Het kleine Drentse plaatsje Schoonebeek heeft een gigantische meubelzaak. De broers Erik en René Joldersma hebben hier hun succesvolle familiezaak.
Het Drentse plaatsje Schoonebeek staat bekend om zijn grote hoeveelheid olie in de bodem die met jaknikkers door de NAM uit de grond is gehaald. Het plaatsje heeft zegge en schrijve 5.000 inwoners. Toch staat in het centrum aan het pleintje De Pallert, omringd met o.a. een pizzeria, slagerij, bakkerswinkel, Regiobank, een gigantische meubelzaak van 5.000 m2. Het is de winkel van de broers René en Erik Joldersma: een familiezaak. In 1937 begon opa Rense Joldersma een winkel met huishoudelijke artikelen die met paard en wagen aan de deuren werden verkocht. Hij werd opgevolgd door twee zonen, Lambert en Jelies, en nu wordt, sinds begin 2000, de zaak gerund door de zonen van Jelies.
Wisten ze altijd al dat ze ook in de zaak zouden gaan werken?
René: “Ik wel. Daarom heb ik indertijd voor de detailhandelsschool gekozen, zodat je je middenstandsdiploma zou krijgen.” Erik daarentegen was niet gelijk overtuigd. “Ik heb eerst techniek en werktuigbouwkunde gedaan, maar na vakantiewerk ben ik toch blijven hangen en heb later ook mijn ondernemersdiploma behaald.”
STEEDS UITBREIDEN
Hoe is de zaak zo gigantisch geworden?
René: “We richten ons natuurlijk niet alleen op Schoonebeek, maar ook op de omringende dorpen uit de gemeenten Coevorden en Emmen. Laten we zeggen een straal van 30 kilometer. We hebben ook veel Duitse klanten. De Duitsers vinden onze meubels vaak meer actueel dan het aanbod in eigen land. Zowel wij als onze voorgangers hebben steeds aan uitbreiding gedaan. Onze vader en oom begonnen ooit met de eerste uitbreiding. Eind jaren ‘70 hebben we een aangrenzend schoolplein erbij gekocht. Tien jaar later volgde er nogmaals een forse uitbreiding op zowel de begane grond als de eerste verdieping. Door het inpandige magazijn te verplaatsen naar een andere locatie werd begin deze eeuw het winkeloppervlak nogmaals vergroot. De laatste grote uitbreiding was vier jaar geleden, toen hebben we het pand van de aangrenzende supermarkt erbij gekocht. Hierdoor prijkt onze woonwinkel nu ook aan de hoofdstraat van Schoonebeek, de Europaweg. De broers doen samen de inkoop hebben een duidelijke taakverdeling. Erik is met name voor de buitendienst en René voor de binnendienst, ofwel de verkoop. De buitendienst betreft met name de afdeling woninginrichting, het meten van gordijnen, vloeren, zonwering, etc. Ook het achtkoppige personeel is verdeeld in een binnen- en buitendienst. Joldersma Wonen biedt service op maat, hetgeen mogelijk is door eigen vakkundig personeel.
VERTRAGINGSEFFECT
Het is de familie dus voor de wind gegaan. Maar hebben ze geen last gehad van de crisis tien jaar geleden?
Erik: “Natuurlijk wel, maar toch kwam dat hier later binnen dan in het westen van het land. Vanwege onze geografische ligging is dat meestal zo bij dit soort ontwikkelingen. We zagen de crisis aankomen, maar dachten: ‘Die crisis komt naar ons toe, maar het trekt op den duur wel weer bij. Overigens merken we dat door tv en social media het vertragingseffect tegenwoordig steeds minder is.’
Lopen of liepen de Drenthen achter in meubeltrends?
René: “Vroeger wel, maar nu is dat niet meer aan de orde. Wij bieden een groot compleet assortiment voor breed publiek van alle leeftijden. Dan kun je je gewoonweg niet veroorloven om ‘achter’ te blijven. Een voorbeeld van een eigentijdse bank is de ‘gouden’ hoekbank op de meest prominente plek van de etalage. Een prachtige goudgele veloursbank waarop de broers gaan zitten voor de foto’s.
Hebben de broers last gehad van de coronacrisis?
René: “Toen we de winkel vanwege de maatregelen moesten sluiten hebben we geadverteerd met: ‘U kunt nu niet naar ons komen, maar wij wel naar u.’ Dat heeft fantastisch gewerkt. We gingen met onze spullen – stoelen, tafels, banken, vloeren en raambekleding – naar de klanten toe. We hadden een soort mobiele showroom.” Erik: “De buitendienst heeft hierdoor gelukkig non-stop door kunnen werken. Daarbij was er nog ruimschoots werk door de goede orderportefeuille van 2020. Kortom, we hebben geen last gehad van de coronacrisis.”
EVEN SCHAKELEN
Erik: “In zo’n periode kun je niet met je handen over elkaar gaan zitten. Het is even schakelen, samen flexibel zijn, maar de klanten vonden het geweldig. We hebben veel positieve reacties gekregen. De klanten hadden meestal via internet al veel aan voorselectie gedaan. We werden heel creatief door de nieuwe situatie. Vooraf mailden we foto’s door en we hebben heel veel getelefoneerd, geappt en gemaild. En, gelukkig niemand van ons heeft tot nu toe corona gekregen.” René: “En we hebben heel veel op afspraak gewerkt. Dat doen we nog steeds. Dat houden we er echt in, dat is een blijvertje. Klanten vinden het erg fijn. Vroeger ging men zeven of acht winkels af. Tegenwoordig zoekt men eerst via internet en als we dan een afspraak maken, is de klant al dicht bij de aankoop.” De broers verwachten voor de toekomst geen fysieke winkeluitbreiding meer, maar gaan, door hun ervaringen in de coronaperiode, zich nu nog meer richten op internet. René: “We willen nog beter vindbaar zijn op internet. We zijn bezig om een webshop te bouwen. Die moet voor de zomer operationeel zijn. Al blijft voor ons de fysieke winkel het belangrijkst.”
GEEN ZONDAGSOPENSTELLING
Ook al gaat men met de moderne tijd mee, er zijn ook zaken van de huidige tijd waar de broers niet aan mee doen. René: “We zijn geen voorstander van zondagsopenstelling. Daar doen we niet aan mee. Als je op een meubelboulevard zit dan moet je wel, maar hier in Schoonebeek zijn op zondag alleen de supermarkten open, verder gelukkig niets.” Erik: “Ik betwijfel het of de zondagsopenstelling meer omzet op zou leveren voor ons. Het resulteert meestal in een verschuiving en niet in een verhoging van de omzet. Daarbij vinden wij het belangrijk om toch nog één dag in de week vrij te kunnen zijn.
Dit artikel heeft u kunnen lezen in Interior Business Magazine 7-2021. Gemist? Kijk hier voor een abonnement!