Op 2 februari is de nieuwe website van Expertisecentrum Meubel (ECM) live gegaan. ECM greep de aangelegenheid aan om haar directeur Alma Feenstra te vragen naar de aanleiding voor de nieuwe website en het verhaal achter de organisatie.
Om te beginnen, kan je ons wat meer vertellen over ECM als organisatie?
Sinds 2015 is ECM hét expertisecentrum voor de Nederlandse meubelindustrie en interieurbouw. Met onze kennis van scholing en praktijk willen wij deze mooie branche optimaal van dienst zijn. Dat doen wij door het ontwikkelen en toegankelijk maken van opleidingen, cursussen en trainingen, het bevorderen van (zij)instroom en het ondersteunen van onze vakmensen in hun opleiding en loopbaan.
Als je ECM zou moeten omschrijven als persoon. Welke vier eigenschappen komen er dan naar voren?
Klantgericht, deskundig, gedreven en een tikkeltje eigenzinnig. Waar de eerste twee eigenschappen meer voor zichzelf spreken, zou ik nog even kort willen uitweiden over de laatste twee eigenschappen.
ECM is namelijk enorm gedreven om de meubelindustrie en interieurbouw te laten floreren. Wij zetten ons iedere dag in om alle vakmannen- en vrouwen een leven lang houvast en voldoening te geven in een mentaal en fysiek veilige en gezonde werkomgeving. Daarnaast vind ik ons als organisatie ook een tikkeltje prettig eigenzinnig, vanwege onze unieke aanpak in een specialistische branche.
Wat is jouw rol binnen ECM?
Vanuit mijn functie als directeur mag ik sturing geven aan de toekomst van ECM en klantvragen vertalen naar producten en diensten. Ik ben een ultieme verbinder; zowel tussen onze organisatie en onze klanten, als binnen ons eigen team.
Door de juiste begeleiding probeer ik zorg te dragen voor een fijne werksfeer, zodat we onze klanten optimaal van dienst zijn.
Wat was de aanleiding voor het lanceren van een nieuwe website?
De aanleiding is dat we nog beter willen inspelen op de vragen en behoeftes van onze klanten. Om dit te bewerkstelligen hebben we gekozen voor een verbeterde structuur op de website. De overzichtelijke structuur moet ervoor zorgen dat bedrijven en scholen binnen de meubelindustrie en interieurbouw onze producten/diensten gemakkelijker vinden.
Daarnaast zorgen onze nieuwe huisstijl en foto’s voor een frisse look & feel en is onze website ook nog eens prettig om naar te kijken. Helemaal 2022!
Op welke manier sluit de nieuwe website aan bij de missie van ECM?
Helemaal! Wij willen er immers zijn voor mensen die al actief zijn in de branche en voor mensen die overwegen om in te stromen. Beide groepen moeten gemakkelijk de antwoorden op hun vraagstukken kunnen vinden wanneer zij terechtkomen op de website.
Met een verbeterde structuur, optimale zoekfunctie en gebundelde informatie per klantgroep hebben we dit proberen te bewerkstelligen. We zijn er dan ook van overtuigd dat de nieuwe website ons helpt bij het volbrengen van onze missie: de meubelindustrie en interieurbouw optimaal van dienst zijn.
Tot slot, welke progressie hoop je te maken met ECM in de komende vijf jaar?
Dutch design is sinds jaar en dag een top kwaliteitslabel voor de Nederlandse meubelindustrie en interieurbouw. ECM wil eraan bijdragen om de lat daarbij steeds hoger te leggen. Daarom werken we hard aan een systeem voor branchecertificaten om het niveau te borgen, te vergroten en aantoonbaar te maken.
Daarnaast zijn we ons bewust van onze unieke positie tussen het onderwijs en het bedrijfsleven in. Het is onze ambitie om daar in de komende vijf jaar nog meer uit te halen. Dat wil zeggen dat we het onderwijs nog beter willen laten aansluiten bij het bedrijfsleven en actuele ontwikkelingen uit het bedrijfsleven nog beter gaan vertalen naar lesmateriaal.
We verwachten dat de nieuwe website daarbij gaat helpen: dat klanten ons nog beter weten te vinden, aangeven op welk gebied ze ondersteuning nodig hebben en gaan voor een stukje coproductie. Samen versterken we de branche en wel op zo’n manier dat het een aanzuigende werking heeft op nieuwe vakmensen.
Met 17.000 actieve vakmannen- en vrouwen zijn we aardig onderweg, maar wat mij betreft komen hier nog een hoop bevlogen toppers bij. Want wie wil er nu niet in deze fantastische branche werken? Ik in ieder geval wel!
Bron: ECM https://ecm.nl