Cartel Living directeur Henry van Os geldt als een van de meest succesvolle ondernemers binnen de meubelbranche. Cartel begon in 1986 met het ontwerpen en maken van moderne zitmeubelen. Sindsdien heeft Van Os heeft zijn onderneming heel geraffineerd doorontwikkeld tot het bedrijf wat het nu is. Meubelen zijn de charmante ondernemer met de paplepel ingegoten: opa werkte bij Pastoe en de vader van Henry was eigenaar van meubelfabriek Van Os Meubelen in IJsselstein. Aan de vooravond van de najaarsbeurzen in Beusichem en Nieuwegein, doet Henry zijn verhaal. Een verhaal over ambitie, strategische overnames en leiderschap.
IJSSELSTEIN
“Ik ben geboren in 1962 in IJsselstein. Ik woon er nog steeds. Net als zoveel ondernemers in deze branche kom ik uit een echte meubelfamilie. Ik ben de oudste zoon uit een gezin met drie kinderen. Het meubelvak is mij met de paplepel ingegoten. Opa werkte bij Pastoe. Mijn vader was fabrikant, actief in het lage segment: Van Os Meubelen. Als kind hingen we veel rond in de fabriek. Ik vond het leuk om mee te helpen met allerlei werkzaamheden zoals het opleggen van stoffen, laden en lossen, het maken van knopen en het voorbewerken van rompen en frames. Ik heb mijn opleiding genoten op de Meubel MTS in Rotterdam. Ik vond het een zeer interessante opleiding. Meubelen was gewoon mijn ding. Uiteindelijk is de ‘middelste broer’ in de scheepvaart beland, maar mijn jongere broer (Paul van Os) en ik zijn altijd in de meubelbranche werkzaam geweest. Ik heb stage gelopen bij diverse meubelbedrijven. Wat mij opviel is dat het personeel aan het eind van de werkdag vriendelijk werd verzocht het pand te verlaten en iedereen meteen zijn spullen uit handen liet vallen. Ik kon dat niet. Ik had enorm veel plezier in mijn werk en wilde gewoon afmaken waar ik mee bezig was. Ik denk dat ik toen al de juiste meubelmentaliteit had. Uiteraard kwam ik even later bij mijn vader in de zaak terecht. Maar ik heb het slechts een half jaar volgehouden bij mijn vader.”
POSITIONERING
“Ik had gewoon andere ideeën en wilde die ten uitvoer brengen. Met name over de positionering had ik zo mijn bedenkingen. Mijn vader zat in de volumehandel: grote aantallen. ‘Drie voor duizend’, dat werk. In dat segment heb je snel een prijsprobleem en veel last van de fabrikanten uit de lagelonenlanden, zoals destijds de Turken en nu de Polen. Ik vond dat we moesten doorschuiven naar het middensegment en vervolgens naar het hogere middensegment. Maar mijn vader ‘deed het al dertig jaar zo’. Begrijpelijk dus dat hij hier niet voor open stond. Ik ben toen zelf een fabriek opgestart in IJsselstein. Mijn vader heeft het nog zes jaar zo gedaan en toen heb ik zijn fabriek overgenomen. Hij heeft nog een aantal jaren bij ons stoffen gesneden. Dat is echt vakwerk. Hij kon zo rustig naar zijn pensioen toe werken. Het was een mooie oplossing.”
‘’Ik ben in 1989 met Martin Adelmund gaan werken. Dat was een schot in de roos.’’
