Maxfurn uit Uden is een leverancier van meubelen en slaapkamers die het met name moet hebben van volume om een goede prijs/kwaliteit verhouding te kunnen garanderen. Maar dat wil niet zeggen dat de fabrikant terughoudend is in het vernieuwen van het assortiment, integendeel. Mede-eigenaar Wilmar Verduin: “Op basis van een goede marktanalyse kijken we naar de kansen in een bepaald prijs- of stijlsegment. Daar past een programma bij dat net even anders is dan wat we al in de collectie hebben.” De andere eigenaar, John van den Broek: “We kijken altijd naar nieuwe mogelijkheden. Met deze nieuwe stijl, modern eigentijds, zijn die er volgens ons volop.”

Het afgelopen jaar was ook voor Maxfurn een succesvol jaar, met een toegenomen vraag naar meubelen en slaapkamers van het merk. Commercieel directeur Margot Romeijn: “ Afgelopen september hebben we een nieuwe lijn slaapkamers geïntroduceerd. Deze slaapkamers hebben we allemaal voor de Paasdagen kunnen uitleveren aan de winkeliers en de naverkopen zijn nu al boven verwachting goed. Dus werd het tijd voor de nieuwe uitdaging en dat is deze nieuwe stijl die uit vier complete lijnen van banken, stoelen, kasten en tafels bestaat.” Een echte naam voor deze stijl is er niet, Maxfurn houdt het op de omschrijving “modern eigentijds”. Een omschrijving die de lading volledig dekt modern belijnde meubelen waarbij de modellering van de comfortabele, modulaire bankstellen afgeronde hoeken heeft en er met name bouclé stoffen als voorbeeld in de showroom en in de uitingen worden getoond. Warm, sfeervol en fris, heldere lijnen, niet teveel ornamentele versieringen maar ook niet te minimalistisch. “Het is geen industriële look van een paar jaar geleden. Er is bewust gekozen voor ranke pootjes onder banken, tafels en kasten. Lichte decorkleuren. Het gevoel van ruimte willen scheppen, in combinatie met veel daglicht in de woonkamer”, aldus Margot. John voegt daar aan toe: “Niet iedereen houdt van een donkere, massieve woonstijl. Vanuit de markt kwamen er via de vertegenwoordigers signalen binnen dat onze klanten toe waren aan iets nieuws. Bij deze.”

MODERN
“Met het ontwikkelen van programma’s voor andere smaken dan wat we al in de collectie hebben maken we het merk Maxfurn extra aantrekkelijk voor klanten die ons al kennen en in de winkel hebben staan, maar ook voor nieuwe klanten die ons nog niet kennen”, aldus Wilmar. “Maar het is waar, de eerste impuls voor deze nieuwe stijl, die aanvullend toegevoegd is aan het bestaande programma , kwam vanuit onze bestaande klanten: “we willen een moderne serie, daar is veel vraag naar”. Dan is het handig dat we alles wat we maar willen kunnen maken in onze fabrieken in Roemenië en China. Eerst schetsen, een prototype bouwen, testen: het gaat relatief snel omdat we niets hoeven uit te besteden.” John: “Als eerste hebben we een moderne kastenlijn in de markt gezet vorig jaar en aan de hand daarvan zijn we de bijpassende stoelen, bankstellen en salontafels gaan ontwerpen. Met andere materialen. Maar tegelijkertijd vergeten we niet wie we zijn en waardoor we herkenbaar zijn in de markt. Ook deze nieuwe stijl heeft een herkenbaar Maxfurn handschrift. Dat uit zich in de belijningen en in de verhoudingen. We willen ons zeker niet vervreemden van de huidige klanten.”

