieven ervaren, beïnvloed door factoren zoals de COVID-19-pandemie, wereldwijde economische veranderingen en geopolitieke spanningen. Volgens de meest recente gegevens van Drewry’s World Container Index (WCI) is het gemiddelde tarief voor een 40-voets container op de belangrijkste oost-west-routes op 21 november 2024 gedaald met 1% naar $3.413.

Deze daling brengt het tarief 67% onder de piek van $10.377 die in september 2021 werd bereikt tijdens de pandemie. Desondanks ligt het huidige tarief nog steeds 140% boven het pre-pandemische gemiddelde van $1.420 in 2019. Het jaar-tot-datum (YTD) gemiddelde van de WCI bedraagt $3.980 per 40-voets container, wat $1.132 hoger is dan het 10-jarig gemiddelde van $2.848, een cijfer dat is beïnvloed door de uitzonderlijke omstandigheden tijdens de COVID-19-periode.

Op specifieke routes zijn de tarieven als volgt gewijzigd:

Shanghai naar Genua: een stijging van 3% ($120) naar $4.520 per 40-voets container.
Shanghai naar Rotterdam: een lichte toename van 1% naar $4.071 per 40-voets container.
New York naar Rotterdam: een stijging van 1% naar $793 per 40-voets container.
Rotterdam naar New York: een toename van 1% naar $2.672 per 40-voets container.
Shanghai naar Los Angeles: een daling van 5% ($212) naar $4.488 per 40-voets container.
Rotterdam naar Shanghai: een afname van 1% ($4) naar $517 per 40-voets container.
De tarieven op de routes Los Angeles naar Shanghai en Shanghai naar New York bleven stabiel.

Drewry verwacht dat de spotprijzen de komende week stabiel zullen blijven. Deze voorspelling houdt rekening met de huidige marktdynamiek en de balans tussen vraag en aanbod in de containervaart.

Naast de WCI publiceert Drewry ook de Intra-Asia Container Index, die een gewogen gemiddelde van spotvrachttarieven binnen Azië weergeeft. Op 15 november 2024 steeg deze index met 45% naar $829 per 40-voets container in de afgelopen twee weken, wat wijst op een aanzienlijke toename van de tarieven binnen de intra-Aziatische handelsroutes.

De containervaart blijft een dynamische sector, beïnvloed door wereldwijde economische omstandigheden, geopolitieke gebeurtenissen en veranderingen in vraag en aanbod. Het is essentieel voor belanghebbenden om op de hoogte te blijven van de laatste marktontwikkelingen en prognoses om weloverwogen beslissingen te nemen. Drewry’s regelmatige updates en indices bieden waardevolle inzichten voor degenen die actief zijn in de wereldwijde toeleveringsketen.

Bron: Drewry