MARTIN ADELMUND
“Het is 33 jaar geleden dat we begonnen met ‘Kartel Collection’. We hadden eigenlijk meteen heel veel succes. Onze eerste klant was Topform. We leverden vooral strakke bankjes. We verhuisden naar Culemborg. Toen ben ik in 1989 met Martin Adelmund gaan werken. Dat was een schot in de roos. We hebben samen veel successen gekend. We ontwikkelden onze modellen naar meer kubistische vormen. In dat segment zat bijvoorbeeld ook een bedrijf als Machalke, maar zij waren specialist in lederen banken. Wij leverden juist stoffen banken. Die positionering was top. We gingen als een speer. Het betekende een enorme verfrissing van zowel de collectie, het bedrijf als de omgeving. Martin verkocht overal. Hij had de goede contacten. We groeiden enorm hard. Op een gegeven moment hadden we 23 weken levertijd. Dat was gewoon een luxe probleem! We moesten steeds meer personeel aannemen en hebben een aantal keren moeten verhuizen naar een andere locatie. Het bedrijf is uitgegroeid naar zo’n 80 man personeel, waarvan 45 man in vaste dienst.”
AMBACHT
“Vroeger had je hier in Culemborg ongeveer 85 meubelfabrieken. Nu zijn ze op de vingers van een hand te tellen. Er zijn er zoveel gestopt. Die schaarste geldt ook voor stoffeerderijen en vakmensen. Wij zijn altijd op zoek naar kwalitatief goede vakmensen. Vakmensen uit een jonge generatie zijn nog schaarser. Dat baart wel zorgen. Het is een serieus probleem voor de branche. Vroeger gingen we al op jonge leeftijd werken. Tegenwoordig ga je eerst lekker studeren, genieten van je studiebeurs en misschien nog even de wereld zien voordat je begint aan je nieuwe baan. We zitten tegenwoordig bomvol met werk en zouden nu, los van de vraag of ik het zou willen, niet verder kunnen groeien. Want zo’n beetje alle ambachtelijke bedrijven in de omgeving werken al voor ons. Die ambacht, die is zeer belangrijk voor Cartel Living. We produceren in Nederland en willen dat graag blijven doen. Alle stoffen, het stikken, het vakwerk, dat is Cartel Living! En dat willen we echt zo houden. Het is gewoon een sexy verkoopargument voor de winkelier om in Nederland geproduceerde, ambachtelijk geproduceerde meubelen uit een hoger segment aan de consument te kunnen verkopen. De inkoper vindt het enorm belangrijk. Winkeliers zijn trots om Leolux, Mon-tis of Cartel Living te mogen verkopen.”
Brand bij Cartel Living
Enkele dagen na dit interview, op 22 juli, werd het bedrijf getroffen door een zware brand, die tot in de verre omtrek was te zien. De oorzaak van de brand is op het moment van schrijven nog steeds onbekend. Het vuur greep aanvankelijk om zich heen in een productiehal voor rompen waar ook werd gestikt. Verschillende productiematerialen lagen opgeslagen in deze hal. Gelukkig werden het hoofdgebouw, waarin het kantoor, de showroom en de afdelingen voor snijden en stofferen zijn gevestigd, niet getroffen door de brand. Hierdoor kon de fabriek de productie snel weer oppakken. Dit mede dankzij de energieke inzet van de medewerkers en externe partijen. Twee dagen na de brand werd bij een bevriende fabrikant de productie van rompen voor Cartel Living opgestart. Henry van Os: “Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen bij deze enorme brand. Ook hebben we de productie onder controle. Door de fantastische inzet van onze medewerkers en externe partijen hebben we in de dagen na de brand hooguit een lichte vertraging opgelopen voor bestaande orders. Nieuwe orders die na de brand binnenkwamen hebben we volgens de gebruikelijke levertijden kunnen produceren en leveren, dus klanten hebben er nauwelijks iets van gemerkt.” Hij benadrukt nogmaals de inzet van de medewerkers: “Sommigen zijn zelfs van vakantie teruggekomen om mee te helpen. Maar ook vakgenoten en toeleveranciers hebben ons uitstekend geholpen met opnieuw opstarten. We zijn klaar voor de najaarsbeurs in Nieuwegein. The show must go on.”
