Wie bezig is met een nieuw interieur, wil niet alleen een bank of een fauteuil zien. Op zulke momenten zoek je inspiratie, nieuwe ideeën. In kleuren en materialen, vloeren en kunst. En het verhaal achter het merk is voor consumenten zeker zo belangrijk als de meubelen zelf. Met deze uitgangspunten bouwde het Venlose familiebedrijf Leolux een toonaangevend Experience Center van bijna 3.500 m2.
Aan de A2 bij Breukelen, in het hart van de Randstad, worden alle merken van de Leolux Furniture Group gepresenteerd. Groots, museaal en inspirerend. Op vrijdag 18 werd het officieel geopend. Met honderden genodigden en een spectaculaire openingsact van dans- en acrobatiekgezelschap The Aerialettes.
De meubelcollecties van de Leolux Furniture Group vormen de basis van het Experience Center. En niet alleen van het premium designmerk Leolux, ook van Pode (kleurrijke lifestyle), Évidence (compact en tijdloos design) en het merk voor de projectmarkt Leolux LX, die allemaal bij Leolux op bestelling gemaakt worden. Maar zoals de naam al zegt is het Experience Center in Breukelen veel meer dan alleen een showroom. Hier kom je als consument, (interieur)architect of woonspecialist voor een heel nieuwe ervaring, met de nadruk op gastvrijheid.
De Leolux-experience begint bij de entree, of bij mooi weer zelfs al voor de deur, waar je gastvrij wordt ontvangen om even bij te komen van een (soms) lange reis, vertelt Leolux-directeur Sebastiaan Sanders: “Onze hospitality-medewerkers zorgen dan voor koffie met iets lekkers. Voor die koffie hebben we speciale organisch gevormde kopjes laten ontwerpen door onze artdirectors Studio Truly Truly. Ze zijn gemaakt bij keramiek-atelier Cor Unum. Eigenlijk zorgen we bij de hele catering dat onze roots terugkomen en dus gebruiken we, als het even kan, producten van Limburgse bodem; dat geldt voor koffie, thee, bier en wijn, maar ook de Limburgse lekkernijen.”
De unieke beleving strekt zich door het hele pand uit. Met presentaties over vakmanschap, karpetten en verantwoorde bekledingsmaterialen. De acht meter hoge boom in de ontvangstruimte verwijst naar de natuurlijke materialen die zo’n belangrijke rol spelen in de producten van Leolux. Eyecatcher is het enorme schilderij “Two Orange Lines 43” (4.55×6.50 meter, acryl en glycerine op canvas) van kunstenaar Thomas Trum uit ’s-Hertogenbosch. Sanders: “Zijn werk is hier echt beeldbepalend, maar je ziet door het hele gebouw werk van Nederlandse kunstenaars. Kunst inspireert ons en we denken dat het ook bij onze bezoekers iets losmaakt.” De geschiedenis wordt belicht door drie generaties van de familie Sanders, die het familiebedrijf sinds 1948 leiden. “Ik ben nu tien jaar directeur en natuurlijk vertel ik mijn eigen verhaal. Mijn vader, Jeroen Sanders die Leolux van 1981 tot 2009 aanstuurde, geeft uitleg over de snelle groei die we in die tijd doormaakten. Complexer was het met de eerste generatie, mijn opa Ton, die in 1992 overleed. Maar met moderne technieken werd het mogelijk om zijn portret tot leven te wekken. Dat is echt heel bijzonder.”
Dagelijks rijden vele duizenden automobilisten langs het champagnekleurige gebouw. Vanaf de A2-zijde is het pand direct herkenbaar, door zijn bijzondere vorm en doordat het duidelijk uitsteekt tussen de panden ernaast. De opvallende schoepen aan de gevel zijn zo ontwikkeld, dat het aanzicht van het gebouw verandert als je erlangs rijdt. De eerste verdieping van het pand steekt ruim over, zodat er optimaal gebruik gemaakt wordt van de beschikbare ruimte. Voor de interieurarchitectuur schakelde Leolux het Amsterdamse bureau i29 in. Deze retailspecialisten zorgden voor een prettige winkelervaring en een soepele doorstroming, en daarnaast deden ze waardevolle aanbevelingen voor de inrichting. Bij binnenkomst valt direct de tussen-etage op. Hier kunnen bezoekers en adviseurs samen aan de slag om met slimme, vaak digitale hulpmiddelen de juiste keuzes te maken, in modellen, kleuren en bekledingsmaterialen. Grote dakramen zorgen hier voor veel
daglicht, wat belangrijk is om materiaalkleuren goed te kunnen beoordelen. De verdiepingen zijn met elkaar verbonden door een royale houten trap, die tijdens evenementen kan dienen als tribune.
De inrichting in het Experience Center is verzorgd door het team van Leolux in nauwe samenwerking met de artdirectors van de merken Leolux (Studio Truly Truly) en Pode (Studio Roderick Vos). Zij bepaalden kleuren en materialen van de collecties, maar ook de manier waarop de overige presentaties zijn vormgegeven.
Samengevat opent Leolux in Breukelen een “state of the art” (en uiteraard rolstoelvriendelijk) Experience Center. Daarbij draait het uiteraard om de klant. Die krijgt een warm onthaal, dat past bij de beleving van de premium merken van de Leolux Furniture Group.
Adres: De Corridor 9A Breukelen
Leolux Experience Center: voor consumenten geopend sinds dinsdag 25 oktober 2022
www.leolux.nl/stories/leolux-experience-center-breukelen