DETAILS
Wilmar voegt daar aan toe: “Het gaat, net als bij iedere serie van Maxfurn, om de details die het verschil maken. We hebben de schetsen getoetst bij klanten: wat vinden jullie er van? Is dit wat jullie zoeken? We kregen direct feedback over de lijnen en de kleuren en zagen dat het met die aanpassingen een stuk beter oogde. Soms ga je zo op in een nieuwe lijn dat je zelf niet meer ziet dat je dreigt de plank mis te slaan. Op zulke momenten is het fijn dat we zo dicht bij de klanten staan.” John knikt en zegt: “We doen dit samen met de klant, als partners. De traditionele top-down verhouding van: wij maken het en jullie verkopen het maar, werkt al jaren niet meer. Het is een partnership met de dealers. We doen echt veel meer in samenspraak met de dealer dan voorheen.” “Dat moet ook wel, want consumenten bezoeken een steeds kleiner aantal winkels dankzij het voorwerk dat ze op internet doen. Dus is het van belang dat Maxfurn in het assortiment van in ieder geval één van die twee of drie winkels zit waar ze uiteindelijk langsgaan”, zo voegt Wilmar toe. Margot benadrukt opnieuw: “Deze serie is een toevoeging aan ons bestaande assortiment, geen vervanging. Zie het als een uitbreiding, ook naar een nieuw deel van onze markt.”
STEEDS NATUURGETROUWER
Wat deze nieuwe stijl bewijst is dat met melamine, de specialiteit van Maxfurn, het mogelijk is om steeds natuurgetrouwer massief hout te benaderen in optiek en tactiele eigenschappen: “Het oogt steeds meer als echt hout, het voelt als echt hout door de gesynchroniseerde druk van decor en een voelbaar reliëf. Tegelijkertijd is een melamine programma veel handiger voor de detaillist: eenvoudiger te vervoeren, het werkt niet zoals massief hout en het onderhoud is vrijwel afwezig. En de prijs blijft aantrekkelijk. Massief hout is schaars, helemaal op dit moment, en dus flink duur”, aldus John. “De eerste reacties zijn heel goed. Het bevestigt voor ons dat we de juiste snaar hebben geraakt.”

BESCHIKBAARHEID
Ook Maxfurn zal niet kunnen ontkomen aan het grondstoffen tekort en de daardoor oplopende levertijden. Wilmar: “We hebben goede afspraken gemaakt met onze toeleveranciers, dat deden we al voor de pandemie. Hierdoor weten zij zich verzekerd van een vaste afname en dat schept vertrouwen. We zijn geen partij van iets roepen en dan veel minder afnemen. Heldere afspraken die we nakomen. Wij hamsteren ook niet om zo materialen voor onszelf te houden die we misschien niet gebruiken: dat is kostbaar en legt een onnodige druk op de toeleveranciers. Daarom weten we exact wanneer we wat van wie krijgen. We zitten al een paar jaar in een stijgende lijn en onze toeleveranciers groeien mee.” Daar is wel veel overleg voor nodig, ook in deze tijden waar fysiek reizen nauwelijks aan de orde is. John: “Het is bijna een dagtaak om de goederenstromen te reguleren. We hebben iedere dag online meetings met de fabrieken. Dat werpt zijn vruchten af. We hebben inmiddels een goede track record in betrouwbare leveringen. Beschikbaarheid van meubelen is belangrijk voor de detaillist, dus houden we ruime voorraden aan. “

EENHEID
Is het trio niet bevreesd dat, in tegenstelling tot vorig jaar, de consumenten zodra het kan hun vakantiegeld weer zullen uitgeven aan reizen en niet aan het interieur? Wilmar: “Nee. Het thuiswerken is inmiddels zo ingeburgerd, ik denk dat zeer velen hiermee zullen doorgaan, ook na de pandemie. En dat betekent dat er toch een blijvende scheiding zal worden gemaakt tussen de werkplek thuis en de woonkamer. Mensen blijven dus investeren in het interieur. Wij hebben 2020 gebruikt om voet aan de grond te blijven houden bij onze klanten en hen te laten zien dat we een betrouwbare partner zijn, in voor- en tegenspoed. Ik denk dat dit gaat bijdragen aan het succes van deze verbreding met deze nieuwe stijl “modern eigentijds”. Ons vertrouwen in de markt werkt aanstekelijk op winkeliers, dat hebben we eerder gemerkt.” Is het niet zo dat complete woonkamerprogramma’s niet meer zo in trek zijn? Wilmar: “Er zijn zeker Maxfurn kopers die mix and match zullen toepassen maar er zijn ook nog steeds veel consumenten die graag eenheid willen in hun interieur.” Margot: “Het leuke is dat veel items uit de vier lijnen onderling mooi te combineren zijn, maar ook met andere modellen uit onze collecties, uit de andere woonstijlen. Er is voor elk wat wils bij deze nieuwe serie. Op deze manier bedienen we een nog bredere groep consumenten: de mixers en de eenheid fans. Overigens gaan we deze modern eigentijdse stijl ook later doortrekken naar de slaapkamers, dit maakt de vier lijnen nog completer.”

Dit artikel stond in Interior Business Magazine editie 7-2021. Gemist? Klik hier voor een abonnement.