DUURZAAMHEID
“Duurzaamheid is voor ons een belangrijk en actueel thema. Ik wil voor mijn kinderen en kleinkinderen een mooie en schone toekomst uiteraard. En daar willen we ons steentje aan bijdragen. We gebruiken al natuurlatex in een aantal modellen. En we gebruiken duurzamer schuim. Mijn jongste zoon studeert momenteel zelfs af op duurzaamheid! Afstuderen, dat is iets bijzonders. Herbruikbare zitmeubelen en een langere levensduur zijn thema’s. Het hele plaatje moet wel binnen de kostprijs passen uiteraard. Op de frames bijvoorbeeld heb je veel invloed. Die kun je fabriceren met aluminium. Maar dan zit je nog wel met je basisschuimen voor de rug en de zitting. Voor dit product ben je ook afhankelijk van de toeleveranciers markt. Hoe groen zijn zij? Hoe groen worden zij? Ik vind het een interessante ontwikkeling en volg het op de voet. Daarom gaan we ook altijd naar beurzen als Interzum, waar de nieuwste toepassingen getoond worden.”
TROTS
“Ik ben trots op mijn kinderen. Mijn jongste zoon is zoals gezegd aan het afstuderen en mijn andere zoon, Bart, werkt bij mij in het bedrijf. Hij is mijn rechterhand. Dat vind ik geweldig en een enorme verrijking. Vooral omdat het helemaal uit hemzelf komt. Ik heb altijd aan mijn kinderen meegegeven dat ze hun hart moeten volgen in wat ze doen. In een familiebedrijf gaan werken, dat moet geen must zijn. Bart vindt het fantastisch. Dat is geweldig om te zien. Onlangs zijn we samen naar Milaan gegaan en erna naar de stoffenbeurs in Como. Ik geef hem veel vrijheid om zichzelf te ontwikkelen. Gelukkig zitten we bijna altijd op één lijn.”
ONLINE
“Bart had vroeger een sneakershop en een kledingzaak. Dat moet enorm frustrerend geweest zijn. Je helpt een klant en besteedt veel tijd aan advies en het passen. Vervolgens wordt er een foto van de doos gemaakt en schaffen ze het artikel aan op een of andere webshop. Naar mijn mening is dat bij het aanschaffen van meubelen heel anders. Meubelen kopen is voelen en ervaren. Meubelen kopen is beleving. Meubelen kopen is emotie! Zo’n ding staat immers een jaar of tien bij je in de woonkamer. En je wilt er dagelijks plezier van hebben.”
“Meubelen kopen is emotie! Zo’n ding staat immers een jaar of tien bij je in de woonkamer.’’
OJEE DESIGN EN INDEX FURNITURE
“Jan Westland (‘Ome Jan’) ging tien jaar geleden met pensioen. Hij en Erik Westland waren de eigenaren van Ojee Design. Hij belde me of ik wilde praten. Ik had daar wel oren naar. Want vaak wordt een bank aangeschaft met twee fauteuils. De bank wordt geproduceerd door Cartel, de fauteuils door Ojee. Een prachtige combi. Ik heb het bedrijf dan ook overgenomen. Daarvoor had ik samen met Rene van de Brink Index Furniture al opgericht. Deze fabriek begeeft zich in het hogere segment. Hiermee leveren we nu bijvoorbeeld de zitmeubelen aan een prachtig bedrijf als Keijser en Co.”
“Er kan maar één kapitein op een schip zijn.’’
STIJL VAN LEIDINGGEVEN
“Ik hou van helderheid binnen onze organisatie en werk graag met goede mensen. Ik leg de nadruk op het benutten van de sterke kanten van een werknemer. Ik heb twee compagnons: we hebben in René van den Brink een zeer goede financiele kracht en Martin Tersteeg is mijn commerciële man en stuurt onze sales aan. En ik heb een topbedrijfsleider. We volgen de markt en proberen zo slim mogelijk op de marktontwikkelingen, in alle flexibiliteit, in te spelen. Alle inkoop doe ik zelf. En eigenlijk alles wat met creativiteit te maken heeft, zoals het design van onze meubelen. Ik geef onze mensen veel vrijheid, maar Ik neem wel alle verantwoordelijkheid. Als het fout gaat, is het mijn schuld. Punt. Dus hoe ik mijn stijl van leidinggeven zou typeren? Dat is een lastige vraag. Laat ik het zo zeggen: er kan naar mijn mening maar één kapitein op een schip zijn.”
