Vanaf maandag reist INretail met een retro VW bus de hele week door Nederland vanwege de gemeenteraadsverkiezingen. Ondernemers zijn ingeseind en worden ontvangen met koffie door de brancheadviseurs van INretail.
In zeven plaatsen gaat de brancheorganisatie in dialoog met de lokale politiek tezamen met ondernemers, binnenstad management en vaak ook vertegenwoordigers van horeca en cultuur via ronde tafelgesprekken. INretail doet er alles aan om op de kaart zetten dat het razend belangrijk is aandacht te hebben voor de veranderingen waarmee winkelgebieden en binnensteden te maken hebben. Veel gebieden moeten investeren om meer ‘place to be’ dan ‘place to buy’ te worden. Zulke uitdagende processen vragen om goede plannen en samenwerking tussen alle betrokkenen.
In verkiezingsprogramma’s wordt veel beloofd, maar hoe hard klopt het hart van de lokale politiek werkelijk voor winkelgebieden en de binnenstad? Als een doordachte visie op de toekomstige ontwikkeling van het centrum en de koopplekken in de periferie ontbreken dan blijft het bij beloften. Het nieuwe gemeentebestuur is na de verkiezingen vier jaar verantwoordelijk om er alles aan te doen om stads- en dorpskernen zo aantrekkelijk en vitaal mogelijk te houden. Dat kan met goede langjarige plannen, een daadkrachtige uitvoering en de wil om er samen de schouders onder te zetten.
Een centrum kent veel spelers, zoals ondernemers met winkels en horeca, de cultuur, bewoners, vastgoedbezitters en de gemeente. Dat kan uitdagend zijn, maar waar goed wordt samengewerkt is veel mogelijk. Hoe groot zijn de ambities van de plaatselijke politiek om van papieren beloften concrete acties te maken? Dat zijn aandachtspunten die in de gesprekken naar voren komen in Alkmaar, Leeuwarden, Groningen Venlo, Breda, Delft, Doetinchem en Zevenaar.