DEELNAME IN SIT DESIGN
“Sander Blaauwendraad belde me vorig jaar januari. Of we interesse hadden in een samenwerking met Sit Design. Sander ging met pensioen. Zijn kinderen in de zaak zijn nog jong. Ik ging erover nadenken. Ik vond Sit Design altijd al een prachtig bedrijf met een mooi marktaandeel. En ik had al ervaren dat er heel veel vraag was naar meubelen onder ons segment. Wij kunnen in Nederland geen Poolse prijzen aanbieden, dus ik zag al snel een win-win. We hebben zeer goede en prettige gesprekken gevoerd. Door middel van een samenwerking zouden wij het hele middensegment gaan bestrijken. Sit Design zou de onderkant van het midden van de markt kunnen bedienen, en met Cartel de bovenkant. Een geweldige aanvulling, dus ik wilde ervoor gaan. Ik heb Sander aangegeven dat ik het graag wilde doen, maar niet alleen. Ik ben immers ook al 54 en met Sanders kinderen Samien Blaauwendraad en Sanco Blaauwendraad zijn er twee talentvolle mensen bij Sit Design die we kunnen klaarstomen voor de toekomst. Daarom ben ik er ’slechts’ vijftig procent ingestapt. Ik moet zeggen dat het mij zeer goed bevalt. We hebben al ervaren dat we van elkaar kunnen leren en schaalvoordeel kunnen behalen. En die fabriek met al die geweldige machines! Ik wist niet wat ik zag en was zeer aangenaam verrast! We zijn en blijven overigens nog steeds twee aparte firma’s, met elk een eigen apparaat. Wel gaan we in oktober gezamenlijk een panklaar concept lanceren voor de winkelier. Daar kan ik nog niet te veel over vertellen. We gaan het concept wegzetten bij 25 tot 30 dealers.”
AMBITIE
“Vroeger kon ik heel de wereld aan, maar ik word een dagje ouder. Voor mezelf zie ik nu een plafond. Ik ben goed in het opzetten van dingen, maar de follow-up, daar moet je een enorme drive voor hebben. Mijn zonen hebben die. De jongens zullen het moeten gaan doen! Ik zou ze willen meegeven dat ze altijd moeten geloven in hun eigen filosofie. En als je ergens voor gaat, dan moet je er ook helemaal voor gaan. Dan slaag je. En… nooit, maar dan ook nooit concessies doen aan je kwaliteit. Heel goed luisteren naar wat de consument wil. Alleen verkopen waar je zelf achter staat, goed op de centjes letten en ook vasthoudend zijn richting de winkelier. De waarde die je toevoegt, bepaalt de prijs. De consument bepaalt hoeveel waarde je moet toevoegen. Soms denk ik wel eens: we maken onze banken eigenlijk te goed! Die positionering, die is ook zo ontzettend belangrijk. Onderin de markt kun je nooit de goedkoopste zijn. Het middensegment, dat is een mooi, groot speelveld. Als je de goede moves maakt, dan kun je daar aan de winnende hand blijven.”
‘’Onderin de markt kun je nooit de goedkoopste zijn. Het middensegment, dat is een mooi, groot speelveld.’’
ONTSPANNING
“Ontspanning is belangrijk. Ik heb genoeg hobby’s: tennis, golf, fitness en iedere week bokstraining. Dat doe ik met mijn zoon Bart en een vriend in Nieuwegein. En ik ben veel actief in het vastgoed. Dat is ook een hobby van me. We kopen panden op en verkopen of verhuren ze. Het is een bedrijf op zich. Eigenlijk nog veel lucratiever dan de meubelen, haha.”
Tekst: Richard van der Hak
Foto’s: Ed Buying